خسارت 900 میلیارد تومانی ریزگرد‌ها به کشاورزی

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۴

ایسنا

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از برآورد خسارت 900میلیارد تومانی ریز‌گرد‌ها به بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: عمده خسارات بخش کشاورزی به حوزه زراعت به‌ویژه محصول گندم وارد شده است.

کیخسرو چنگلوایی گفت: ریزگرد‌ها در کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی می‌تواند تاثیر بگذارد و شدت تاثیر آن بستگی به مرحله‌ رشدی گیاه دارد.

وی افزود: ریز‌گرد‌های خوزستان به بخش‌های مختلف زراعی، باغی، شیلاتی، دام، طیور، زنبور عسل و... خسارت‌هایی وارد کرده که مسلما کاهش میزان برداشت را در ادامه خواهیم داشت اما عمده خسارات به بخش زراعت به‌ویژه محصول گندم وارد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه پس از گندم نباتات جالیزی و سبزیجات بیشترین آسیب را از ریزگرد‌ها دیده‌اند، ادامه داد: خسارات وارده به بخش کشاورزی برآورد و به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خوزستان گزارش شده که حدود 900میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: باید حقابه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به آنها داده شود تا بتوانند به حالت گذشته برگردند و به‌عنوان یک سد در مقابل ریزگرد‌ها عمل کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: باید طی مطالعات عمیق، کانون‌ ریزگرد‌ها شناسایی و عملیات بهبود اراضی و تثبیت آن در راستای مطالعات انجام گرفته، اجرا شود.

چنگلوایی همچنین درباره وضعیت کشاورزی و برنامه‌های موجود برای اجرای الگوی کشت در این استان اعلام کرد: یکی از اصولی‌ترین برنامه‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی موجود حرکت کردن به سمت ارتقای راندمان مصرف آب از طریق آموزش کشاورزان و حذف گیاهان پرمصرف است؛ به‌گونه‌یی که گیاهان با راندمان بالا و دوره تولید کوتاه‌تر جایگزین آنها شوند و از سویی از ارقام مقاوم خشکسالی استفاده شود.

وی افزود: اصلاح روش‌های آبیاری، انجام فعالیت‌های سازه‌یی مانند شبکه‌های آبیاری و تجهیز و نوسازی اراضی، لایروبی کانال‌ها، نهرها و زهکش‌ها، توسعه کشت‌های گلخانه‌یی و... نیز ازجمله فعالیت‌هایی است که می‌توان در راستای مدیریت منابع آبی و افزایش راندمان تولید در دستور کار قرار داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بحران اصلی در آینده، بحران آب است که در این راستا باید الگوی کشت را مطابق با ظرفیت منطقه‌یی و براساس محدودیت منابع آبی تدوین و اجرا کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر