فناوری‌های پوشیدنی در زندگی روزمره

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۶۱

اگرچه نهضت تکنولوژی‌های پوشیدنی تقریبا ازسال گذشته آغاز شد، اما نمایشگاه امسال سی‌ئی‌اس نشان داد 2015 سالی است که در آن تکنولوژی‌های پوشیدنی دیگر امکانی لوکس به حساب نمی‌آیند و آنچه که تا پایان این سال به‌عنوان ساعت‌های هوشمند، ابزارهای حفظ تناسب اندام یا هدست استفاده می‌کنیم، ابزاری ضروری و مفید خواهند بود.

به گزارش ایسنا، تکنولوژی‌های پوشیدنی دامنه گسترده‌یی از ابزارها از ساعت‌ تا عینک‌های هوشمند را در برمی‌گیرد. این تکنولوژی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی سی‌ئی‌اس 2015 که در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، بیش از هر تکنولوژی جدید دیگری مورد توجه قرار گرفته و نشان می‌دهد تمرکز بر تکنولوژی‌های پوشیدنی در زندگی روزمره مردم، جدیدترین هدف کمپانی‌های بزرگ برای سال جدید میلادی است.

ابزارهای اندازه‌گیری و نظارت بر ویژگی‌های بدنی کاربر و حفظ تناسب‌ اندام وی، یکی از این تکنولوژی‌های جدید پوشیدنی است که درسال2015 بیشتر از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت. تحول در این ردیاب‌های تناسب اندام یکی از تغییراتی است که می‌توان در دنیای تکنولوژی‌های پوشیدنی 2015 انتظار آن را داشت چراکه بزرگ‌ترین دغدغه کمپانی‌هایی که به ساخت این ابزارها مشغول هستند این است که ابزارهای تناسب اندام دور مچ همه آدم‌ها بسته شود. به همین دلیل در این نمایشگاه، دستبندهای ظاهری متفاوت‌تر پیدا کردند و گاه بیشتر از آنکه شبیه یک ساعت هوشمند باشند، شبیه یک قطعه تزیینی بودند. درحالی که ابزارهای پوشیدنی درسال گذشته میلادی بیشتر بر سلامت بدنی و تناسب اندام کاربران متمرکز بوده است و حجم چربی و میزان فعالیت‌های روزانه وی را مورد سنجش قرار می‌دهد. این ابزارها درسال2015 برنامه‌هایی را نیز برای سلامت روان افراد خواهند داشت. علاوه بر این اندازه‌گیری ضربان قلب و فشار خون کاربر و ترکیب این دو این نیز مورد توجه قرار گرفت. وقتی ابزار تشخیص می‌دهد که کاربر درحالت روحی مناسبی قرار ندارد، با ارایه برخی تکنیک‌های حفظ آرامش روحی به وی کمک می‌کند که به حالت روانی نرمال خود بازگردد. دستبندهایی برای پخش موسیقی متناسب با وضعیت روحی، از انواع دیگر ارایه شده در این نمایشگاه بود. تبدیل ساعت‌های هوشمند به ریموت کنترل‌ها از دیگر تغییراتی است که در دنیای این ابزارهای پوشیدنی اتفاق خواهد افتاد. هدف نهایی از طراحی چنین ساعت‌هایی این است که در آینده همه مجبور باشیم یکی از آنها را دور مچ خود ببندیم. اگرچه موج انتقادات نسبت به عینک گوگل باعث شد که این پروژه شکست بخورد اما این به معنای توقف روند ساخت و طراحی عینک‌های هوشمند نیست. اما به‌نظر می‌رسد که این تکنولوژی نیز در سال جدید میلادی رنگ و بوی تازه‌یی به خود بگیرد. کمپانی سونی قطعه‌یی را طراحی کرده‌ است که با اتصال به هر عینک معمولی می‌تواند آن را به یک عینک هوشمند تبدیل کند. کار این عینک‌ها بررسی سلامت جسمی فرد از طریق کنترل حرکات چشمی کاربر است. این عینک درصورتی که احساس کند کاربر درحال به خواب رفتن است با یک زنگ هشدار از خواب‌رفتگی وی جلوگیری می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر