فرمول قیمت خوراک پتروشیمی همچنان نامعلوم

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۷

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم‌اکنون تصمیم‌گیری درباره فرمول قیمت خوراک پتروشیمی به مثابه گلوله داغی شده است که هیچ طرفی تحمل حفظ آن را ندارد و میان ارگان‌های مختلف دست به دست می‌شود و هیچ طرفی حاضر نیست به این موضوع وارد کند.

عباس شعری‌مقدم در گفت‌وگو با شانا، با بیان اینکه تعیین بلندمدت فرمول قیمت خوراک برای سرمایه‌گذاران خارجی اهمیت ویژه‌یی دارد، گفت: امیدوارم هرچه زودتر این فرمول مشخص شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار داشت: در دولت‌های هفتم و هشتم، شرکت ملی نفت ایران در زمینه تعیین قیمت خوراک آزادی عمل زیادی داشت، زمانی که شرکت ساسول آفریقای جنوبی قصد داشت برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شود، شرکت ملی صنایع پتروشیمی قیمت گاز اتان برای هر تن را ٦١دلار محاسبه کرد و تا ١٠سال ثابت نگه داشت که این تصمیم را هیات‌مدیره هر دو شرکت تصویب کردند.

وی ادامه داد: به‌دلیل مشخص بودن فرمول خوراک ساسول با اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شد و البته موفق بود؛ در این مشارکت طرف خارجی علاوه بر سرمایه، فناوری و مدیریت را نیز با خود به‌همراه آورد، به‌طوری که مجتمع آریا ساسول از نظر سرعت و کیفیت ساخت در منطقه نمونه شد.

شعری‌مقدم گفت: مشارکت ساسول درصنعت پتروشیمی ایران آنقدر برای این شرکت جذاب بود که حتی باوجود فشار امریکا برای خروج از این مشارکت به‌دلیل برنامه ساسول برای سرمایه‌گذاری در پرژه‌های GTL با استفاده از «شیل گس» در ایالات متحده، این شرکت آفریقای جنوبی برای چند سال در مقابل این خواسته امریکایی‌ها مقاومت کرد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: متاسفانه اکنون از مقدار آزادی عملی که در گذشته در زمینه تعیین نرخ خوراک وجود داشت، خبری نیست. هم‌اکنون تصمیم‌گیری درباره فرمول قیمت خوراک به مثابه گلوله داغی شده است که هیچ طرفی تحمل حفظ آن را ندارد و میان ارگان‌های مختلف دست به دست می‌شود و هیچ طرفی حاضر نیست به این موضوع ورود کند.

شعری‌مقدم با تاکید بر اینکه هر فرمولی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ایده‌آل نیست و نقاط قوت و ضعفی دارد، گفت: در بعضی کشورها گاز ارزان دراختیار سرمایه‌گذاران گذاشته می‌شود اما از تولید‌کنندگان مالیات دریافت می‌کنند. درحالی که در ایران براساس فرمول تازه از سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد و محروم مالیات گرفته نمی‌شود.

وی گفت: در این میان عده‌یی معتقدند که صنعت پتروشیمی برای کشور زیان‌آور است، زیرا این صنعت گاز ارزان را می‌گیرد و با قیمت بالا بدون اینکه سهمی به دولت و مردم بدهد، محصولات خود را صادر می‌کند. درصورتی که واقعیت این است که در ایران همه‌چیز بر مبنای صحیح علمی محاسبه نمی‌شود.

به‌عنوان مثال هم‌اکنون اتوبان‌هایی که از تهران به بندر امام کشیده شده‌اند یا راه‌آهن‌هایی که از شمال به جنوب کشیده می‌شود، این پروژه به لحاظ اقتصادی، به هیچ عنوان اقتصادی نیست، اما حقیقت آن است که دولت این پروژه‌ها را با هدف تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در نقاط مختلف ایران انجام می‌دهد. معاون وزیر نفت افزود: گاز طبیعی را باید با قیمتی معقول فروخت تا صنعت پتروشیمی توسعه یابد و در کنار آن با ایجاد صنایع جانبی اشتغال‌زایی شود، از این‌رو تنها نباید به نرخ خوراک نگاه کنیم و بگوییم می‌توانیم این گاز را صادر کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر