کم کردن آب در دسترس برای افزایش بهره‌وری

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۳

تعادل

مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع آب باید پیش از تصمیم‌گیری جلب شود و از نظر آنان نیز در تدوین برنامه و اجرای آن استفاده شود نه اینکه برنامه در غیاب آنان تدوین شود سپس انتظار همراهی آنها را داشته باشیم.

مشاور سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و وزیر پیشین کشاورزی استرالیا گفت: یک راه بهره‌وری، کم کردن آب در دسترس است تا کشاورزان از آب موجود بهترین استفاده را داشته باشند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، دکتر برایان چترتون در کارگاه تخصصی تقویت و سامان‌دهی بازار آب گفت: منابع آب هرکشور را مانند یک مجموعه باید به‌صورت کلی دید که شامل آب‌های سطحی و آب‌های ذخیره‌شده در خاک است و باید بتوانیم بهره‌وری را از آبی که استفاده می‌کنیم، بالا ببریم.

وی هدف اصلی ایجاد بازار آب را مدیریت تقاضا عنوان کرد و افزود: نقطه آغاز بازار آب در استرالیا این بود که کل آب موجود در یک منطقه را به کشاورزان اختصاص دادیم و میزان تقاضا را در منطقه ثابت کردیم.

چترون ادامه داد: با اختصاص آب در حجم مشخص به هر کشاورز، هریک از کشاورزان تلاش می‌کردند با استفاده از سامانه‌های آبیاری قطره‌یی و بارانی، کمترین استفاده را از آب موجود کرده و بخشی از آب را ذخیره کنند و در ادامه کشاورز می‌توانست آب مازاد خود را در بازار آب بفروشد.

وی با بیان اینکه با توجه به تخصص اعضای نشست، بیشترین توجه ما به موضوع آب در کشاورزی ممرکز است، ادامه داد: آب در کشاورزی فقط یکی از نهاده‌هاست و باید تمامی جنبه‌های اقتصاد کشاورزی را مدنظر داشته باشیم؛ پیش‌تر نگاه غالب «محصول بیشتر به‌ازای قطره آب بیشتر» بود اما باید توجه داشت که نگاه درست «سود بیشتر به‌‌ ‌ازای قطره آب بیشتر» است که در این صورت تمام جنبه‌های کشاورزی همچون نیروی انسانی و ادوات کشاورزی را نیز شامل می‌شود.

وی یک راه بهره‌وری را کم کردن آب در دسترس عنوان کرد تا کشاورزان از آب موجود بهترین استفاده را داشته باشند و ادامه داد: در استرالیا آب طبق یک قرارداد با شرایط خاص در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و طبق شرایط قرارداد اگر کشاورز به بهره‌وری لازم نرسد، این اختیار از او سلب شده و به کشاورز دیگر اختصاص می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر