چشم‌ها به پیشنهاد جایگزین آتن

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۷

گروه جهان

دولت چپگرای یونان براساس توافق‌ها تا دوشنبه (امروز) ‌وقت دارد طرح جایگزین پیشنهادی خود را برای اصلاحات اقتصادی به کمک‌کنندگان اروپایی ارایه دهد. منابع مطلع یونانی اعلام کرده‌اند که دولت این طرح را آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آتن، گرچه چهره الکسیس تسیپراس، نخست‌وزیر جدید یونان، باید تا دوشنبه، فهرستی از مجموعه اصلاحات اقتصادی مورد نظرش را به گروه یورو ارایه دهد. فهرستی که سرنوشت آینده اقتصاد این کشور، دریافت وام و ماندن یا نماندن در منطقه یورو، به آن بستگی خواهد داشت. گفته شده، آلمانی‌ها انتظار پیشنهادات اساسی و جدی یونانی‌ها را دارند زیرا آلمان درصورت توسعه برنامه کمک مالی به یونان بار قسمت زیادی از این برنامه را بر دوش خواهد کشید.

درحالی که زمان برنامه کمکی اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول به یونان تا ۲۸فوریه پایان می‌یابد، دولت چپ‌گرای آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر این کشور، باید منابع نقدی موردنیاز خود را تامین کند. دولت یونان پیش از این گفته بود مایل به اجرای اصلاحات اقتصادی و تدابیر ریاضتی نیست که کمک‌کنندگان به‌عنوان شروط پرداخت ۲۴۰میلیارد یورو وام به آتن آنها را تعیین کرده بودند. یک مقام ارشد دولت یونان گفت که آتن پیشنهاداتی را به کمک‌کنندگان آماده کرده است که اقتصاد یونان را از رکود خارج می‌کند. نیکوس پاپاس، وزیر کشور یونان، گفت: «ما مجموعه‌یی از تدابیر را آماده کرده‌ایم به نوعی که خدمات رفاهی در یونان کارآمد‌تر شده و با فرار مالیاتی مبارزه کنیم.»

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان، که پس از 10روز ماراتن مذاکره با همتایان اروپایی خود به آتن بازگشته، نیز با تاکید بر اینکه این فهرست با هدف ارزیابی سریع‌تر آن، در زمان مقرر ارایه خواهد شد، می‌گوید: «من بسیار امیدوارم که مجموعه پیشنهادات ما به تصویب نهادهای اروپایی برسد و ما شاهد یک مرحله جدید از ثبات و رشد اقتصادی باشیم.» توافق جمعه میان یونان و گروه یورو برای تمدید چهارماهه اعطای کمک مالی در راس اخبار رسانه‌های جهان به‌ویژه اروپایی بود و از آن به‌عنوان آخرین شانس برای حصول توافق میان دو طرف یاد می‌شد. ناظران معتقدند که ممکن است دولت یونان نتواند موافقت گروه یورو برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان و توقف خصوصی‌سازی را جلب کند.

دولت یونان که با وعده پایان تدابیر ریاضتی در انتخابات با وعده پایان دادن به سیاست‌های ریاضتی تحمیلی اتحادیه اروپا علیه آتن روی کارآمد برای عمل به وعده‌های خود با مخالفت شدید کمک‌کنندگان اروپایی روبه‌رو شد. درحالی که بسیاری می‌گویند: آتن در برابر درخواست‌های اروپا تسلیم شده است، سیپراس اصرار دارد که توانسته به روند مذاکراتی مهمی در برابر اروپایی‌ها برسد که تدابیر ریاضتی را لغو می‌کند. اگر این پیشنهاد آتن پذیرفته شود، می‌تواند هفت میلیارد و۲۰۰میلیون یورو دیگر از آخرین قسط باقی‌مانده وام‌های خود را از اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا دریافت کند.

جورج کاتروگالوس، وزیر اصلاحات یونان، گفته است: «آنچه می‌خواستیم زمان و فضای لازم برای اجرای برنامه‌هایمان بود. ما توافق کردیم مذاکره برای کاهش بدهی‌های یونان را که البته هنوز هم جزو اولویت‌های ماست، به تعویق بیندازیم. بنابراین، چهارماه زمان می‌خواستیم تا اتحادیه اروپا را مجاب کنیم که راهکار عملی دیگری به جای ریاضت‌های اقتصادی شکست‌خورده دراختیار داریم. با این کار در وضعی قرار می‌گیریم که از روی حسن‌نیت با مقامات اروپا درباره اینکه چه آینده‌یی در انتظار بدهی‌های یونان است، گفت‌وگو کنیم.»


واکنش‌ متفاوت یونانی‌ها و سرسختی آلمان

به گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴، به‌دست آمدن توافقنامه‌یی بین یونان و وزیران دارایی منطقه یورو در یونان واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. درحالی که برخی شهروندان اعلام کرده‌اند از وضع به‌وجود آمده در کشورشان خوشحال و درباره آینده خوشبین بودند، برخی دیگر از شهروندان یونانی معتقدند دولت جدید مسیر خوبی را برای حل مشکلات کشور در پیش گرفته است. چون وقتی یک بیماری، با یک دارو بهبود نمی‌یابد، باید داروی دیگری تجویز شود.

دولت جدید نیز اکنون با کنارگذاشتن طرح‌های ریاضت اقتصادی، داروی جدیدی برای درمان بیماری اقتصادی یونان تجویز کرده است. البته افرادی نیز هستند که درباره اوضاع زیاد خوشبین نیستند. یک مرد میانسال در این باره به یورونیوز می‌گوید: «به‌نظر من اوضاع در کشور هیچ تغییری نکرده است. طرح این مسایل از آنجا برای مردم یونان بسیار مهم است که نیمی از جوانان این کشور بیکار هستند. از همین‌رو، همه آنها می‌دانند آینده کاری و سطح زندگیشان در بروکسل و در چارچوب مذاکرات یونان و طبلکاران این کشور رقم خواهد خورد.»

کشمکش‌های اروپا و دولتمردان یونان برای یافتن راه‌حلی برای مشکل بدهی‌های این کشور همچنان ادامه دارد و آلمان موضعی بسیار بسته در این مذاکرات اتخاذ کرده است. ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان، گفته است که پیش از گسترش برنامه کمک مالی یونان باید تضمین‌های زیادی در رابطه با اعمال اصلاحات مختلف از این کشور گرفت. وی گفته است: «من به همتای یونانی‎ام گفتم، شما حداقل حقوق را بالا می‌برید اما توضیح این موضوع که ما برای این تغییر پول پرداخت می‌کنیم، دشوار است. شما حداقل دستمزد و تامین اجتماعی را بالا می‌برید حتی بالا‌تر از ما، اما آیا ما باید آن را پرداخت کنیم؟ واکنش وی فاجعه بود. وی گفت: ممکن است که با این حد در کشورتان بتوانید زندگی کنید اما در یونان ممکن نیست.»

یونان از سال۲۰۰۸ با خطر ورشکستگی روبه‌رو شد و برای جلوگیری از بحران از اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا ۲۴۰میلیارد یورو وام دریافت کرده که در ازای آن تعهدات مالی فراوان ازجمله کاهش کسری بودجه از راه اعمال تدابیر ریاضتی را پذیرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر