نقش مشاوره‌ای تعاونی‌های بلژیک

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۶

بلژیک کشوری است در غرب اروپا که پایتخت آن بروکسل است و علاوه بر اینکه پایتخت این کشور است، پایتخت اتحادیه اروپا و مقر فرماندهی ستاد مشترک ناتو نیز است. بلژیک از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ، از جنوب با فرانسه و از شمال‌غربی با دریای شمال مجاور است. بلژیک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این کشور با جمعیت 10.5میلیون نفر در قلب یکی از مهم‌ترین مناطق صنعتی جهان قرار گرفته است. اقتصاد بلژیک بیشتر بر پایه خدمات است. بلژیک نخستین کشور اروپایی اقلیمی بود که اوایل دهه 1800 دستخوش انقلاب صنعتی شد. همچنین دارای رشد اقتصادی 2درصد و نرخ بیکاری 8.4 درصد است.


تاریخچه تعاونی در بلژیک

در انتهای قرن نوزدهم، حرکت به‌سوی تشکیل تعاونی‌ها در بلژیک از توسعه جامعه‌گرایی نشأت گرفت. اگرچه تعاونی‌ها به طبقه‌های کاری امکان فعالیت به یک شکل صحیح را داد، قانونگذاران برای تعیین و تبیین مشخصات سازمان‌های تعاونی (اصول و اهداف اجتماعی آنها) تمایل چندانی نداشتند از این رو در سال 1873 تعاونی‌ها را به قانون شرکت‌های تجاری اضافه کردند اما تاریخ نخستین تعاونی در سال 1848 است.


سیر تحول تعاونی‌ها

در سال 1955 انجمن تعاونی‌های ملی NCC برای شناسایی تعاونی‌ها از طریق معیارهای متعدد تشکیل شد. این انجمن یک بدنه مشاوره‌یی از وزارت اموراقتصادی است که با تایید آن به سازمان‌های شناخته شده که تعداد آنها بیش از 600 مورد است اجازه بهره‌برداری از اهداف خود را که بیشتر اهداف مالی است، اعطا می‌کند. در دهه 80 تعاونی‌ها به‌خاطر انعطاف‌پذیری قانون تعاون در مقایسه با شرکت‌های محدود دیگر رشد زیادی کردند. این تعاونی‌های جدید لزوما به یکی از سه سازمان تعاون وابسته نبودند. این بخش‌های سنتی در بلژیک غالب شده و توزیع دارو، امور کشاورزی و امور مالی را در دست گرفتند. عامل تعاون از ساختار برخی بانک‌ها حذف شد. تقریبا 11درصد از تمام داروخانه‌های بلژیک که می‌توانند داروها را با کمترین قیمت در اختیار مردم بلژیک قرار دهند در اختیار تعاونی‌هاست. تعاونی‌های بلژیکی نیازهای اجتماعی مردم همانند خدمات مسکن و انجمن‌های نگهداری و حفاظتی را در سال‌های اخیر برآورده کرده‌اند. تنها 15 الی 20درصد از کشاورزان بلژیک در موسسات اعتبارات تعاونی عضویت دارند. اکثر زارعین برای تامین اعتبار معمولا به بانک‌های خصوصی، دولت و بازرگانان محصولات کشاورزی رو می‌آورند.


جایگاه فعلی تعاونی در بلژیک

اگرچه تعاونی‌ها به‌طور مستقیم در مذاکرات اجتماعی دخالت ندارند اما نقش مشاوره‌یی برعهده دارند. در بلژیک مشاوره اجتماعی و فرهنگی توسط دو انجمن انجام می‌شود، انجمن اقتصاد مرکزی و انجمن کارکنان ملی. تعاونی‌ها نماینده مستقیمی در انجمن کارکنان ملی ندارند؛ FWA به‌عنوان اتحادیه تجاری کارفرمایان اقتصادی کمک می‌کند اما هیچ تعاونی در بین اعضای خود ندارد. اگر مشکلی در ارتباط با تعاونی‌ها پیش بیاید، این انجمن می‌تواند به‌عنوان یک انجمن حرفه‌ای به‌صورت مستقیم به سازمان‌های تعاونی مشاوره دهد.


قوانین حاکم بر تعاونی‌های بلژیک

قوانین بلژیک در مورد تعاونی‌ها بسیار لیبرال بوده و هیچ یک از اصول موسسات جدید تعاونی در آنها ذکر نمی‌شود. برای شناخت و پشتیبانی از تعاونی‌هایی که براساس این اصول فعالیت می‌کنند، یک انجمن ملی تعاونی در جولای 1995 تشکیل شد. این کنسول وظیفه تصویب تعاونی‌هایی را که درخواست آنها ارایه شده است درصورت کسب معیارهای زیر دارد. این معیارها تا حدود زیادی از حرکت بین‌المللی تعاونی‌ها نشات گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر