رشد 3/19‌درصدی پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۱

گروه صنعت و معدن

آمار 10‌ماهه نخست سال جاری در بخش صنعت و معدن نشان می‌دهد در این مدت به تعداد 2‌هزار و 114پروانه بهره‌برداری صنعتی صادر شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3/19‌درصد رشد یافته است.

به گزارش «تعادل»، در حالی بخش صنعت، رشد 3/19‌درصدی پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی را در 10‌ماهه نخست سال جاری تجربه کرد که در دی سال جاری نیز تعداد 294پروانه بهره‌برداری صنعتی صادر شده است و این رقم در مقایسه با آذر رشد 2/3‌درصدی را نشان می‌دهد.

در همین حال، تعداد جواز تاسیس صادرشده در 10‌ماهه نخست سال جاری حاکی از کاهش 7/6‌درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

در مدت یادشده 14‌هزار و 498 جواز تاسیس صادر شده است در‌حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته به تعداد 15‌هزار و 527 جواز تاسیس صادر شده بود.

همچنین تعداد جواز تاسیس صادر شده در دی سال جاری رشد 2/8‌درصدی را در مقایسه با آذر نشان می‌دهد. در دی سال جاری به تعداد یک‌هزار و 807 جواز تاسیس صادر شده است. این در حالی است که تعداد جواز تاسیس صادرشده در آذر به میزان یک‌هزارو 670 فقره بود.

براساس این گزارش، تعداد مجوز واحدهای صنفی صادر شده در 10‌ماهه نخست سال جاری با رشد 7/8‌درصدی به 197‌هزار و 108فقره افزایش یافت. تعداد مجوز واحدهای صنفی صادرشده در مدت مشابه سال گذشته 181‌هزار و 277فقره بود. تعداد مجوز واحدهای صنفی در دی نیز رشد 100‌درصدی را در مقایسه با آذر تجربه کرد. در دی سال جاری به تعداد 44‌هزارو 992فقره مجوز واحد صنفی صادر شده است در حالی که این رقم در آذر 22‌هزار و 456فقره بود.


کاهش 7/10‌درصدی سرمایه مجوزهای صنعتی

آمار مربوط به 10‌ماهه نخست سال جاری نشان ‌می‌دهد سرمایه مجوزهای تاسیس صادرشده در این مدت با کاهش 7/10‌درصدی به 918‌هزار و 780میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که میزان سرمایه مجوزهای صادرشده در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 29‌هزار و 17میلیارد ریال بود. همچنین مقایسه سرمایه در مجوزهای صادرشده در دی و آذر کاهش 6/8‌درصدی را حکایت می‌کند. بر این اساس میزان سرمایه در مجوزهای تاسیس صادرشده در دی سال جاری 60‌هزار و 909میلیارد ریال است در حالی که این رقم در آذر 66‌هزار و 662‌میلیارد ریال بود.

براساس این گزارش، سرمایه پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی نیز در 10‌ماهه نخست سال جاری کاهش 7/4‌درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. به‌گونه‌یی که میزان سرمایه مجوزهای صادرشده در 10‌ماهه نخست سال جاری 66‌هزار و 722‌میلیارد ریال است در حالی‌که این رقم در مدت 10‌ماهه نخست سال92 به میزان 69‌هزارو 997‌میلیارد ریال بود.


عملکرد منفی بخش معدن

نکته قابل‌توجه در آمار 10‌ماهه نخست سال جاری کاهش چشمگیر پروانه اکتشاف صادرشده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. بدین‌ترتیب، در مدت یاد‌شده به تعداد 833 فقره پروانه اکتشاف در کشور صادر شده است در حالی‌که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به تعداد یک‌هزار و 441 فقره بود. همچنین مقایسه تعداد پروانه اکتشاف صادرشده در دی و آذر حاکی از کاهش 6/32‌درصدی این شاخص است.

به‌گونه‌یی که در دی سال جاری به تعداد 64 فقره پروانه اکتشاف صادر شده است. این در حالی است که در آذر سال جاری 95 فقره پروانه اکتشاف در کشور صادر شده بود.

این گزارش همچنین می‌افزاید: «در مورد مجوزهای گواهی کشف و پروانه اکتشاف استان‌های کرمانشاه، خوزستان، تهران، لرستان، مرکزی، قم و گلستان در دی، ورود اطلاعات در سامانه نداشته‌اند.»

آمار مربوط به 10‌ماهه نخست سال جاری همچنین حاکی از کاهش 4/26‌درصدی مجوزهای برداشت صادرشده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

به‌گونه‌یی که در دی سال جاری یک‌هزار و 84 فقره مجوز برداشت صادر شده است، در‌حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته یک‌هزار و 473فقره مجوز برداشت صادر شده بود. همچنین مقایسه تعداد مجوزهای برداشت در دی و آذر سال جاری از کاهش 2/26‌درصدی این شاخص حکایت می‌کند. در دی سال جاری به تعداد 62 فقره مجوز برداشت در کشور صادر شده است در‌حالی‌که این رقم در آذر، 84 فقره بود.

این گزارش همچنین در توضیح کاهش رقم مجوزهای برداشت صادر شده در 10‌ماهه نخست سال جاری آورده است: «درخصوص مجوز برداشت استان‌های تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و قم در دی ماه ورود اطلاعات در سامانه نداشته‌اند.»

در همین حال تعداد پروانه‌ بهره‌برداری معدن صادر‌شده در 10‌ماهه نخست سال جاری کاهش 8/13‌درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

در مدت یاد‌شده به تعداد 715 فقره پروانه بهره‌برداری از معادن صادر شده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 829 فقره بود. مقایسه تعداد پروانه بهره‌برداری معدن صادر‌ شده در دی و آذر نیز از کاهش 5/2‌درصدی این شاخص حکایت می‌کند.

این گزارش همچنین می‌افزاید: «پروانه بهره‌برداری معدن شامل پروانه‌های تمدیدی و جدید است.

در مورد مجوزهای بهره‌برداری معدن استان‌های تهران، خوزستان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و قم ورود اطلاعات در سامانه نداشته‌اند. همچنین در مورد پروانه‌های بهره‌برداری تمدیدی استان‌های تهران، خوزستان و قم در پروانه‌های بهره‌برداری جدید در دی ورود اطلاعات در سامانه نداشته‌اند.»


میزان اشتغال هم کاهش یافت

آمار مربوط به 10‌ماهه نخست سال جاری همچنین حاکی از کاهش 5/14‌درصدی میزان اشتغال به‌ازای جوازهای تاسیس صادر‌شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. به‌گونه‌یی که در مدت یاد‌شده به تعداد 340‌هزار و 835 نفر فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است در‌حالی‌که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 398‌هزار و 777نفر اشتغال بود. در همین حال میزان اشتغال ایجاد‌شده بر اساس جوازهای تاسیس صادرشده، در دی سال جاری با رشد 5/1‌درصدی در مقایسه با آذر به تعداد 36‌هزار و 308 فرصت شغلی افزایش یافت.

آمار 10‌ماهه نخست سال جاری همچنین حاکی از کاهش 2/1‌درصدی میزان اشتغال پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. بدین‌ترتیب در مدت یاد‌شده به تعداد 38‌هزار و 571 فرصت شغلی ایجاد شده است، در‌حالی‌که این میزان در مدت 10‌ماهه نخست سال92 به تعداد 39‌هزار و 29 فرصت شغلی بود. همچنین مقایسه این شاخص در دی و آذر سال جاری از کاهش 2/8‌درصدی میزان اشتغال ایجاد‌شده توسط پروانه بهره‌برداری صنعتی صادر‌شده حکایت می‌کند. در دی سال جاری به تعداد 4‌هزار و 305 نفر فرصت شغلی ایجاد شده است در‌حالی‌که این رقم در آذر به تعداد 4‌هزار و 690 فرصت شغلی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر