ظریف: زمان تصمیمات جدی فرا رسیده است

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۴۰

پنجمین دور از گفت‌وگوهای مستقیم و فشرده میان جان کری و جواد ظریف از دیروز در ژنو آغاز شده است؛ وزرای خارجه ایران و امریکا اما این‌بار علاوه‌بر معاونین‌شان، همراهان جدید و ویژه‌یی نیز با خود دارند؛ در تیم مذاکره‌کننده ایرانی حسن فریدون، دستیار ویژه رییس‌جمهور و علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و در تیم امریکا ارنست مونیز، وزیر انرژی وزرای خارجه کشورشان را همراهی می‌کنند. حضور این نفرات و نیز نزدیک شدن به موعد مقرر شده برای تفاهم سیاسی باعث شده است تا گمانه‌زنی‌ها و همچنین خوش‌بینی‌ها درخصوص حصول احتمالی توافق بیش از پیش شود. موج خوش‌بینی که حتی هشدارهای جان کری و سخنان محتاطانه جواد ظریف هم نتوانسته است آن را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.


لحظه حساس تصمیم‌گیری

در همین زمینه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از پایان نخستین دور از گفت‌وگوهایش با همتای امریکایی‌اش گفت: به نظر مسوولان کشور مذاکرات به مرحله‌یی رسیده که نیاز به تصمیم‌گیری جدی در سطح عالی دارد؛ به همین دلیل از آقای صالحی درخواست شد در این دور حضور یابد تا موضوعات شفاف، دقیق و ریز بررسی شود.

ظریف افزود: این‌بار احساس کردیم که زمان زیادی به پایان مهلت باقی نمانده است و باید شخصی در یک سطحی با اشراف کافی به موضوعات و همه مسائل، همه‌جانبه نگاه کند؛ شخص آقای صالحی می‌تواند در این بخش به ما کمک کند، طرف امریکایی هم در این جلسه در پاسخ به پیشنهاد ما در سطح وزیر انرژی حاضر شد. وی درباره حضور حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور در این مذاکرات هم گفت: برای هماهنگی با ریاست‌جمهوری حضور وی هم ضروری بود. اما در عین حال وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که هیچ توافق مبهم و ناقصی را نخواهیم پذیرفت؛ بنابراین تا زمانی که درباره همه موارد توافق نشود هیچ توافقی صورت نمی‌پذیرد.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه مقام معظم رهبری روی یک مرحله‌یی بودن توافق تاکید کردند، فرمایشات ایشان همواره فصل‌الخطاب و راهگشا بوده است و ما هیات مذاکره‌کننده بسیار خوشحالیم که این‌بار فرمایشات مقام معظم رهبری درست خطی بود که ما همواره دنبال آن بودیم و خودمان این تحلیل را داشتیم که توافق‌های کوچک، مقطعی و جداگانه به نفع کشور و سایر مذاکره‌کنندگان نیست.


31 مارس آخرین فرصت

اما جان کری وزیر خارجه امریکا هم در کنفرانسی خبری گفت: اگر ایران با اقداماتی که ثابت می‌کند به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌یی نیست موافقت نکند، امریکا آماده است تا از میز مذاکره کناره‌گیری کند. کری تاکید کرد: اعضای گروه 1+5 کاملا با یکدیگر متحد و خواهان دستیابی به یک توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌یی این کشور هستند. وی تصریح کرد: به طور قطع هیچ اختلاف نظری درباره آنچه ما معتقدیم ایران باید برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش انجام دهد وجود ندارد و گروه 1+5 کاملا در موضوع ایران متحد است. جان کری همچنین به وجود اختلافات میان طرف‌های مذاکره‌کننده اشاره کرد و گفت: هنوز اختلافاتی وجود دارد که باید برطرف شود و اگر یک توافق کلی تا ضرب‌الاجل 31 مارس حاصل نشود این مذاکرات تمدید نخواهد شد. وی افزود: باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا هیچ تمایلی برای تبدیل مذاکرات هسته‌یی پس از این ضرب‌الاجل تعیین شده ندارد.


ایران مقهور تهدید نمی‌شود

اما علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر اینکه اگر هدف امریکایی‌ها از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه‌شان ایجاد جنگ روانی و تبلیغات برای تحت فشار قرار دادن ایران باشد به نتیجه نخواهند رسید، تاکید کرد: ایران از ابتدای انقلاب تاکنون به این نوع تهدیدهای بی‌پشتوانه عادت دارد و آنها هم می‌دانند ایران کشوری است که به برکت استقلال، نظام مستقل، مقام معظم رهبری و حمایت مردم و همچنین ایستادگی دولت و هیات مذاکره‌کننده به هیچ‌وجه زیر بار تهدیدهای آنها نخواهد رفت.

مشاور رهبری در امور بین‌الملل که این سخنان خود را در پاسخ به مصاحبه جان کری اظهار می‌داشت، افزود: ما همواره در چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری گام برمی‌داریم و امریکایی‌ها هم هر قضاوتی که می‌خواهند بکنند زیرا ما منتظر این نیستیم ببینیم آنها چه قضاوتی می‌کنند و آنگاه رفتار خودمان را با قضاوت و توقعات آنها تنظیم کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر