هشتمین نزول در «9روزکاری»

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۱

روند قهقرایی بورس تهران همچنان ادامه دارد و شاخص بورس قصد ندارد به پایین روی خاتمه دهد. در حالی که شاخص کل روز به روز پایین‌تر می‌رود، شهریور نیز به نیمه‌های خود می‌رسد. این درحالی‌است که تا اینجا شاخص تنها در یک روز افزایش یافته و هنوز هیچ نشانه‌یی مبنی بر رشد تقاضا در بورس به چشم نمی‌خورد. قیمت‌های کم‌نوسان، حجم پایین نقدینگی در گردش، دستکاری سهم‌های کوچک توسط سفته‌بازان و از همه بدتر حجم اندک معاملات، از ویژگی‌های این روزهای بورس است. اغلب سرمایه‌گذاران همچنان دلسرد از سوددهی شرکت‌های بورسی، فقط برای دست‌گرمی اندک سهم‌های خوش آتیه را دست به دست می‌کنند تا حجم معاملات به صفر نرسد. سرمایه‌گذاران حقوقی اما در این بین، تنها عضو بازار هستند که همچنان در تکاپوی حمایت از قیمت‌های مناسب سهام در بورس تهران دست به خرید و فروش می‌زنند. گرچه این اوضاع خوب به نظر نمی‌رسد، اما کدام بازار در وضعیت فعلی برای سرمایه‌گذاری جذاب است؟ حقیقت این است که در شرایط فعلی نمی‌توان از بورس تهران انتظار داشت که ایده‌آل باشد، اما نکته اینجاست که قرار نیست این روند تا ابد ادامه داشته‌باشد و دیر یا زود باید تغییر کند. خبر خوب آنکه مدیران و سیاست‌گذاران بورسی پذیرفته‌اند که نباید زیاد در روند بازار دخالت کنند. با اشارات ضمنی که دو روز قبل رییس سازمان بورس به این مساله داشت، به نظر می‌رسد کم‌کم بورس تهران شفاف‌تر شده و حمایت‌های دستوری کاهش یابد. این امر می‌تواند به سرعت گرفتن تطبیق بازار سرمایه با حقیقت‌های اقتصادی کمک کند. به هر ترتیب، شاخص کل بورس تهران در روز گذشته 107واحد ریخت را شاخص کل در عدد 72هزار و 232 واحد بسته شود. با احتساب این نزول، دیروز پنجمین روز کاری متوالی بود که شاخص کل بیش از

100 واحد نزول می‌کرد یا به عبارتی نزول سه‌رقمی داشت. از طرف دیگر 9روز کاری در شهریور از بورس تهران می‌گذرد که از این 9روز، شاخص کل در هشت روز سرخ‌پوش بود. در این مدت شاخص کل بورس تهران 1673 واحد (معادل 3/2 درصد) افت کرده است.


بازار از نگاه آمار

دیروز ارزش سهام و حق تقدم مبادله شده در بورس و فرابورس تقریبا 98میلیارد تومان بود که این میزان 62درصد از کل ارزش معاملات را تشکیل می‌داد. همچنین ارزش معاملات عمده تقریبا 45میلیارد تومان (معادل 28درصد)، ارزش معاملات اوراق بدهی 12میلیارد تومان (معادل 8درصد) و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن تقریبا 5 میلیارد تومان (معادل 3درصد) بود. بارزترین اثر مثبت بر شاخص کل از آن گروه فرآورده‌های نفتی بود که توانست شاخص کل را تقریبا 19واحد ارتقا دهد. پس از این گروه، گروه سیمانی‌ها شاخص را 15واحد ارتقا داد و پس از این دو، محصولات غذایی، سرمایه‌گذاری‌ها و لاستیک و پلاستیک موفق‌ترین گروه‌ها بودند و توانستند شاخص را به ترتیب 12، 7 و 7 واحد ارتقا دهند.

از طرف دیگر اما، گروه خودرویی بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشت و شاخص کل را بیش از 40 واحد تنزل داد. پس از گروه خودرویی نوبت به گروه محصولات شیمیایی است که شاخص کل را با بافت مواجه کند. این گروه باعث 39 واحد از افت شاخص کل بورس تهران بود. همچنین گروه‌های شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی، خدمات فنی و مهندسی و فلزات اساسی هرکدام به ترتیب 29، 21 و 21 واحد شاخص کل را تنزل دادند.

از میان شرکت‌ها، گروه مپنا (رمپنا) بیشترین تاثیر منفی را (معادل تقریبا 22 واحد) بر شاخص کل گذاشت. پس از آن شرکت ایران خودرو قرار دارد که کاهش سه‌درصدی قیمت سهام آن باعث شد شاخص کل اندکی کمتر از 20واحد تنزل یابد. همچنین نمادهای وبملت، شاراک و وغدیر، هر کدام به ترتیب 15، 14 و 14 واحد شاخص کل را افت دادند. قابل ذکر است که اوضاع بانکی‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زند و به جز بانک صادرات، در روز گذشته‌ همگی بانکی‌ها سرخ‌پوش بودند.

همچنین طی روند معاملات دیروز صف‌های خفیفی برای فروش سهام پتروشیمی شازند تشکیل شد.

از طرف دیگر سهام پست بانک ایران (وپست) که نماد آن پس از افزایش سرمایه 476درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بازگشایی شده بود، 26درصد رشد قیمت داشت و توانست شاخص کل را به خوبی تکان دهد. این سهم که با صف‌های طویل خرید مواجه شد، توانست شاخص کل بازار بورس را 20واحد ارتقا دهد.

البته این مساله جای تعجب دارد چرا که نسبت قیمت به عایدی (P به E) این سهم

46 است. همچنین نفت بهران نیز با افزایش قیمت مواجه شد و شاخص کل را 13واحد رشد داد.


رفت و آمد نمادها

طی معاملات روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت سیمان شرق با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، نماد معاملاتی شرکت گلتاش با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و همچنین نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، قند نقش جهان و قند ثابت خراسان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای مدیره، متوقف شد.

از طرف دیگر نماد معاملاتی شرکت صنایع آذر آب پس از برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. همچنین، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (وساخت) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31شهریور 93 بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شد. همانطور که قبلا هم اشاره شد نماد پست بانک ایران نیز به دلیل افزایش سرمایه در روز گذشته بازگشایی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر