اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۳۲

کاهش ارزش پول جمهوری آذربایجان

بانک مرکزی جمهوری آذربایجان با کاهش ارزش منات در برابر دلار امریکا به میزان 33.5‌درصد، بهای آن را برابر با یک‌منات و 5 قپیک اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی جمهوری آذربایجان، هدف از تصمیم درباره افزایش نرخ دلار در برابر پول ملی را تحرک بخشیدن به روند متنوع‌سازی اقتصادی، افزایش ظرفیت‌های صادراتی و ثبات مالی در این کشور عنوان کرد. براین اساس، پیش از این نرخ دلار امریکا در برابر منات (واحد پول رسمی آذربایجان) 79 قپیک بود.

نرخ یورو در جمهوری آذربایجان نیز با افزایش به میزان 33.8‌درصد یا 30 قپیک نسبت به روز قبل، به یک‌منات و 19 قپیک رسید. نظام پولی جمهوری آذربایجان، تک واحدی است و واحد پول این کشور قپیک (Qapik) نامیده می‌شود. واحد اسکناس این کشور منات بوده که برابر با 100 قپیک است.

آسوشیتدپرس نیز درباره علت کاهش ارزش پول ملی جمهوری آذربایجان نوشت: اقتصاد این کشور مانند روسیه از سقوط بهای جهانی نفت که محصول اصلی صادراتی و منبع عمده درآمد آن به‌شمار می‌رود، آسیب می‌بیند. روبل روسیه نیز در سال گذشته (2014)، بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. کاهش رسمی ارزش پول این جمهوری نگرانی‌هایی را درباره جهش نرخ تورم به‌ویژه در کالاهای مصرفی به‌وجود آورده، چراکه هزینه واردات این کالاها را به این کشور بالا می‌برد.


سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری ژاپن در پاکستان

ژاپن با هدف ایجاد ثبات پایدار، 976میلیارد ین، معادل 8 میلیاردو200میلیون دلار در مناطق ناآرام پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

روزنامه اکسپرس تریبون، چاپ پاکستان، نوشت: «اِهارا که ئیجی»، مدیر بخش جنوب آسیا در سازمان همکاری‌های بین‌المللی، JICA، در مقر این سازمان اعلام کرد که دولت ژاپن از طریق جیکا، برنامه‌های توسعه در بخش‌های تامین برق، زیرساخت‌ها، امنیت انسانی و توازن توسعه برای ایجاد ثبات در بخش‌های نزدیک به افغانستان را آغاز کرده است.

به گفته که‌یی‌جی، سازمان وی، رسانه‌های 16 کشور، از جمله پاکستان را در زمینه شیوه برخورد با بلایای عمومی، آموزش داده است. این مقام ژاپنی افزود: در سال 2014 نیز سازمان متبوع وی، 5میلیارد ین در پاکستان سرمایه‌گذاری کرد و طرح‌های در دست اجرای جیکا نیز در حوزه‌های بهداشت، آموزش، کشاورزی، انرژی، حمل‌ونقل، آب، مدیریت بلایای طبیعی، زهکشی فاضلاب و بخش‌های صنعتی متمرکز است.

که‌یی‌جی گفت: طرح‌های ما در پنجاب، شامل به‌روزرسانی سامانه‌های فاضلاب و حفظ انرژی و منابع آب و مدیریت ترافیک شهری است. در خیبر پختونخواه نیز این طرح‌ها روی ایمن‌سازی، ساخت و مرمت راه‌های روستایی، توسعه شبکه رادیویی موج متوسط پاکستان و افزایش ظرفیت‌های کشاورزی متمرکز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر