بازار خودروهای کارکرده داغ شد

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۱۵

بازار خودرو سال خوبی را سپری نکرد. به‌گفته فعالان بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، خرید و فروش خودروهای کارکرده در بازار شب عید متداول‌تر از خرید و فروش خودروهای صفر است چراکه بسیاری از فعالان بازار نداشتن قدرت خرید خودروهای صفر را عامل رکود بازار خودرو می‌دانند به همین دلیل برخی با توجه به میزان بودجه‌ که در اختیار دارند سراغ خودروهای کارکرده می‌روند که این مساله مستلزم توجه به یک سری نکات مهم است.

با توجه به رونق خرید و فروش این خودروها، لازم است؛ هنگام پیگیری خودرو مورد نظر به یک‌سری موارد توجه داشته باشید. البته در سایت‌های خرید و فروش خودرو و روزنامه‌ها تعداد زیادی آگهی در این خصوص وجود دارد که خودروهای با قیمت‌های متفاوتی و با شرایط متفاوت عرضه می‌کنند. اما مساله اصلی در این خصوص لزوم بازدید خودرو از نزدیک و بررسی آن است. در هر صورت باید توجه داشته باشید، خودرویی که بیشتر از 200کیلومتر کار کرده باشد، خودرو دست دوم محسوب می‌شود و هرچه از این عدد فاصله بگیرد، نمایانگر کارکرد بیشتر آن است اما به‌طورکلی براساس استانداردهای موجود یک خودرو برای مسافر عادی و شخصی طی سال نباید بیشتر از 12000کیلومتر کارکرد داشته باشد.

باید در نظر داشته باشید که یکی از مزایای خرید خودرو دست دوم و کارکرده این است که این خودروها مانند خودروهای صفر با افت قیمت چندانی مواجه نمی‌شوند ولی در هر صورت باید توصیه‌های لازم درخصوص پیشینه خودرو، بیمه، میزان تصادفات و ... را درنظر داشته باشید.


نگاه اول:

ابتدا روش خرید خودرو را انتخاب کنید. از طریق سایت‌های خرید و فروش خودرو می‌خواهید خودرو مورد نظرتان را انتخاب کنید یا سراغ روزنامه‌ها و نمایشگاه‌های اتومبیل می‌روید. به هر حال هر روشی را انتخاب می‌کنید در نگاه اول باید خودرو انتخابی را چک اولیه کنید و با یک نگاه اجمالی به بدنه و اتاق و حتی سیستم فنی را در نظر بگیرید اما توصیه می‌شود، سرگرم حرف زدن با فروشنده خودرو نشوید تا از کشف ایرادات خودرو غافل نشوید.

نگاه جزیی:

بعد از نگاه اولیه باید به خودرو مورد نظرتان با نگاهی جزیی‌تر بنگرید. هر ایرادی از قبیل خط و خش، فرورفتگی و رنگ‌شدگی‌ها و ... را بررسی کنید و وضعیت لاستیک‌ها را نیز در نظر بگیرید و در این مرحله توصیه می‌شود با دیدی بدبینانه به خودرو نگاه کنید. در این مرحله نخستین کار بازکردن در موتور است. در روشنایی کامل خوب داخل موتور را نگاه کنید و هرگونه نشتی یا کثیفی را بررسی کنید. توجه داشته باشید تمیزی بیش از حد و نامتعارف خودرو با توجه به سن آن می‌تواند دلیلی برای پنهان کردن موارد داخل موتور باشد. لازم به یادآوری است که باید در این مرحله کیفیت لاستیک، تسمه‌های داخل موتور، سیستم روغن، استارت و باتری را نیز چک و کنترل کنید.


نگاه فنی:

برای بررسی فنی لازم است؛ بدانید نظرگرفتن از یک مکانیک معتبر می‌تواند به شما کمک کند تا عیوب فنی آن را بهتر بشناسید چراکه یک مکانیک ماهر به شما کمک خواهد کرد تمام هزینه‌های احتمالی در آینده را بدانید. با توجه به این مساله که تجربه ثابت کرده به تنهایی نمی‌توان تمام عیوب خودرو را به یکباره دید. البته به غیر از اینکه خودتان خودرو را سوار می‌شوید، وضعیت دنده، فرمان، موتور و... را امتحان کنید. با این روش می‌توانید از سلامت قطعات سیستم تعلیق، شاسی، عملکرد مناسب موتور و گیربکس، ترمزها و فنربندی خودرو آگاهی به دست آورید.


نگاه آخر:

در نگاه آخر باید به مسایلی چون بررسی اسناد، مدارک و اعتبار بیمه‌ها توجه کنید هرچند برخی معتقدند این کار باید در نگاه اول انجام گیرد. به هر حال سند خودرو، برگه کمپانی، برگه معاینه فنی، کارت خودرو، برگه عدم خلافی و کارت بنزین از مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال خودرو است که هر یک از این مدارک باید با مشخصات فنی و اطلاعاتی خودرو مطابقت داشته باشد. در این مرحله نیز باید بیمه خودرو را بررسی کنید و اعتبار آنها را بسنجید چراکه بیمه شخص ثالث از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برخی افراد با نزدیک شدن زمان تمدید بیمه، اقدام به فروش خودرو می‌کنند تا از تمدید دوباره آن در امان باشند. بهتر است در این موارد به‌صورت توافقی، هزینه بیمه میان خریدار و فروشنده تقسیم شود. به هرحال باید مشخصات مندرج در سند و کارت خودرو را کاملا با اتومبیل مطابقت دهید و هرگونه ناهماهنگی را در نظر بگیرید و دلیل آن را جویا شوید. لازم به ذکر است، باید شماره شاسی، شماره موتور، بدنه خودرو و رنگ را تطبیق دهید.

لازم به ذکر است؛ در انجام معامله مراقب چرب زبانی فروشنده خودرو باشید تا حین انجام معامله به‌دلیل گیر کردن در رودربایستی مجبور به خرید خودرو نباشید. بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند تنها برای انجام معامله نروید هرچند خود را در این امر خبره می‌دانید و یکی ‌دیگر از توصیه‌های کارشناسان این است که بررسی خودرو را در روز و روشنایی انجام دهید تا بتوانید هرگونه خط و خش و ایرادی را به‌راحتی ببینید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر