اعلام زمینه همکاری ایران و قبرس

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۹

اتاق بازرگانی ایران رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، نفت، توریسم و صنعت دارو و درمان را زمینه‌های جدید همکاری ایران و قبرس دانست و گفت: ایران دروازه‌یی برای ورود به خاورمیانه و دستیابی به کشورهای آسیای مرکزی است. غلامحسین شافعی در دیدار با وزیر انرژی، تجارت و توریسم قبرس، گفت: موقعیت جغرافیایی و بهره‌مندی ایران از امکانات فراوان ازجمله ۱۰بندر بین‌المللی، ۷۶فروند کشتی باری و نیز فرودگاه‌های بین‌المللی جهت حمل‌ونقل بار و مسافر بستر مناسبی برای توسعه روابط تجاری با کشورهای دنیا دارد و این در شرایطی است که ایران تنها کشوری در منطقه خاورمیانه است که با ۱۵کشور مختلف همسایه بوده و مزیت‌های مناسبی دارد.

رییس اتاق بازرگانی افزود: ایران تنها به‌عنوان یک بازار نباید نگریسته شود، بلکه همکاری‌های چندجانبه می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به بازارهای همسایه باشد. وی تصریح کرد: عزم سیاسی در جهت ایجاد شرایط مناسب تجاری با کشورهای مختلف فراهم است بنابراین هیات تجاری قبرس نیز می‌تواند راهکارهای توسعه همکاری با شرکت‌های ایرانی را بررسی کند. به گفته شافعی، همکاری‌های چندجانبه میان تجار ایران و قبرس در زمینه‌های نفت و گاز، توریسم، حمل‌ونقل جاده‌یی و ریلی و هتل‌سازی در دستور کار قرار گرفته و می‌تواند افزایش حجم روابط تجاری دو کشور را محقق کند.

همچنین در این دیدار، «یورگیوس لاکوتریپیس» وزیر انرژی، تجارت و توریسم قبرس نیز از عزم این کشور برای گسترش روابط تجاری با ایران خبر داد و گفت: شرکت‌های فعال در زمینه‌های مختلف آماده ارایه توانمندی‌ها و بررسی روش‌های همکاری با همتایان ایرانی هستند. وی افزود: ایجاد پرواز مستقیم بین شهرهای ایران و قبرس، لازمه تبادل کالا، خدمات، گردشگر و تجار بین دو کشور است و بر این اساس باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. لاکوتریپیس به فعالیت قبرس در اکتشاف و پالایش نفت در قسمت‌های جنوبی این کشور اشاره و خاطرنشان کرد: فرصت‌های تشویقی و مالیاتی امکان بهره‌گیری از تجربیات شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز را فراهم می‌آورد که امیدواریم ایران در این عرصه با حضور در مناقصات بین‌المللی بتواند ورود پیدا کند. وزیر انرژی، تجارت و توریسم قبرس، همکاری‌ها در بخش‌های کشتیرانی، هتل‌سازی، دارویی و بهداشتی، توریسم و کالا را خواستار شد و گفت: کشور قبرس با مساحت کم یک موقعیت استثنایی بین سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا دارد که به‌نظر می‌رسد برای افزایش حجم تجارت خارجی ایران نیز مناسب باشد.

همچنین در این نشست، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت، نیز نقش قبرس در اتحادیه اروپا و عزم مقامات سیاسی دو کشور را در توسعه روابط تجاری مهم ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته مناسبات بین‌المللی ایران بدون احتساب نفت و گاز حدود ۱۰۰میلیارد دلار بوده که امیدواریم تبادلات تجاری با قبرس نیز بتواند این رقم را افزایش دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر