بحث بر سر مزیت رقابتی کشورها

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۸

اتاق بازرگانی تهران در آخرین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در دوره هفتم، گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این کمیسیون در دوره چهار ساله اخیر ارایه شد. همچنین در این جلسه جزوه‌یی با عنوان «مزیت رقابتی کشورها» که به بررسی دیدگاه‌های «مایکل یی پورتر» اقتصاددان امریکایی پرداخته است، به اعضا داده شد.

این جزوه با همکاری کنفدراسیون صنعت ایران و کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران تهیه شده است.

در این نشست، حسین حق‌گو مشاور رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به تشریح «مزیت رقابتی کشورها» از دیدگاه «مایکل یی پورتر» پرداخت.

در مقدمه این نوشتار که محسن خلیلی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران آن را به رشته تحریر درآورده، به نقل از مایکل یی پورتر آمده است: «رونق و آبادانی کشورها موروثی نیست بلکه ایجاد کردنی است. برخلاف باور اقتصاددانان کلاسیک، حاصل مواهب و داشته‌های طبیعی کشورها، همچون نیروی کار ماهر و نرخ بهره و ارزش پول ملی، هم نیست بلکه به توان رقابتی یک کشور بستگی دارد و به توان و ظرفیت نوآوری در صنایع آن کشور و بهبود بخشیدن به وضع صنعت، مزیت بنگاه‌ها در رقابت با رقیبان دیگر و بر اثر تلاش و کوشش برای پیش افتادن از بهترین رقیبان‌شان در جهان.»

در ادامه مقدمه محسن خلیلی آمده است: «بر این اساس تا شرایط در این عرصه و اقتصاد خرد مساعد نباشد، اصلاحات سیاسی و اقتصادی در سطح کلان به‌بار نخواهد نشست، چراکه به گفته پورتر «این بنگاه‌ها هستند که در صنایع جهانی با هم رقابت می‌کنند و نه کشورها»، امری که خوشبختانه امروز مورد قبول و تاکید دولتمردان کشورمان نیز قرار گرفته است.»

اما در بخش دیگر آخرین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، گزارش عملکرد این کمیسیون در دوره چهار سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته حسین حق‌گو که این گزارش را تشریح کرد، در طول دوره چهار سال اخیر 56جلسه ازسوی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران برگزار شد که تهیه 30گزارش در موضوعات مختلف صنعتی و اقتصادی نیز در طول این مدت در کارنامه فعالیت کمیسیون به ثبت رسیده است.

به گفته وی، طی این مدت همکاری نزدیکی میان کمیسیون صنعت و معدن و برخی انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنعتی برقرار شد که این ارتباط به قوام و پربار شدن جلسات و مباحث مطرح شده در کمیسیون کمک کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر