رییس‌جمهوری سابق یمن پایتخت را ترک کرد

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۴


جهان

عبد ربه منصور هادی، رییس‌جمهوری سابق یمن برای نخستین‌بار از زمان حبس خانگی پس از به قدرت رسیدن حوثی‌ها از منزل خود در صنعا، پایتخت خارج شده و به عدن رفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، مشاوران هادی گفته‌اند که به دنبال فشارهای بین‌المللی و محلی، با خروج رییس‌جمهوری سابق موافقت شده است. منصور هادی به عدن در جنوب یمن سفر کرده است. این شهر، محل حضور نیروهای هوادار وی است که تاکنون به قدرت رسیدن حوثی‌ها در یمن را به رسمیت نشناخته‌اند.

روز گذشته طرف‌های درگیر در بحران یمن موافقت کردند که شورایی انتقالی برای کمک به اداره کشور تشکیل دهند که تلاش خواهد کرد کشور را از بحران سیاسی خارج کند. مخالفان حوثی در (۶ فوریه - ۱۷ بهمن) به دنبال انحلال پارلمان این کشور، در بیانیه‌یی از تشکیل «کمیته عالی انقلاب» خبر دادند و محمدعلی الحوثی را رهبر آن کمیته معرفی کردند.

بر همین اساس گروه‌های رقیب در یمن موافقت کرده‌اند تا برای کمک به اداره و حل بحران سیاسی عمیق کشور یک «شورای انتقال مردمی» تشکیل شود. جمال بنومار، میانجی سازمان ملل متحد گفت که برای انتخاب رییس‌جمهور و سایر وزرا باید مذاکرات بیشتری انجام شود. این اقدام گامی مهم در جهت دستیابی به توافقی جامع است.

به عنوان بخشی از توافق برای میانجیگری سازمان ملل در حل بحران این کشور، مجلس نمایندگان این کشور که اکثر نمایندگانش را حزب حاکم تشکیل می‌دهد، بدون هر گونه تغییری همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. به جای مجلس اعلای این کشور یک شورای انتقالی جدید تشکیل خواهد شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که منصور هادی به زودی برای مداوا از یمن خارج خواهد شد. پیشروی حوثی‌ها در یمن باعث شد تا عبد ربه منصور هادی که از متحدان امریکا بود،

از قدرت کناره‌گیری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر