اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۴۱

پیشنهاد حذف درس زبان در مدارس مایه تعجب است

رییس انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران گفت: پیشنهاد نمایندگان مجلس برای حذف درس زبان انگلیسی از برنامه درسی مدرسه‌های کشور مایه تعجب و برخلاف نوآوری‌های جهانی است. عباس معدندار اظهار کرد: در کمال تعجب و تأسف شاهد ارایه پیشنهادی از سوی برخی نمایندگان مجلس هستیم که نشان از بی‌توجهی به فلسفه وجودی علم آموزش و پرورش تطبیقی و درس‌آموزی از تجارب بشری برای پرهیز از حرکت قهقرایی و تکرار تلخ تاریخ دارد.

او افزود: در حالی که مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد به ویژه در دو دهه اخیر و در هر دو گروه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، توجه دست اندرکاران نظام‌های آموزشی به افزایش کمی و اعتلای کیفی زبان‌های خارجی روندی صعودی یافته، پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی حرکتی برخلاف نوآوری‌های جهانی است. رییس انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران به ایسنا گفت: پیشنهاد اخیر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مبین غفلت آنها از واقعیت‌های مبتنی بر نقش نظام آموزشی برای اعتلای قدرت ملی و حضور قوی در رقابت‌های بین‌المللی است. معدندار تأکید کرد: بنده به عنوان عضو انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران، این انتظار را داشتم که بعد از تأکیدهای متخصصان تعلیم و تربیت، آموزش زبان‌های زنده دنیا به دوره ابتدایی هم تعمیم یابد.او گفت: به عنوان یک معلم و عضوی از جامعه تعلیم و تربیت ایران معتقدم که ارایه و تصویب این پیشنهاد، شایسته زندگی در هزاره سوم و ملت با فرهنگ ایران نیست و امیدوارم که همه دست اندرکاران نظام آموزشی و متخصصان تعلیم و تربیت کشور، با این پیشنهاد به‌طور آشکار مخالفت کنند.

اختصاص یک‌بیستم بودجه مورد نیاز قانون معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نمایندگان مجلس با ۱۱۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده‌اند و این حدود یک بیستم آن چیزی است که باید اختصاص پیدا کند.

وحید قبادی‌دانا در مراسم روز جهانی نابینایان که امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۹ هزار فرد دارای معلولیت نابینایی در کشور زندگی می‌کند و امروز بهانه‌ای شد تا روز «عصای سفید» را گرامی بداریم.او با اشاره به اینکه در قانون حمایت از حقوق معلولان عنوان شده که «۳۰ درصد از اپراتورهای تلفن باید از افراد دارای نابینایی انتخاب شوند»، افزود: این شغل سنتی و قدیمی بوده و امروزه توانایی‌های نابینایان فراتر از این است چرا که بسیاری از آنها تحصیلکرده و دارای توانمندی‌های مختلف هستند. رییس سازمان بهزیستی کشور به تفاهمنامه‌ای که قرار است امروز با معاونت تعاون وزارت رفاه منعقد شود اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه ایجاد تعاونی‌ها برای نابینایان، توسعه و گسترش تعاونی‌های موجود و ساماندهی و سازماندهی آنها انجام خواهد شد و ما باید شرایطی را فراهم کنیم که یک فرد دارای معلولیت بتواند زندگی مستقلی در درون خانواده داشته باشد. قبادی‌دانا گفت: بر اساس قانون جامع، مستمری معلولان باید معادل حداقل حقوق باشد درحالی که هم‌اکنون تا رسیدن به این مبلغ فاصله داریم و چه کنیم که دستمان خالی است و شرمنده روی شما هستیم. مشکلات آنقدر زیاد است که هزینه‌ها دست ما را بسته است.او ادامه داد: برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در شرایط فعلی ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم درحالی که نمایندگان مجلس با ۱۱۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده‌اند و این حدود یک بیستم آن چیزی است که باید اختصاص پیدا کند. به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، تا امروز مبلغی از این اعتبار تخصیص پیدا نکرده و ما پیگیری‌های بسیاری را انجام دادیم؛ قرار شد سازمان برنامه و بودجه تا پایان ماه اعتباری تخصیص دهد. قبادی‌دانا به نقش مهم پیشگیری از معلولیت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امروز ۸۰ درصد از مسائلی که باعث بروز نابینایی و کم‌بینایی می‌شود، قابل پیشگیری است و ۹۰ درصد معلولیت‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

 

ارسال نظر