مشکلی با آمدن خصولتی‌ها به اتاق نداریم

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۹

روز گذشته نشست خبری گروه خواستاران تحول با حضور احمد ترک‌نژاد، عباس وطن‌پرور، امین‌الله فرهادی، پرویز شهپر و امیر محسنی برگزار شد. در این جلسه ترک‌نژاد در پاسخ به سوال «تعادل» درباره موضع گروه خواستاران تحول در قبال حضور بخش عمومی غیردولتی یا به‌اصطلاح خصولتی‌ها در اتاق بازرگانی گفت از نظر ما تفکیک بین بخش خصوصی و دولتی نباید اتفاق بیفتد و اگر بنگاه دولتی توان رقابتی دارد باید در اقتصاد حضور داشته باشد. وی تاکید کرد محیط باید رقابتی باشد و اگر خصولتی‌ها هم توان رقابت و ارزش‌آفرینی در اقتصاد را دارند حق دارند به اتاق وارد شوند. ترک‌نژاد در پاسخ به این سوال «تعادل» که آیا ممکن است این افراد در لیست تحول هم جای داشته باشند گفت ما هنوز لیست خود را نهایی نکرده‌ایم. پرویز شهپر در همین رابطه گفت 70درصد اقتصاد دولتی است و بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی وابسته به دولت هستند مانند خودرو و پتروشیمی پس باید براساس واقعیت صحبت کرد. وی افزود: هر کسی در یک رقابت شفاف بتواند نوآوری کند و چابک‌سازی انجام دهد برای ما فرقی ندارد که دولتی باشد یا غیردولتی، بلکه مساله توان رقابت در شرایط یکسان است. وی تاکید کرد از دیدگاه گروه ما فرقی بین بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد و بسیاری از شرکت‌های خصولتی قدرت بهره‌وری و چابک‌سازی را دارند. شهپر افزود بخش دولتی مشکلات عدیده‌یی دارد که مدیر بخش خصوصی ندارد و فشارهای زیادی از بالا را تحمل می‌کند به همین دلیل باید مشکلات آنها را در نظر گرفت و اگر مدیر دولتی می‌تواند از این موضوع استفاده کند نباید جلوی وی را گرفت که به اتاق نیاید. عباس وطن‌پرور نیز در این رابطه گفت براساس قانون اساسی اقتصاد سه قسمت دولتی، خصوصی و تعاونی دارد و در مرحله دوم شرط حضور در اتاق بازرگانی داشتن کارت بازرگانی با 3سال عمر است و نظر رای اعضا است. وی افزود اگر یک مدیر شایستگی دارد که اعضای اتاق بازرگانی به آنها رای دهند ما مکلف هستیم به آن احترام بگذاریم و حق نداریم نظر شخصی خود را اعمال کنیم تا مدیردولتی را کنار بگذاریم.


7نفر از اعضای تحول سابقه هیات نمایندگان دارند

با وجود تاکید ترک‌نژاد مبنی بر اینکه لیست تحول تاکنون نهایی نشده است اما محسنی اعلام کرد لیست تحول در این دوره از 33نفر عضو قدیمی تشکیل شده است و فقط 7نفر سابقه عضویت در هیات نمایندگان را داشته‌اند که این 33 چهره جدید جزو نخبگان اقتصاد هستند. وی تاکید کرد نخبگان باید تفسیری از کاری را که می‌خواهند انجام دهند را برای فعالان اقتصادی بسازند تا بتوانند جامعه را با خود همراه کنند.

ترک‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگاران که در سال‌های اخیر تحول اعضایی در اتاق داشته است پس چرا انتقاداتی که امروز به اتاق بازرگانی مطرح می‌شود را پیش از این مطرح نکرده بودند گفت اتاق رییس‌محور است ولی ما پیش از این‌بارها از عملکرد اتاق انتقاد کردیم. وی افزود رییس‌محور بودن به این شکل است که رییس اتاق شهروند درجه1 محسوب می‌شوند، اعضای هیات‌رییسه شهروندان درجه2 و اعضای هیات‌رییسه درجه3 هستند. به گفته وی کسانی که کمتر از 5جلسه در 4سال گذشته در اتاق شرکت کرده‌اند اکنون اصلاح‌طلب شده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی درباره وضعیت رشد اقتصادی ایران گفت دولت در بستری نیست که بتواند هدف رشد اقتصادی سال بعد را تحقق ببخشد و باتوجه به شرایط امروز اقتصاد کشور مثل الزام پرداخت یارانه محرک‌های رشد بسیار ضعیف شده است و حتی رشد 3درصدی به‌سختی به‌دست خواهد آمد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر