بهبود نسبی شاخص‌های اختصاصی بخش تولید و تجارت در سال93

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۷

حسین ابوئی‌مهریزی، معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهم عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دوره فعالیت دولت یازدهم گفت: در بخش تولید و تجارت طی نیمه دوم سال92 و سال93 شاهد بهبود نسبی شاخص‌های اختصاصی این بخش از اقتصاد کشور بوده‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران، ابوئی‌مهریزی با بیان اینکه مهار التهاب‌ها، نوسانات مشکل‌ساز و ایجاد آرامش نسبی در بخش صنعت و معدن به‌رغم محدودیت‌های ارزی و ریالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بوده است، تصریح کرد: آرامش نسبی در بازار و جامعه و جلوگیری از بروز کمبود کالا در بازار و مدیریت نسبی قیمت‌ها در طول مدت استقرار دولت از اقداماتی بوده است که همچنان دنبال می‌کنیم.

وی افزود: تلاش برای کنترل قیمت‌ها و ثبات در بازار به‌خصوص در ایامی نظیر مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس، انتهای سال و ایام ماه مبارک رمضان، به‌رغم تبدیل نرخ ارز کالاهای اساسی از مرجع به مبادله‌یی از مرداد سال92 نمود بیشتری پیدا کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه کاهش روند نزولی تولید و شروع به‌سمت رشد مثبت تولید کالاهای مهم نظیر خودرو، محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی را طی سال جاری از دیگر اقدامات مهم در مدت مذکور دانست.

وی رشد اقتصادی بخش صنعت در شش‌ماهه اول سال93 را بالغ بر 6.5‌درصد و بخش معدن را 10.5درصد ذکر کرد و گفت: صدور پروانه بهره‌برداری در 9ماهه اول سال جاری حدود 20‌درصد رشد داشته است.

به گفته ابوئی‌مهریزی، از اقلام مهم و منتخب صنعتی و معدنی که 45قلم هستند31قلم با رشد تولید 2 تا 150‌درصد و 14قلم از 3 تا 38‌درصد کاهش تولید در 9ماهه اول سال جاری همراه بوده است که عمده کالاهای دارای سهم بالا در ارزش‌افزوده و صادرات با رشد قابل‌توجه روبه‌رو بوده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین صادرات غیرنفتی را طی 9ماهه اول سال جاری از نظر ارزشی حدود 18‌درصد رشد دانست که در 10‌ماهه این نرخ رشد به 24‌درصد رسیده است. وی واردات را نیز طی مدت 9‌ماهه اول سال جاری از نظر ارزشی حدود 15‌درصد رشد عنوان کرد و افزود: نکته مهم و قابل‌توجه این است که طی این مدت سهم کالاهای مصرفی در واردات کاهش 5‌درصدی داشته است و مواد اولیه و واسطه‌یی و کالاهای سرمایه‌یی از 9.6 تا 39‌درصد رشد داشته است که نشان‌دهنده افزایش نسبی سرمایه‌گذاری و رشد تولید است.

ابوئی‌مهریزی ادامه داد: از این‌رو، از طریق تامین و نظارت بر توزیع به‌موقع کالاهای اساسی، مدیریت و نظارت بر خرید، حمل و تخلیه کالاهای اساسی وارداتی، خرید و پرداخت هزینه به‌موقع گندم از کشاورزان در سال جاری، برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌یی و همکاری در توزیع سبد کالا از فعالیت‌هایی بود که در این راستا مدیریت شد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین تلاش و همکاری با سایر دستگاه‌ها برای خروج از رکود را از دستاوردهای حایز اهمیت در این بین خواند و گفت: ایجاد رونق و بهبود فضای کسب‌و‌کار و رفع موانع تولید از طریق اخذ و اجرایی‌کردن مصوبه 35ماده‌یی از هیات وزیران ازجمله اقدامات مهم ما در این زمینه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اخذ و اجرایی‌کردن مصوبه بهبود شاخص‌ها و شرایط صدور مجوزهای کسب‌و‌کار، تهیه آیین‌نامه‌های پیشنهادی قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار، لغو یا اصلاح مصوبات دولت قبلی و چندین مورد از مصوبات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی جهت تسهیل فضای کسب‌و‌کار، اخذ و اجرایی کردن مصوبه تکالیف وزارت در برنامه خروج از رکود، اصلاح برخی از ضوابط، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مهم حوزه تولید و تجارت از دیگر دستاوردها در این خصوص به‌شمار می‌آید.

ابوئی‌مهریزی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته طی مدت مذکور در راستای حمایت از تولید گفت: پیگیری برای تامین منابع مالی مورد نیاز بخش تولید شامل 150هزار‌میلیارد تومان نقدینگی برای سرمایه در گردش و 20هزار‌میلیارد تومان برای راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام از طریق تعامل با بانک مرکزی و بانک‌های عامل جهت معرفی و پرداخت تسهیلات به واحدهای اولویت‌دار، اصلاح ضوابط و مقررات در شورای پول و اعتبار و عملیاتی کردن منابع فاینانس خارجی از مهم‌ترین حمایت‌هایی است که تلاش شد در این مدت اجرایی شود.

وی همچنین تلاش و همکاری برای تهیه پیشنهادهای مورد نیاز پشتیبانی و توسعه بخش ازقبیل پیش‌نویس لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بسته سیاستی خروج از رکود، ارایه نظرات اصلاحی در مورد قانون مالیات‌ها و قانون تجارت را نیز از دیگر اقدامات بسته حمایتی دولت برای واحدها و فعالان اقتصادی عنوان کرد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بررسی موانع و فعال‌سازی تدریجی طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی با اولویت تکمیل زنجیره تولید، پایش طرح‌های مهم و ملی و پیگیری اصلاح قوانین نیز از موضوعاتی است که همواره مورد توجه و پیگیری مسوولان وزارتخانه قرار خواهد داشت و به بهبود شرایط دراین راستا به‌طور جدی دنبال خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر