رایزنی هند برای افزایش صادرات چای به ایران

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۴۸

معاون وزیر بازرگانی و صنعت هند به همراه یک هیات اقتصادی از این کشور با حضور در اتاق تهران با دبیرکل و معاون امور بین‌الملل اتاق ملاقات و پیرامون توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور گفت‌وگو کرد. «راجانی رانجان راشمی» معاون وزیر بازرگانی و صنعت هند که در این ملاقات سرپرستی یک هیات از فعالان چای این کشور را برعهده داشت، هدف از سفر به تهران را مذاکره با مقامات بخش خصوصی و دولتی ایران برای افزایش صادرات چای به ایران عنوان کرد که مذاکره با برخی دستگاه‌های دولتی ایران برای رفع مشکلات صادرات این محصول را در دستورکار خود قرار داده است.


14میلیارد دلار حجم تجارت با هند

در ابتدای این نشست ابراهیم بهادرانی، دبیرکل اتاق تهران طی سخنانی از عزم دولت و بخش خصوصی ایران برای افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و هند به سطح 20میلیارد دلار خبر داد. به‌گفته وی درحال حاضر حجم تجارت دو کشور حدود 14میلیارد دلار است. دبیرکل اتاق تهران با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی دو کشور نباید صرفا به خرید و فروش کالا منحصر شود، گفت: همکاری در پروژه‌های صنعتی و فنی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک یکی از اهداف بلندمدت ایران در مناسبات اقتصادی دو کشور است که می‌تواند به روابط عمیق اقتصادی میان دو کشور منجر شود. وی رفع موانع تجاری میان دو کشور، ایجاد تسهیلات در مسایل بانکی و پولی همچنین برقراری تسهیلات در امر صدور روادید برای تجار را از موضوعاتی دانست که مسوولان دو کشور باید در مورد آن به‌طور جدی تلاش کنند. بهادرانی همچنین با بیان اینکه ظرفیت همکاری‌های مشترک در داخل کشور نیز برای دو طرف برقرار است به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: موضوع سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار همچنان باز است و انجام آن می‌تواند در دسترسی هند به بازارهای آسیای میانه و افغانستان کمک قابل توجهی کند. وی در ادامه به تلاش‌های اتاق بازرگانی تهران در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور اشاره کرد و در همین زمینه یادآور شد که طی چند سال اخیر اتاق تهران توانسته سه هیات بزرگ اقتصادی را به کشور هند اعزام و نیز پذیرای چندین هیات اقتصادی از کشور هند باشد.


صادرات30 میلیون دلاری چای هند به ایران

دبیرکل اتاق تهران در پایان سخنان خود از تلاش‌های سفارت هند در تهران برای پیگیری مذاکرات اقتصادی بخش‌های خصوصی دو طرف قدردانی کرد همچنین اقدامات سفارت ایران در دهلی برای برقراری هرچه بهتر مناسبات تجاری میان دو کشور را ستود. معاون وزیر بازرگانی و صنعت هند نیز در این دیدار طی سخنانی از مذاکرات هیات هندی در تهران برای افزایش صادرات چای به ایران خبر داد. به‌گفته «راجانی رانجان راشمی» درحال حاضر حجم صادرات چای هند به ایران حدود 30میلیون دلار است که این کشور به‌دنبال افزایش این میزان است. به‌گفته وی درحال حاضر برخی مشکلات بر سر راه صادرات انواع چای از هند به ایران وجود دارد که این هیات اقتصادی قصد دارد در طول مدت حضور خود در تهران برای رفع این موانع و مشکلات با برخی مقامات دولتی ایران گفت‌وگو و مذاکره کند. معاون وزیر بازرگانی و صنعت هند در همین زمینه خاطرنشان کرد که این هیات مذاکرات خود با وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و نیز گمرک ایران را در دستورکار دارد.

همچنین به‌گفته این مسوول دولت هند، چون درحال حاضر محصولات چای هند از طریق دوبی به بازار عراق صادر می‌شود، وی خواستار مساعدت ایران برای تجارت چای با این کشور به‌طور مستقیم یا از طریق ایران شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر