تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۵

ورود یونسکو برای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز ایران

ایانا یونسکو برای کاهش خشکسالی تصمیم بر مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در ایران و سایر مناطق خشک دنیا دارد.

استاد دانشگاه واگنینگن هلند درحاشیه کارگاه آموزشی مدیریت خشکسالی سال2015 در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اعلام این خبر گفت: یونسکو یک پروژه چهارساله برای مبارزه با خشکسالی در تمامی مناطق خشک دنیا دارد که از امسال شروع شده و تا چهار سال آینده ادامه دارد.

پروفسور فن‌لنن بااشاره به اینکه کشورهای زیادی هستند که شرایط مشابهی با ایران دارند، اما وضعیت مشابهی ندارند و چنین شرایط خشکسالی را تجربه نمی‌کنند، افزود: باتوجه به شرایط ایران، ساخت سدهای بزرگ باید محدود شود و سدهای کوچک در روستاها با مشارکت مردم ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی در ایران صرفا به‌خاطر تولید غذا است که این رویکرد درستی نیست و سیاست به‌گونه‌یی است که تعداد زیادی از مردم از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند و این سیاست باید تغییر پیدا کند.

این پروفسور هلندی با اعلام اینکه درحال حاضر سازمان هواشناسی جهانی فعالیت‌های خود را برای مبارزه با خشکسالی در اروپای مرکزی و آفریقا شروع کرده است، ادامه داد: این فعالیت‌ها از سال آینده در ایران نیز ادامه خواهد یافت.

فن‌لنن درپایان تصریح کرد: دفتر مطالعات خشکسالی یونسکو در تهران برنامه مبارزه با خشکسالی را شروع کرده و از طرح‌های اولیه پژوهشگران در این زمینه حمایت می‌کند.


توافق دولتی‌ها برای ساماندهی عرضه قلیان

تعادل رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از توافق دستگاه‌های دولتی در ساماندهی عرضه قلیان و مواد دخانی خبر داد.

به گزارش وب‌دا، دکتر خسرو صادق نیت در جلسه‌یی که درخصوص حذف عرضه قلیان از شرح شغلی واحدهای صنفی قهوه‌خانه‌داران و جلوگیری از صدور مجوز جدید برای عرضه قلیان، برگزار شد، گفت: ضروری است هماهنگی لازم برای احصای قوانین مرتبط در دستگاه‌های ذیربط برای هم‌افزایی و اجرای موثر مقررات کنترل دخانیات اجرا شود.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل تیم‌های بازرسی مشترک نسبت به ساماندهی وضعیت موجود استعمال دخانیات در اماکن عمومی، مصوبات جلسات ستاد کشوری کنترل دخانیات راجع به لزوم اخذ مجوز صنوف مرتبط با فروش محصولات دخانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم است هماهنگی لازم برای ساماندهی عرضه و فروش محصولات دخانی و اجرای دقیق مفاد قانون جامع کنترل دخانیات در ممنوعیت نمایش محصولات دخانی و فروش نخی سیگار صورت گیرد.


فرصت صادرات مواد غذایی به هشتمین اقتصاد جهان

تسنیم مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از تحریم روسیه توسط اروپا به‌عنوان فرصتی برای صادرات مواد غذایی ایران به هشتمین اقتصاد بزرگ جهان خبر داد.

هدایت حسینی درخصوص پتانسیل صادراتی فرآورده‌های غذایی ایران اظهار داشت: توان صادراتی بسیار خوبی در صنایع کشور وجود دارد. درحوزه لبنیات اخیرا اقدامات موثری صورت پذیرفته است که هم درحوزه صادرات و هم کسب‌وکار و کارآفرینی قابل توجه است.

حسینی با بیان اینکه با تحریم روسیه توسط کشورهای اروپای شرقی، بسیاری از مواد غذایی که از آن کشورها وارد روسیه می‌شد متوقف شده است، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته این امیدواری ایجاد شده است که صنایع ایرانی بتوانند بازار روسیه را دراختیار خود قرار دهند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه تولیدات ما بیشتر از حد نیاز است، ادامه داد: با در دست گرفتن بازار روسیه، سرمایه بسیاری از محصولات صادر شده به کشور بازمی‌گردد و چرخه اقتصادی گردش خوبی خواهد داشت.


پارازیت‌ها بررسی می‌شوند

ایسنا یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون بهداشت و درمان با طرح پیشنهادی گفت که کارگروهی متشکل از وزارتخانه بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط‌زیست، نهاد ریاست‌جمهوری و سازمان صدا و سیما برای بررسی موضوع پارازیت‌ها تشکیل می‌شود.

رسول خضری درخصوص راهکارهای جلوگیری از پارازیت‌ها و اثرات آن بر زندگی مردم گفت: کمیسیون بهداشت و درمان دو بار موضوع پارازیت‌ و تاثیرات آن را در کشور مورد بررسی قرار داد اما نتیجه روشنی به دست نیامد.

این عضو هیات‌رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این کارگروه باید میزان دقیق تاثیرات پارازیت‌ها بر زندگی مردم و سلامتی‌شان را به اطلاع مردم و جامعه برساند. برای این کار می‌توان به‌صورت مطالعه گذشته‌نگر درخصوص کارکنان صدا و سیما به‌صورت آماری این موضوع بررسی شود که این کارکنان در طول سالیان گذشته به‌دلیل قرارگرفتن در معرض امواج رادیویی دچار چه بیماری‌ها و مشکلاتی شده‌اند.

خضری تاکید کرد که این کارگروه باید با کار کارشناسی و به دور از دغدغه و جناح‌بندی سیاسی موضوع پارازیت‌ها را بررسی کند البته یک بار وزیر بهداشت به این موضوع اشاره کرد اما در عمل اتفاقی رخ نداده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر