امضای 3 قرارداد مهم با بوئینگ در سایه توافق ژنو

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۸

گروه حمل و نقل

سازمان هواپیمایی کشوری مهرماه امسال اعلام کرد که در ادامه تعاملات بین‌المللی پس از توافق ژنو، شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، همکاری‌های فنی خود با ایران را رسما کلید زدند. بر این اساس، روند ارائه مدارک و اطلاعات فنی که به طور جدی مورد نیاز بخش حمل و نقل هوایی کشور بود، به‌خوبی در جریان است و شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، قطعات مورد نیاز را نیز تحویل می‌دهند و نسبت به آنها تعهد پشتیبانی و خدمات نیز دارند. هر چند که به دلیل مشکلات بانکی، انتقال پول به کندی صورت می‌گیرد و این روند انتقال قطعات را زمان‌بر کرده است. همچنین با وجود همکاری بوئینگ و ایرباس، شرکت رولزرویس که قطعات فوکر را تولید می‌کند، هنوز حاضر به همکاری نشده است.

حال مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است که پس از توافق ژنو و در چارچوب اقدام مشترک، تاکنون یک قرارداد جدید و دو تمدید قرارداد با شرکت بوئینگ به امضا رسانده‌ایم. به گفته فرهاد پرورش، این قراردادها تا پایان ژوئن 2015 (اواسط تیرماه 94) اعتبار دارند و ایران‌ایر با استفاده از این فرصت تاکنون 7 دستگاه موتور هواپیماهای خود را پس از تعمیر دریافت کرده، ضمن آنکه تعدادی از موتورهای هواپیما نیز اکنون در یکی از کشورهای خارجی توسط شرکت بوئینگ در حال تعمیر است. وی با بیان آنکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همواره دنبال استفاده از فرصت بوده تا برخی از نیازهای تعمیراتی خود را انجام دهد، افزود: علاوه‌بر تعمیرات موتور هواپیما، از زمان اجرایی‌شدن توافقنامه ژنو، تعدادی ارابه فرود هواپیماهای جدید نیز با دریافت قطعات مورد نیاز تعمیر شده؛ هرچند که اکنون ارابه فرود برخی از هواپیماهای قدیمی در داخل کشور توسط متخصصان ایرا‌ن‌ایر تعمیر می‌شود. به گفته وی، علاوه‌بر موارد یادشده شرکت هواپیماسازی بوئینگ با مجوز خزانه‌داری امریکا تعدادی نقشه پروازی را که ایران‌ایر قبلا از منابع دیگری تهیه می‌کرد را به این شرکت تحویل داده است. پرورش تصریح کرد: در حالی که شرکت‌های سازنده هواپیما و قطعات خارج از چارچوب توافق ژنو مایل با همکاری بیشتر با هما نیستند اما ما معتقدیم حتی اگر قراردادی هم بین ما وجود نداشته باشد، بوئینگ و ایرباس به علت رعایت برخی مسائل ایمنی پروازها باید به تعهدات خود در قبال شرکت‌های هوایی اقدام کنند. وی ادامه داد: عدم تحویل قطعه و سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه‌های جهان خلاف مقررات بین‌المللی است زیرا همه پروازها باید به نکات ایمنی خود دقت کنند، همچنان که تمام کشورهای جهان متعهد هستند به این مساله توجه جدی داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر