10 هزار میلیارد تومان کسری اعتبار در صنعت برق

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۶


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، هوشنگ فلاحتیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه براساس لایحه بودجه سال 94، عوارض برق به هیچ عنوان افزایش نیافته است، گفت: در سال جاری از تمام مشترکان به جز مشترکان کشاورزی و روستایی به‌ازای هر کیلووات‌ساعت 30 ریال برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و برق‌رسانی روستایی دریافت می‌شد که این رقم در سال 94 نیز در قانون بودجه لحاظ شده و تغییری نداشته است.

وی اظهار داشت: همچنین به‌منظور بیمه کردن مشترکان برق در برابر آتش‌سوزی، در بودجه 94 برای برق 500 ریال و برای گاز نیز 1000 ریال همانند سال 93 در نظر گرفته شده است.

وی درباره موضوع صادرات برق توسط وزارت نفت، با بیان اینکه هرگونه اقدامی در حوزه تولید، انتقال و توزیع برق باید با هماهنگی وزارت نیرو باشد، گفت: درباره موضوع‌های مطرح‌شده در زمینه صادرات برق توسط سایر وزارتخانه‌ها، هیچ‌گونه هماهنگی با وزارت نیرو صورت نگرفته است.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ما مخالفتی برای صادرات برق توسط بخش خصوصی نداریم، گفت: بخش خصوصی می‌تواند با خرید سوخت از وزارت نفت، نسبت به احداث نیروگاه و صادرات آن اقدام کند اما ساخت نیروگاه و انتقال آن از طریق شبکه سراسری باید حتما با هماهنگی وزارت نیرو باشد.

وی یادآور شد: با اعلام نرخ سوخت این نوع نیروگاه‌ها از سوی دولت یا وزارت نفت، بخش خصوصی می‌تواند نسبت به محاسبه نرخ برق تولیدی و بازاریابی آن اقدام کند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته درباره پیک مصرف برق در سال 94، گفت: براساس یک سناریو، اگر پیک مصرف برق تابستان 92 به 52 هزار مگاوات برسد، پاسخگویی به این میزان بار کار بسیار دشواری است اما اگر بار بین 50 تا 51 هزار مگاوات مدیریت شده و مدیریت تقاضا صورت بگیرد، خاموشی نخواهیم داشت. وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و همکاری مردم در صرفه‌جویی مصرف برق، خاموشی نداشته باشیم اما اگر مصارف بی‌رویه ادامه داشته و صرفه‌جویی صورت نگیرد، امکان مواجه با خاموشی وجود دارد.

وی یادآور شد: اگر مردم در سال 94 در مقایسه با سال جاری، 10 درصد صرفه‌جویی کرده و از لوازم پرمصرف استفاده نکنند، خاموشی نخواهیم داشت.

وی ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور را 10 هزار و 800 مگاوات اعلام کرد و گفت: میزان تولید برق از واحدهای برق‌آبی در سال 93 رکورد زد و امسال از این لحاظ سال بی‌نظیری بوده است اما با توجه به محدودیت شدید منابع آبی، استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی در سال 94 همانند سال 93 در هاله‌یی از ابهام قرار داشته و بستگی به میزان بارندگی‌ها دارد.

وی از کمبود اعتبار حدود 10 هزار میلیارد تومانی صنعت برق در سال جاری خبر داد و گفت: امسال در بخش جاری 3540 میلیارد تومان و در بخش سرمایه‌یی 6300 میلیارد تومان کسری اعتبار داریم. وی درباره وضعیت صادرات برق، گفت: پارسال 11.7 میلیارد کیلووات‌ساعت برق صادر و حدود 3.7 میلیارد کیلووات‌ساعت برق وارد کردیم اما امسال با توجه به مسایل موجود در عراق و منطقه، صادرات برق در مجموع 10 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در زمان حاضر، از دو کشور ترکمنستان و ارمنستان به طور متوسط 600 مگاوات برق وارد و به بقیه کشورها صادر می‌کنیم. وی از ارایه پیشنهادی به جمهوری آذربایجان برای واردات برق و جبران کسری برق در تابستان خبر داد و گفت: اگر توافق با این کشور حاصل شود، حداکثر 500 مگاوات از این کشور تامین می‌کنیم. معاون وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کاهش تلفات در کشور، گفت: براساس تعهد صنعت برق، کاهش تلفات برق از 15 به 10 درصد هدف‌گذاری خوب و بزرگی است و تاکنون خلاقیت‌ها و ابتکارهای زیادی در این زمینه به‌عمل آمده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر