تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۷

هزینه جراحی «قلب کودکان» ۴۰میلیون تومان

فارس دبیر اجرایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران گفت: سالانه ۱۴هزار نوزاد با بیماری قلبی در ایران متولد می‌شوند و صدها نفر از آنان به علت کمبود متخصص و امکانات درمانی در کشور جان خود را از دست می‌دهند که این امر ضرورت افزایش توسعه امکانات درمانی و تعداد جراحان قلب اطفال را می‌طلبد. محمدرضا میرزا آقایان افزود: حداقل 120 تختای سی‌یو جراحی قلب کودکان در کشور کمبود داریم و باتوجه به اینکه مساله مراقبت‌های پس از عمل جراحی در موفقیت نهایی عمل بسیار موثر است، کمبود تخت‌های ‌ای‌سی‌یو علاوه بر آنکه جان نوزادان و کودکان دچار بیماری‌های قلبی را تهدید می‌کند، به همه اعضای تیم درمانی جراحی قلب کودکان، فشار کاری و روانی زیادی نیز وارد می‌آورد. به گفته میرزا آقایان، تعداد مراکز دولتی جراحی قلب کودکان در کشور محدود است و متاسفانه به‌دلیل هزینه بالا و کمبود منابع مالی، برخی مراکز دولتی هم تمایلی به راه‌اندازی بخش جراحی قلب کودکان ندارند. این درحالی است که هزینه عمل جراحی قلب نوزادان و کودکان در مراکز خصوصی درحدود 30 تا 40میلیون تومان است که پرداخت این هزینه از عهده اکثر خانواده‌ها خارج است.


از خرید پرتقال بکاهید!

ایسنا رییس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان به مردم توصیه کرد: با خرید کمتر پرتقال و جایگزین‌ کردن سیب، در این رابطه به مسوولان کمک کنند تا کمبود یا گرانی پرتقال در ایام عید نداشته باشیم. نارنگی پاکستان، انگور شیلی، پرتقال ترکیه، پرتقال مصری، تمرهندی، گلابی چینی و لیموترش ترکیه ازجمله میوه‌هایی هستند که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. حسین مهاجران بیان کرد: در این زمینه می‌توان به هندوانه شب یلدا اشاره کرد، چراکه هندوانه چند هفته قبل از شب یلدا به کیلویی 1800تومان رسید ولی در ایام شب یلدا و روزهای پس از آن به کیلویی 800تومان کاهش یافت که تنها علت این موضوع امتناع مردم از خرید هندوانه بود؛ بنابراین اگر مردم در رابطه با پرتقال چنین کاری کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.


سرنوشت کشاورزی خوزستان در گرو باران

ایسنا معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: برای تصمیم‌گیری درباره استمرار یا توقف کشت محصولات کشاورزی در استان خوزستان باید منتظر بارندگی در هفته‌های پیش‌رو باشیم و قضاوت درحال حاضر زود است. عباس کشاورز اظهار کرد: آب استان خوزستان از مناطقی مانند چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویر‌احمد و رودخانه‌های این استان از کرمانشاه، همدان و غیره تامین می‌شود و حوزه‌های آبریز این رودخانه‌ها به‌گونه‌یی است که تامین آب‌شان از منابع بالادستی صورت می‌گیرد. وی افزود: استان خوزستان جزو مناطق پرآب کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین برای تصمیم‌گیری و قضاوت درخصوص چگونگی کشت، استمرار یا قطع آن باید منتظر ماه‌های آینده و میزان بارندگی باشیم.


فرآوری زیتون به کیفیت بیشتری نیاز دارد

ایسنا رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در استان گلستان 6 کارخانه روغن‌کشی و هشت کارخانه فرآوری زیتون فعالیت دارد که باید در این واحدها به کمیت و کیفیت بیشتر توجه شود.

مختار مهاجر در سمینار ترویجی ارزیابی نسبی روغن زیتون در گرگان با تاکید بر اینکه کشت زیتون 3.5 تا چهار برابر صرفه و توجیه اقتصادی دارد، با بیان مزیت‌های این محصول، تصریح کرد: ازجمله فرآورده‌های زیتون می‌توان به روغن و کنسرو زیتون اشاره کرد که جایگزین مناسبی برای سایر روغن‌های نباتی است. وی اظهار کرد: از کل سطح زیرکشت باغات کشاورزی استان 8500 هکتار زیرکشت زیتون قرار دارد که از این میزان حدود 4800 هکتار در سال گذشته به باردهی نشست و 10هزار تن محصول تولید شد. مهاجر افزود: در استان گلستان سیاست بر این است که 20درصد اراضی شیب‌دار با نگاه توسعه‌یی و اقتصادی به باغ تبدیل شود. 650هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که حدود پنج درصد از این اراضی در بخش باغبانی و زیرکشت زیتون، انواع مرکبات و سیاه ریشه‌هاست. از سال82 طرح تبدیل اراضی شیبدار به باغات مصوب شده که این روند به حفظ آب و خاک و مدیریت اراضی کمک می‌کند. برای رسیدن به توسعه پایدار در این بخش باید موارد کمی و کیفی با هم دیده شود. رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: در گذشته ارقام کم بازده زیتون در استان تولید می‌شد، اما با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی، هم اینک ارقام جدید، تولید و وارد شده است که میزان باردهی هر درخت آن به 150 تا 200کیلوگرم می‌رسد. همچنین در راستای توسعه نهالستان‌ها سالانه 6میلیون اصله نهال زیتون کشت می‌شود.


تهران، فردوسی و شیراز برترین دانشگاه‌های کشاورزی

ایانا ‌براساس رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سه دانشگاه برتر کشاورزی دانشگاه‌های کشور معرفی شدند.

مدیر روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر گفت: براساس رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد و شیراز به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم را در حوزه علوم کشاورزی در بین دانشگاه‌های کشور کسب کردند. محمد خانی افزود: این سه دانشگاه همچنین حایز رتبه‌های اول، هشتم و دوازدهم در بین 320 دانشگاه‌ جهان اسلام شدند. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های تربیت مدرس، تبریز، صنعتی اصفهان، ارومیه، شهید چمران اهواز و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به ترتیب رتبه‌های چهارم تا نهم را دارا هستند .

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر