اختلاف امریکا با هندوستان و چین در سازمان تجارت جهانی

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۳


جهان

اعتراض امریکا به کوتاهی برخی کشورها در اجرایی نشدن یک مصوبه سازمان تجارت جهانی درخصوص یارانه کشاورزی، واکنش چین و هندوستان را برانگیخت.

به گزارش ایرنا، امریکا در نشست هفته گذشته سازمان تجارت جهانی در ژنو از برخی کشورهای در حال توسعه انتقاد کرد که مصوبه سازمان تجارت جهانی موسوم به «بیانیه دوحه» که در آن «هماهنگی پرداخت یارانه برای تامین امنیت غذا در میان کشورهای عضو» به صراحت قید شده را نادیده می‌گیرند. طرح این موضوع در نشست سازمان تجارت جهانی در ژنو با واکنش نمایندگان چین و هندوستان روبه‌رو شد و نمایندگان این دو کشور معتقدند که اجرای این بند از بیانیه دوحه مستلزم توجه به تفاوت‌های موجود در کشورهای جهان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «دی ان‌ای ایندیا»، نماینده هندوستان در این نشست در پاسخ به اعتراض امریکا، گفت که «بازرگانی اگر با سیاست‌های بین‌المللی محدود شود، به توسعه منجر نخواهد شد. وی تاکید کرد: نظام تجارت جهانی بسیار نامنصفانه است و باید اصلاح شود. نماینده دهلی‌نو گفت: دستور نشست سازمان تجارت جهانی در ژنو، تجارت برای توسعه است نه افزایش دسترسی به بازار. کارشناسان معتقدند کاهش یارانه دولتی در بخش کشاورزی، به سود صنعت کشاورزی امریکاست و بازرگانان امریکایی می‌توانند بازار کشورهای در حال توسعه را دراختیار بگیرند. براساس این گزارش، یافته‌های یک پژوهش درمورد کمک‌های برخی کشورهای در حال توسعه به حوزه کشاورزی نشان می‌دهد که در این کشورها روند حمایت‌های دولتی از محصولات کشاورزی رو به افزایش است. این پژوهش در امریکا صورت گرفت. همچنین کشورهای در حال توسعه‌یی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، چین، هندوستان، برزیل، ترکیه و تایلند بوده‌اند. نمایندگان عضو سازمان تجارت جهانی در چهارمین نشست وزیران خود در نوامبر سال2001 میلادی در شهر «دوحه» قطر توافق کردند که مذاکرات مربوط به مبادله محصولات کشاورزی میان کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه و در آستانه توسعه در مدت سه سال به نتیجه برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر