ابهام در توقف ساخت پروژه خطرآفرین میدان فردوسی

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۷۸

به دنبال پروژه ایران‌زمین، اطلس‌پلازا در حومه ایستگاه حقانی مترو و پاساژ علاءالدین، این‌بار مرکز تجارت جهانی واقع در میدان فردوسی تهران محل بحث و گفت‌وگوی اعضای شورای شهر تهران شد. به طوری که به گفته نایب‌رییس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورای شهر تهران، پروژه تجارت جهانی فردوسی هیچ نقشه سازه‌یی ندارد و فاقد الزامات ایمنی است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد. بنابراین، تخلفات این مجتمع در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی شده و بر اساس احکام این کمیسیون بخشی قلع و بخشی شامل حامل جریمه می‌شود، اما این موضوع مورد تاکید شورا نیست بلکه شورا به دنبال ایمن‌سازی این سازه است.

در واقع، شورا نمی‌خواهد آن را تخریب کند یا جلوی فعالیت آن را بگیرد اما تا ساختمان ایمن‌سازی نشده، حق بهره‌برداری از آن وجود ندارد. به این ترتیب، این پروژه به دلیل تخلف ماده 100 و از نظر ایمنی توسط شهرداری متوقف شده است و مجوز بهره‌برداری منوط به ایمن‌سازی آن است. به گفته نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، یکی دیگر از تخلفات مالک عدم تامین پارکینگ لازم برای مجتمع است. گفته‌های محمدمهدی تندگویان در حالی است که مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی معتقد است که ساخت این پروژه متوقف نشده و فعالیت ساخت و ساز آن همچنان ادامه دارد. به گفته ابوالفضل کلایی، این مجتمع در سال 80 خریداری و در سال 90 پروانه اصلی آن از سوی شهرداری اخذ شده و در سال 93 نیز پروانه تکمیلی این پروژه از منطقه 12 دریافت شده است. البته به گفته وی، نامه سازمان نظام مهندسی مبنی‌بر عدم اشکال در سازه موجود است و این مجتمع تاییدیه‌های لازم را دارد. اما در صورت تایید سازمان نظام مهندسی مبنی‌بر نامقاوم بودن این سازه تمکین می‌کنم. با این حال، بهره‌برداری از مرکز تجارت جهانی فردوسی تهران که پیش‌بینی شده به عنوان نخستین مجتمع مدرن تجاری بین‌المللی آغاز به کار کند به دلیل عدم ایمنی در هاله‌یی از ابهام است.

دفاعیات

مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی دیروز نشست خبری برگزار کرد تا به ابهامات موجود در این پروژه که اعضای شورا به آن واکنش نشان داده‌اند پاسخ دهد. وی با اشاره به اینکه این پروژه سنگین بوده و ابهاماتی در پروژه ایجاد کرده‌اند، گفت: ساخت چنین مجموعه‌یی با کاربری‌های مختلف بسیار سنگین است.

کلایی ادامه داد: این ساختمان رأی کمیسیون ماده 5 را دارد، پروانه آن در سال 90 و یک بار در سال 92 و مجددا پروانه تکمیلی در مرداد 93 گرفته شده است.

مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی اضافه کرد: تغییر نقشه با وضع موجود از منطقه 12 صادر شده است و این پروژه تاییدیه‌های مختلفی از نظام مهندسی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان بازرسی شهرداری، تاییدیه شهردار منطقه و... را داشته است.

وی درخصوص کاربری‌های این پروژه گفت: ساخت و ساز در منطقه 12 به دلیل مباحث میراثی بسیار سخت است.

به گفته کلایی تجمیع بانک‌ها، تجمیع صراف‌ها، تجمیع طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از جمله اقدامات انجام شده در این مرکز است.

وی درخصوص تامین پارکینگ برای این پروژه گفت: در فاز اول 1200 پارکینگ تعبیه شده است.

کلایی ادامه داد: پیش‌بینی‌هایی انجام شده تا طبقه‌یی از این مرکز تجارت جهانی را به بورس تعلق دهیم.

وی اضافه کرد: فضای ورزشی در این مرکز ایجاد شده و همچنین در آینده نزدیک در صورت همکاری شهرداری 2 هزار متر زمین در همین نزدیکی تهیه کرده‌ایم که هتل 5 ستاره در رابطه با مرکز تجارت جهانی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: نامه‌های ارائه شده از شهرداری موجود است و مشکلی وجود ندارد و ابهامات برای این پروژه به دلیل همان گروه اخاذ بوده است. اینکه می‌گویند سازه دچار مشکل است باید بگوییم که آخر مردادماه امسال دوباره پروانه گرفته‌ایم. مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی تاکید کرد: مصوبه کمیسیون ماده 5 را داریم و تخلفی صورت نگرفته است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی‌بر اینکه شما از اعضای شورای شهر شکایت کرده‌اید، گفت: اصلا بحث نبوده است، کنترل کیفیت ساختمان در تهران به عهده چه شخصی است؟ سازمان نظام مهندسی می‌تواند نظارت مستمر داشته باشد و فقط سازمان نظام مهندسی اظهارنظر کند. مجددا کارشناسان مدارک را ارائه می‌کنند و با توجه به آن بازدیدهایی صورت می‌گیرد. اگر مشکلی وجود داشته باشد که اصلا مشکلی نیست، مشکل را برطرف می‌کنیم.

به گفته مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی مشکلی با شهرداری نداریم و پروژه متوقف نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی‌بر اینکه تندگویان عضو شورای شهر در این زمینه نقدهایی دارد، گفت: آقای تندگویان ممکن است تابع جوی‌ای افراد قرار گرفته‌اند، من قصد ندارم راجع به ایشان صحبت کنم، مردم قضاوت کنند.

کلایی در پاسخ به این پرسش که بیان شده مجوز بهره‌برداری اعلام‌شده منوط به ایمن‌سازی است، گفت: هیچ مشکلی ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر