اخبار

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۲

افزایش میزان تولید کاغذ دیواری در سال آینده

اتاق اصناف ایران رییس اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان گفت: با‌توجه به نزدیک‌بودن ایام پایانی سال و افزایش تقاضا در این صنف، قیمت‌ها تا پایان سال ثابت خواهد بود. بهروز میلانی با بیان اینکه نزدیک به 85‌درصد نیاز داخلی به تزیینات ساختمان از چین و کشورهای اروپایی وارد می‌شود، افزود: کارخانه‌های تولید تزیینات ساختمان در کشور کم است و تنها 15‌درصد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین می‌شود. وی تصریح کرد: در‌حال‌حاضر احداث یک کارخانه بزرگ تولید کاغذ دیواری در تهران مراحل پایانی خود را پشت‌سر می‌گذارد و تولیدات خود را در ابتدای سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد. میلانی تصریح کرد: این کارخانه از لحاظ تجهیزات، به‌روز و بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاغذ دیواری در خاورمیانه محسوب می‌شد و با شروع کار آن در زمینه صادرات هم فعالیت چشمگیری خواهد داشت. وی افزود: به‌روز‌ترین ماشین‌آلات دنیا در صنعت کاغذ دیواری در این کارخانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این کارخانه دارای 8 خط‌تولید است که اگر سه خط از کارخانه به‌صورت سه‌شیفت فعالیت داشته باشند، نیاز داخلی را جوابگو است و چنانچه 5 خط دیگر نیز به سه‌ شفیت فعالیت کاری کارخانه افزوده شود، می‌توان بخشی از تولیدات را به صادرات اختصاص داد. میلانی نوسان قیمت ارز در این صنعت را تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: بخش عمده‌یی از واردات این صنعت را کاغذ دیواری و پارکت، لمینیت و کف‌پوش وارداتی تشکیل می‌دهد و با وجود اینکه نرخ ارز در سال جاری به‌طور میانگین 10‌درصد افزایش داشت اما با‌توجه به رکود بازار قیمت‌ها افزایش نیافت.


افت ۳۰ درصدی صادرات چرم

ایلنا به‌دلیل فشارهایی که از جانب تشکل‌ها به دولت وارد شد در بهمن، این عوارض مجددا برقرار شد و از تاریخ ۲۰فروردین۹۴ عوارض سالامبور نیز اجرا خواهد شد. نایب‌رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سالامبور و چرم ایران گفت: صنعت چرم دارای پتانسیل بالایی است، و اگر از این ظرفیت‌ها به‌نحو درستی استفاده نشود به‌طور حتم با مشکل مواجه می‌شویم. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص وضعیت تولید و صادرات چرم ایران، اظهار داشت: یکی از کالاهایی که طی ماه‌های گذشته با کاهش صادرات مواجه شده، سالامبور است که به‌دلیل کاهش تقاضا از سوی سایر کشور‌ها میزان صادرات آن کاسته شد. وی افزود: موضوع بعدی بحث عوارض این نوع کالا‌هاست البته دولت یازدهم در مقطعی این عوارض را قطع کرد اما به‌دلیل فشارهایی که از جانب تشکل‌ها به دولت وارد شد در بهمن این عوارض مجددا برقرار شد و از تاریخ ۲۰فروردین۹۴ عوارض سالامبور نیز اجرا خواهد شد. وی با بیان اینکه طی ۳۵سال گذشته از صنعت چرم حمایتی نشده است، گفت: به‌همین دلیل زیرساختی فراهم نشده و ما با چنین مشکلاتی مواجه‌ هستیم. لاهوتی در ادامه تصریح کرد: به عقیده ما تصمیمی که برای گرفتن عوارض این نوع کالا اتخاذ شده غیرکار‌شناسی است و به‌دلیل همین تصمیمات غیرکار‌شناسی، شاهد کاهش ۳۰درصدی صادرات چرم بوده‌ایم که اگر به‌همین منوال پیش رویم در سال پیش رو به‌طور قطع با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود. لاهوتی افزود: باید برای برون‌رفت از این بحران هرگونه عوارض را لغو کرده و به فکر نقشه راه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بود که این مهم فقط با مشورت و مشارکت با تشکل‌های این حوزه محقق می‌شود. وی افزود: برای برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت می‌توانیم درخصوص راه‌اندازی دوباره چرم‌شهر اقدام کنیم که توسط دولت هشتم مصوب شد؛ که در ابتدا قرار بود این منطقه به یک منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود و باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشد. نایب‌رییس کنفدراسیون صادرت ایران اظهار کرد: چنانچه این مهم تحقق یابد، هم با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و هم با ورود تکنولوژی با قیمت مناسب و... مواجه خواهیم شد، همچنین ما ظرفیت‌هایی مانند نیروی انسانی و مواد اولیه و ظرفیت‌های تولیدی را برای جذب سرمایه‌گذاری داریم و اگر این ظرفیت‌ها فراهم شود، هم صادرات چرم توسعه خواهد داشت و هم باعث ایجاد اشتغال در کشور می‌شود. وی در پایان تاکید کرد: در این مسیر باید از همه تشکل‌ها بهره‌گیریم و فقط به بخش خصوصی که در اقلیت هم هستند، اکتفا نکنیم.


رشد 170‌ درصدی درآمد گمرکات استان کرمان

ایرنا مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: درآمد گمرکات استان از اوایل امسال تاکنون به 5هزار و 516میلیارد ریال رسیده و 170‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

محمدرضا قادر روز شنبه در آیین افتتاح سامانه جامع هوشمند امور گمرکی در استان کرمان افزود: صادرات استان در 11ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 360هزار تن به ارزش یک‌میلیارد و 76‌میلیون دلار بوده است. وی این میزان صادرات را بی‌سابقه دانست و گفت: صادرات از کرمان نسبت به مدت مشابه سال قبل 63‌درصد رشد ارزشی و 16‌درصد رشد وزنی داشته است.

وی واردات به گمرکات استان کرمان را در 11ماه سال جاری 99هزار تن با 641میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان 72‌درصد از نظر وزنی و 89‌درصد از نظر ارزش رشد داشته است. مدیرکل گمرکات استان کرمان همچنین گفت: با راه‌اندازی این سامانه هر کسی در محل کار و منزل خود به‌نوعی یک گمرک اختصاصی دارد و می‌تواند با وارد شدن به این سامانه هوشمند بیش از 70‌درصد امور خود را انجام دهد. وی اظهار کرد: با‌توجه به راه‌اندازی این سامانه، آمادگی لازم به‌وجود آمده است تا تمامی خدمات گمرکی استان را به متقاضیان و شرکت‌های فعال ارایه دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر