شفافیت، صداقت و امانتداری

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۸

اتاق تعاون ایران به‌عنوان پارلمان بخش تعاونی، یکی از کنشگران اصلی عرصه اقتصاد کشور محسوب می‌شود برای کارآمدی و تاثیرگذاری هرچه بیشتر باید از ویژگی‌ها و خصوصیاتی در دو سطح فردی و سازمانی برخوردار باشد. در سطح فردی، ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی، تخصص، تجربه، مهارت‌های فنی و ادراکی مدیران و نحوه تعامل و ارتباطات داخلی آنها با یکدیگر (ازجمله همدلی و پرهیز از اختلافات سلیقه‌یی و...) ازجمله عوامل اثرگذار بر کارآمدی اتاق خواهد بود. از آنجایی‌که رفتار سازمانی متاثر از ویژگی‌های فردی است، هرچه مولفه‌های یادشده در درجات بالاتر و مطلوب‌تری قرار داشته باشند، می‌توان بلوغ سازمانی بیشتری را نیز انتظار داشت.

در سطح سازمانی، دو عامل از اهمیت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردارند: ابتدا توانمندی سازمان درخصوص انجام ماموریت‌های محوله که به صلاحیت‌های حرفه‌یی معطوف به آموزش‌ منابع انسانی مربوط می‌شود و دیگری سطح تماس سازمان با شرکای اجتماعی و ذی‌نفعان. لذا در وهله نخست لازم است که اتاق به جد مقوله آموزش‌های عمومی و تخصصی را مورد توجه قرار داده و از تمامی امکانات موجود برای ارتقای سطح توانمندی کارشناسی خود بهره‌‌ بگیرد. درگام بعدی و با تکیه بر توانمندی به‌دست آمده ضمن تحکیم حلقه اتصال خود با قوای مجریه و مقننه نسبت به تقویت جایگاه خود در مجامع تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، مجامع و شوراها، کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها بپردازد تا حضوری موثرتر در این عرصه‌ها را شاهد باشیم. بدیهی است که این حضور باید هدفمند و برنامه‌ریزی شده صورت پذیرد تا از اثربخشی لازم برخوردار شود. در این راستا تدوین برنامه‌های مساله محور (با هدف حل مشکلات اساسی و رفع موانع عمومی پیش روی توسعه بخش تعاونی کشور) در سه سطح بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت ضروری است.

بدون شک برای اجرای برنامه‌های مذکور لازم است از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور اعم از بخش‌های تعاونی، دولتی و خصوصی و همکاری سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) و نیز فرصت‌ها و امکانات موجود در سازمان‌های جهانی و تشکل‌های بین‌المللی بهره برد. لذا حضور پررنگ‌تر در عرصه‌های خارجی و تقویت روابط بین‌الملل بر کارآمدی اتاق در انجام بخشی از وظایف محوله به‌خصوص مباحثی چون آموزش و توانمندسازی تعاونی‌ها و کمک به بازاریابی، فروش و صادرات آنها خواهد افزود.

در نهایت، یک اتاق کارآمد به‌عنوان حلقه رابط بخش تعاونی با سایر بخش‌ها باید از شفافیت، صداقت و امانت‌داری لازم برخوردار بوده و آیینه تمام نمای بخش تعاونی کشور، زبان گویای تعاونی‌ها و حامی راستین آنها باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر