توافق یونان چرخ‌های وال‌استریت را به گردش درآورد

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۶


جهان توافق یونان و منطقه یورو در روز جمعه باعث شد تا شاخص‌های سهام در وال‌استریت سود چشمگیری به‌دست آورند و تلافی روزهای نگرانی از این توافق را بکنند.

به گزارش رویترز، توافقی که در روز جمعه به‌دست آمد، نگرانی ناشی از خروج یونان از منطقه یورو را برطرف ساخت. هرچند آلمان به مثابه بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا هنوز به این توافق بدبین است و مقامات این کشور معتقدند که یونان از پس پرداخت دیون خود برنخواهد آمد.

اما باوجود نگرانی و بدبینی‌ آلمان، توافق یونان به سرمایه‌گذاران در وال‌استریت اجازه می‌دهد که بر اخبار و اتفاقات بنیادی‌تری که جهت بازار را تعیین می‌کند، تمرکز کنند. به قول یکی از کارشناسان، این نگرانی که رفع شده است، ما آمار اقتصادی امریکا را که در هفته‌های اخیر منتشر شده است را بهتر می‌توانیم ببینیم، حتی آمار اقتصاد اروپا که در این چند هفته منتشر شدند، اخبار خوبی بودند اما توجه بازار آنقدر به توافق با یونان بود که به این آمار توجهی نشد.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز در روز جمعه با به‌دست آوردن 155واحد، 0.86درصد در جدول ترقی کرد و باعث شد که شاخص داوجونز که در اثر ضررهای این روزها به زیر واحد 17000 بلغزد، مجددا فراتر از واحد 18000 برود و به واحد 18140.44 برسد. شاخص سهام

استاندارد ‌اندپورز نیز با به دست آوردن 12.85واحد 0.61درصد ترقی کرد و به واحد 21103 رسید.

شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز 31واحد اضافه کرد و با 0.63درصد ترقی در جدول به واحد 4955.97 رسید. این هفتمین جلسه پی در پی سود نزدک بود. برای هفته داوجونز 0.7درصد به دست آورد. استاندارد ‌اندپورز دفاترش را برای هفته با 0.6درصد و نزدک با 1.3درصد بست.

کارشناسان معتقدند که بازار در این هفته خوب عمل کرد و توانست همه‌چیز را متعادل نگهدارد. در هفته آینده بازار منتظر سخنان ژانت یلن رییس بانک مرکزی این کشور در سنا، گزارش خود را ارایه بدهد. سخنان وی احتمالا تا حد زیادی مسیر و تقویم افزایش نرخ بهره در امریکا را روشن خواهد ساخت. با اینهمه کارشناسان بازار معتقدند که یلن و بانک مرکزی امریکا برای انجام هرکاری ازجمله افزایش نرخ بهره به آمار متکی خواهند بود.

قیمت نفت‌خام برنت در بازار به 60دلار رسید و قیمت هر بشکه نفت‌خام امریکا با 82سنت کاهش به 50دلار و 31سنت رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر