ادامه رکود بازار مسکن در روزهای پایانی سال93

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۹

سال93، فرصت طلایی وزارت راه و شهرسازی دولت امید و تدبیر بود تا از طریق تحرک‌بخشی به بازار مسکن، اقتصاد کشور را از تنگنای رکود نجات دهد. به این ترتیب، وزارتخانه مربوطه برنامه‌های خود را با بازنگری در طرح جامع مسکن آغاز کرد تا با الگوبرداری صحیح از پروژه‌های موفق سایر کشورها، دیگر شکستی را در حوزه توسعه مسکن تجربه نکند. به این ترتیب، برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعدد در سطح ملی و محلی شروع شد تا اینکه به این شکل بازار مسکن از ظرفیت بازارهای سرمایه و ابزارهای مالی بهره‌مند شود. همچنین رساندن سهم مسکن از تسهیلات بانکی به 25درصد، دیگر هدف وزارتخانه بود که برای تحقق آن وزارت راه و شهرسازی گام بزرگی برای هدایت این نوع تسهیلات به حوزه مسکن برداشت. بر این اساس، وزارت راه ‌و شهرسازی سقف تسهیلات بانکی ساخت مسکن را تا 50میلیون تومان افزایش داد تا رونق ساخت‌و‌ساز در بازار مسکن شکل بگیرد. البته افزایش سقف وام خرید مسکن تا سقف 80میلیون تومان از دیگر برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تحرک‌بخشی به بخش مسکن بود. اما اختلاف‌نظر این وزارتخانه با بانک مرکزی باعث شد، تصویب آن با حرف‌و‌حدیث همراه باشد و به این ترتیب به سال آینده موکول شود. همه این برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حاکی از آن‌است که سال94 آبستن اتفاقات مهمی برای حوزه مسکن است. با این‌حال، آمار رسمی منتشرشده از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میزان معاملات مسکن در کلان‌شهر تهران طی بهمن سال جاری با کاهش مواجه بوده است. چرا که در بهمن93 بالغ بر 6هزار و 979واحد آپارتمان مسکونی در دفاتر مشاور املاک خرید‌و‌فروش شده است. این در حالی است که در بهمن سال92 این میزان بالغ بر 8هزار و 938واحد بوده تا حجم معاملات مسکن در ماه گذشته 22درصد کاهش یابد. البته در مقایسه با دی سال جاری که هفت‌هزار و 810 واحد آپارتمان به فروش رسیده بود، حجم معاملات یازدهمین سال جاری نسبت به ماه گذشته آن حدود 11درصد کاهش یافته است. این روند نزولی در بازار اجاره مسکن پایتخت نیز رخ داده است. چرا که طی بهمن سال جاری در تهران چهار‌هزار و 658واحد مسکونی اجاره شده است. در مقایسه با بهمن سال گذشته می‌توان دریافت که حجم این نوع معاملات مسکن 9/35درصد کاهش یافته است. زیرا براساس اجاره‌نامه‌های صادرشده از سوی دفاتر مشاور املاک در بهمن سال گذشته، هفت‌هزار و 706 ملک اجاره شده است. همچنین در دی سال جاری پنج‌هزار و 695واحد آپارتمان مسکونی اجاره شده است. بنابراین طی بهمن سال جاری بازار مسکن با کاهش 2/18درصدی مواجه باشد. با وجود رکودی که بازار مسکن کشور در چند سال اخیر آن را تجربه کرده است، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند باتوجه به سیاست‌های توسعه مسکن اتخاذ‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، سال94 خاستگاه بازار مسکن برای گذار از دوران رکود است.


خرید‌و‌فروش مسکن

براساس آمار منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی طی بهمن سال جاری حدود 6هزار و 979واحد مسکونی در دفاتر مشاور املاک پایتخت خرید‌و‌فروش شده است که ارزش هر مترمربع این املاک به‌طور میانگین حدود چهار‌میلیون تومان بود. با این‌حال، بیشترین میزان خرید‌و‌فروش واحدهای مسکونی پایتخت در دفاتر منطقه4 واقع در شمال تهران با صدور 772 مبایعه‌نامه با متوسط ارزش چهارمیلیون و 800هزار تومان برای هر مترمربع آپارتمان مسکونی انجام گرفته است. پس از آن مشاوران املاک دیگر منطقه شمالی تهران یعنی منطقه2 تهران بیشترین مشتری برای املاک واقع در شمال‌غرب تهران پیدا کردند تا بتوانند 653واحد آپارتمان مسکونی را با ارزش میانگین متری 6میلیون و 200هزار تومان به فروش برسانند. همچنین مالکان آپارتمان منطقه5 از اقبال بلندی برای فروختن واحد خود برخوردار بودند. چرا که 537واحد آپارتمان مسکونی با متوسط قیمت متری چهارمیلیون و 600هزار تومان خرید‌و‌فروش شد.


اجاره مسکن

آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد طی بهمن سال جاری حدود چهار‌هزار و 658 اجاره‌نامه در پایتخت صادر شده که متوسط اجاره‌بهای هر مترمربع این آپارتمان‌های مسکونی اجاره‌شده حدود 19‌هزار تومان است. همچنین بیشترین آپارتمان اجاره‌شده در منطقه2 انجام گرفته با میانگین اجاره‌بهای 26هزار تومان برای هر مترمربع صورت گرفته است. به‌عبارت دیگر هزینه اجاره یک آپارتمان 100متری در منطقه2 تهران طی بهمن سال جاری حدود دومیلیون و 600هزار تومان بود. البته ارزش اجاره این در منطقه5 تهران با اجاره 550مورد بیشترین حجم اجاره داشته بالغ بر دومیلیون و 200هزار تومان بود. پس از این دو منطقه مذکور، بیشترین تعداد اجاره‌نامه صادر شده از سوی دفاتر مشاور املاک منطقه7 واقع در مرکز تهران با تعداد 386 فقره انجام گرفته که براساس آن اجاره‌بهای هر مترمربع آپارتمان مسکونی در این منطقه حدود 22هزار تومان است.


بازار مسکن در سال94

سیاست‌های توسعه مسکن وزارت راه و شهرسازی در سال جاری نشان می‌دهد در سال آینده با رویدادهای مهمی مواجه خواهیم بود. البته تعداد قابل‌توجهی کارشناس مسکن نسبت به بازگشت رونق به بازار مسکن از نیمه‌دوم سال آینده ابراز امیدواری کردند. این نگاه خوش‌بینانه در حالی است که به گفته این کارشناسان باید انتظار افزایش قیمت در حوزه مسکن را داشت.

با این‌حال، رسمی‌ترین پیش‌بینی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی حاکی از آن‌است که روزهای طلایی بازار مسکن از اردیبهشت سال94 آغاز می‌شود. همچنین قیمت مسکن با اختلاف 5درصدی کمتر از تورم رشد خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر