بازار شفاف پتروشیمی با اصلاح قیمت‌ها

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۱

فروش محصولات پتروشیمی در بازار سنتی به بهانه عدم تقاضا در بورس کالا، عدم شفافیت در این حوزه را افزایش داده است.

سعید سلیمانی، مدیر کالایی یک شرکت کارگزاری بورس معتقد است، تبصره‌یی در مصوبه تیر ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجتمع‌های پتروشیمی اجازه می‌دهد تا در صورت نبود تقاضا محصولات خود را خارج از بورس عرضه کنند، تنها سبب عدم شفافیت در این حوزه شده است.

به‌گفته این کارشناس علاوه بر این موضوع، قیمت محصولات پتروشیمی نیز که از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین می‌شود، بازار این کالاها را با رکود مواجه کرده است؛ چراکه تاکنون قیمت‌های پایه مطابق میانگین ماهانه نرخ‌های جهانی بوده است و از این رو همواره بازار داخلی محصولات پتروشیمی از بازار جهانی جا می‌ماند.

سلیمانی در ادامه گفت: با اصلاح قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و الزام مجتمع‌های پتروشیمی به عرضه در بورس کالا می‌توان تقاضا و شفافیت را به بازار برگرداند. این درحالی است که تعیین قیمت‌های پایه به شیوه فعلی سبب شده تا معاملات غیرشفاف محصولات پتروشیمی در بازار سنتی تقویت شود.

به‌گفته این کارشناس، قیمت پایه محصولات پتروشیمی باید براساس فرمول و هفتگی اعلام شود تا تولیدکنندگان و خریداران بورس با پراکندگی قیمت‌ها در بازار داخل مواجه نشوند و بتوانند محصولات مورد نیاز خود را به‌راحتی تامین کنند.

به گزارش فارس، سلیمانی معتقد است که اصلاح قیمت‌ها در بازار پتروشیمی به شفافیت در این حوزه کمک می‌کند و تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها را از سردرگمی نجات می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر