معمای حلقه‌های چاه نفت و میزان تولید

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۴

تعداد دکل‌های حفاری امریکا کاهش یافت. حلقه‌های چاه آمریکایی کمتر شد اما تولید همچنان بالا ماند تا تحلیلگران را با چالش جدیدی مواجه کند. تحلیلگران که تا پیش از این براساس تعداد چاه‌های نفت میزان تولیدات را تخمین می‌زدند در هفته‌یی که گذشت متوجه شدند دیگر تعداد حلقه‌های چاه ملاک خوبی برای بررسی تولیدات کشورها نیست. با وجود مشکلاتی که در پی کاهش قیمت نفت برای کشورهای مختلف به‌وجود آمده‌ است نفت همچنان از سوی تولیدکنندگان بزرگ تولید و روانه بازار می شود. به‌دنبال این امر تحلیلگران درحالی که بهای نفت روندی صعودی را تجربه می‌کرد در مورد افزایش عرضه در بازار صحبت می‌کردند تا دوباره نفت در مسیر کاهش قرار گیرد.


به گزارش «تعادل» به نقل از اویل پرایس دات‌کام در هفته‌یی که گذشت بهای نفت با نوسانات و بالا و پایین‌های بسیاری مواجه شد و اختلاف میان دو شاخص برنت و دبلیو‌تی‌‌آی بیشتر شد. به گزارش موسسه مطالعات انرژی آمریکا در هفته منتهی به 13فوریه میزان ذخایر بیشتر از حد انتظار بود و به ناگاه به 7،7میلیون بشکه رسید. این ارقام در مورد کاهش سریع و چشمگیر تعداد چاه‌های نفتی شگفت آور است که از ماه اکتبر تا کنون 30درصد کاهش یافته ‌است؛ این درحالی است که میزان تولیدات همچنان به طرز باور نکردنی بالاست.

این اختلاف در مورد کاهش چاه‌های نفتی و بالا بودن میزان تولیدات مباحثی را در میان تحلیلگران انرژی برانگیخت و این زمزمه‌ها را ایجاد کرد که تعداد چاه‌های نفتی مقیاس خوبی برای سنجیدن میزان تولیدات در صنعت نفت ایالات متحده امریکا نیست. تعداد حلقه‌های چاه نفت همیشه شاخصی برای بررسی میزان تولیدات آینده محسوب می‌شده ‌است. اما اکنون میزان کارآمدی چاه‌ها افزایش پیدا کرده و میزان بهره‌وری از آنها بیشتر شده ‌است؛ این بدین معناست که تعداد آنها دیگر نسبت خطی با میزان تولیدات ندارد و نمی‌تواند شاخص خوبی برای بررسی تولیدات باشد. نه تنها این مورد بلکه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اکثر تولیدکنندگان تخلیه چاه‌ها را به تعویق انداخته‌اند که این امر می‌تواند ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا را به تاخیر بیندازد. به گزارش رویترز با توجه به آمار موجود درحال حاضر تخلیه چاه‌های بسیاری برای مدت سه تا چهارماهه به تاخیر افتاده و به‌صورت نیمه‌تمام باقی مانده ‌است. این رویکرد تعمدی است؛ چاه‌های نفت شیل از این طریق می‌توانند به کمک سیل کوتاه‌مدت تولیدات و به‌دنبال آن کاهش آنی و شدید تولیدات، حجم بسیاری از عایدی‌های خود را در چند ماه نخست به‌دست بیاورند. به این ترتیب برای شرکت‌های تولیدکننده نفت این طور معقول است که منابع ارزشمند خود را تا زمانی‌که قیمت‌ها دوباره بهبود پیدا نکرده، روانه بازار نکنند. علاوه بر آن شرکت‌های تولیدکننده با به تأخیر انداختن تخلیه چاه‌های نفت به نوعی کاهش قیمت کوتاه‌مدت دست پیدا خواهند کرد.

درحالی که هر شرکت به‌صورت جداگانه منطقی عمل می‌کند اما به‌صورت جمعی ما به نوعی در برزخ هستیم. یک هفته دیگر را به این شکل سپری کردیم و هنوز به هیچ شفافیتی در بازار نفت دست پیدا نکرده‌ایم.


پادشاه صادرکنندگان نفت

متضرر از کاهش قیمت

این روند کاهشی بهای نفت حتی به عربستان سعودی نیز لطمه‌های جدی وارد کرده ‌است درحالی که عربستان به‌طور مسلم قوی‌ترین بازیگر عرصه نفت در جهان است که می‌تواند بر جو قیمت نفت اثر بگذارد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال درآمد آرامکو سعودی همزمان با کاهش قیمت نفت رو به کاهش است. این بدین معناست که حتی پادشاه صادرکنندگان نفت جهان نیز از این ماجرا جان سالم به در نبرده و تلاش می‌کند راهی برای نجات از این مخمصه پیدا کند.

از طرف دیگر مشکلات اقتصادی که به‌دنبال این جریان به روسیه وارد آمده ‌است کاملا قابل مشاهده است. روسیه برخلاف افت روبل و ایجاد مشکل در بودجه کشور همچنان دست از حمایت‌های خود از شورشیان شرق اوکراین برنداشته‌ است. خلاف موافقتنامه‌یی که چند روز پیش در مینسک به امضا رسید اختلافات و جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد. ارتش اوکراین همچنان در محاصره شورشیان در آن منطقه است. رییس‌جمهور اوکراین پترو پورشنکو از صلح‌بانان بین‌المللی برای ایجاد صلح در اوکراین درخواست کمک و همکاری کرده ‌است. هر دو طرف همچنان امیدوارند که آتش‌بس حاکم شود.

در این بین در ایالات متحده امریکا اعتصاب کارگران در بسیاری از پالایشگاه‌های نفتی امریکایی ادامه دارد و علاوه بر آن اخیرا معدنکاران پیشنهاد جدید رویال داچ شل را رد کرده‌اند. آمارها حاکی از آن است که بیش از 5000 کارگر دست به اعتصاب زده‌اند. گفته می‌شود این بزرگ‌ترین اعتصاب کارگران در 35سال گذشته است.


نوسان نفت در محدوده 60 دلار

به گزارش رویترز قیمت نفت روز دوشنبه به‌دلیل نگرانی‌ها در مورد فزونی عرضه در امریکای شمالی کاهش یافت و نفت برنت مقاومت در سطح حدود 60 دلار را تجربه کرد درحالی که قیمت نفت خام امریکا به حدود 50دلار و 70سنت رسید.

قیمت نفت در اوایل روز دوشنبه همگام با بازارهای جهانی به‌دلیل خوش‌بینی از اینکه فعلا جلوی یک بحران دیگر در حوزه یورو در مورد یونان گرفته شده است، افزایش یافت اما پس از آنکه تحلیلگران اعلام کردند که بازارها همچنان با فزونی عرضه مواجه است، قیمت‌ها شروع به کاهش کرد. این کاهش در امریکا که حجم ذخایر نفت آن به بالاترین رقم‌ها رسیده است، پررنگ‌تر بود.

براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام امریکا روز دوشنبه با 9سنت کاهش به 50 دلار و 72سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز 5 سنت کاهش یافت و به 60 دلار و 17سنت رسید.چند بانک پیش‌بینی کردند که قیمت نفت همچنان کاهش یابد. بانک ای ان زد با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: «ما انتظار داریم که قیمت‌ها در هفته‌های آینده به زیر 50 دلار برسد و در 2 تا 3 ماه آینده قیمت 43دلار در هر بشکه را تجربه کند.» بانک بارکلیز نیز اعلام کرد که بازار در آینده نزدیک باز هم تضعیف خواهد شد. مورگان استنلی هشدار داد که حجم ذخایر نفت خام امریکا تا ماه مه افزایش خواهد یافت. در گزارش این بانک همچنین آمده است: «همچون سال قبل، افزایش تولید نفت امریکا و کانادا درکنار تعمیرات پالایشگاه‌ها و کاهش جزیی واردات عامل این افزایش خواهد بود.»

قیمت نفت در ژوئن 2014 و همزمان با واکنش تجار به افزایش عرضه شروع به کاهش کرد اما قیمت‌ها از اواسط ژانویه افزایش یافته و قیمت نفت برنت تاکنون حدود 20دلار رشد داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر