وزن‌کشی به سبک ائتلاف بزرگ

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۷


دومین نشست خبری ائتلاف بزرگ روز گذشته برگزار شد. نشستی که این‌بار با چهره‌هایی متفاوت از جلسه اول ازجمله احمد پورفلاح، محمدرضا بهرامن، سیدرضا نورانی، محمدرضا نجفی‌منش، علی حمزه‌نژاد و بهرام شکوری به همراه ابراهیم جمیلی، رییس ستاد انتخابات قرار بود آخرین تحولات این گروه برای انتخابات را مطرح کند.

سوال «تعادل» در این جلسه به حذف اسم علی‌نقی خاموشی از لیست این گروه و اجازه ندادن به محمدمهدی رییس‌زاده و ضیاالدین خرمشاهی برای حضور در گروه پیشگامان است درحالی که قرار است یحیی آل‌اسحاق و محسن خلیلی‌عراقی درکنار ائتلاف بزرگ در گروه ائتلاف فردا هم حضور داشته باشند. احمد پورفلاح در پاسخ به این سوال اعلام کرد لیست ائتلاف بزرگ هنوز قطعی نیست و معلوم نیست چه کسانی حضور دارند به همین دلیل اعضا مختار هستند که در لیست‌های دیگری باشند ولی بقیه گروه‌ها حاضر به قبول اینکه افراد در دو لیست باشند، نیستند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران افزود: با تمامی این اسامی ارتباط برقرار است و هیچ مرز و خط قرمزی وجود ندارد. پورفلاح در پاسخ به «تعادل» از ایجاد یک سری معیار با نمره‌بندی مشخص برای تعیین اعضای لیست خبر داد و افزود: هیچ پشت پرده‌یی در ائتلاف بزرگ وجود ندارد و همه این اسامی می‌توانند در لیست ما قرار بگیرند. وی افزود یک گروه هفت نفره از روی این شاخص‌ها لیست را انتخاب می‌کنند.

به گفته پورفلاح شاخص‌های ائتلاف بزرگ اول خوشنام بودن به معنای داشتن سلامت اخلاقی، سلامت روانی، اخلاق حرفه‌ای، حسن خلق و مردمداری، مورد اعتماد مردم بودن، داشتن روحیه ایثار و گذشت، نظم اجتماعی مانند عضو یا عضو هیات رییسه تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک است که 20 امتیاز از 100 امتیاز دارد. داشتن وزن اجتماعی و اقتصادی 40 امتیاز دارد، داشتن مسوولیت‌های اجتماعی و رای‌ آوری از زیرمجموعه‌های این بخش است. عضویت در یک یا چند تشکل و وزن تشکل از پارامترهای دیگر است.

سابقه عضویت در هیات نمایندگان 20 امتیاز دارد. مشارکت در 70درصد جلسات هیات نمایندگان 10 امتیاز دارد. پورفلاح افزود: کسی که همه پارامترها را دارد ولی در جلسات غایب است، ارزشی ندارد و به همین دلیل این پارامتر در نظر گرفته شده است. وی افزود: بیش از 20درصد اعضای هیات نمایندگان برای اتاق وقت نمی‌گذارند. پورفلاح مسوولیت‌پذیری در اتاق را از دیگر پارامترها خواند. داشتن مهارت در زمینه بنگاهداری 10 امتیاز دارد.

از دیگر امتیازات داشتن حداقل مدرک لیسانس یا 5 سال سابقه کاری بنگاهی از دیگر پارامترهای مهم است. موفقیت در مدیریت بنگاه از دیگر مسایل مهم برای حضور در لیست ائتلاف بزرگ است. پورفلاح تاکید کرد: کسانی که از اتاق به‌عنوان نردبانی برای رسیدن به اهداف شخصی استفاده کرده‌اند در لیست ائتلاف بزرگ جای نمی‌گیرند.

همچنین حمزه‌نژاد در پاسخ به همین سوال «تعادل» اعلام کرد هر تصمیمی گرفته شود، یکسان است و اینگونه نخواهد بود که دو نفر در لیست دیگر اجازه حضور داشته باشند و بقیه نتوانند حاضر شوند.


هدف حفظ جایگاه بخش خصوصی است

در این جلسه ابراهیم جمیلی، رییس ستاد ائتلاف بزرگ با اعلام اینکه 85 درصد اقتصاد دولتی است ولی در میان دارندگان کارت 85 درصد خصوصی هستند، گفت: اتاق جایگاه بخش خصوصی است و وظیفه ما این است که اتاق در دست بخش خصوصی باقی بماند. وی با اشاره به ارایه لیست‌های متعدد توسط نهادهای مختلف گفت: این موضوع باعث سردرگمی بخش خصوصی شده است. به گفته جمیلی اتاق باید اثربخشی خود را در اقتصاد کاملا نشان دهد و این موضوع که با وجود کم شدن تعداد صاحبان کارت بازرگانی ولی 100نفر به کاندیداها افزوده شده است و حدود 40 نفر از آنها از بازار سرمایه هستند، نشان از افزایش جایگاه اتاق می‌‌دهد. رییس خانه اقتصاد افزود: ما نمی‌گوییم که خصولتی‌ها حق کاندیداتوری ندارند بلکه می‌گوییم باید تلاش کنیم که اتاق به‌عنوان جایگاه بخش خصوصی حفظ شود.


خط قرمزی وجود ندارد

در بخش دیگری از این جلسه احمد پورفلاح اعلام کرد که ائتلاف بزرگ خط قرمزی ندارد و ما به‌دنبال این هستیم که بخش خصوصی بتواند یک لیست واحد به‌دست آورد چراکه این لیست می‌تواند باعث افزایش قدرت چانه‌زنی بخش خصوصی با دولت و مجلس شود.

وی با تاکید بر اینکه ما به‌دنبال نشستن با همه گروه‌ها بودیم، گفت: ولی لیدرهای گروه‌های مختلف تاکنون با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند.

محمدرضا نجفی‌منش هم در این نشست با اعلام اینکه همه اعضای ائتلاف بزرگ بخش خصوصی واقعی هستند، گفت: هدف ما راهیابی بخش خصوصی واقعی به اتاق است و اینکه می‌گوییم خط قرمزی نداریم برای بخش خصوصی واقعی است.

این عضو انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: هدف اصلی ما مشارکت حداکثری بخش خصوصی در انتخابات است و با هرگونه فعالیت تخریبی مخالف هستیم. به گفته وی اگر دولتی‌ها به اتاق بازرگانی بیایند یا شبه‌دولتی‌ها خیلی تفاوتی وجود ندارد و با وجود آنکه ائتلاف بزرگ به‌دنبال برقراری تعامل با دولت است ولی با حضور شبه‌دولتی‌ها به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی مخالف است.

سیدرضا نورانی، رییس کنفدراسیون صادرات نیز در این جلسه اعلام کرد: تعداد اعضای اتاق بازرگانی بسیار اندک است و باید به 50 تا 100هزار عضو در اتاق بازرگانی برسیم.

وی با اشاره به ثبت‌نام 250نفر در انتخابات گفت: همه این افراد خوشنام و خوب هستند مگر آنکه خلافش ثابت شود ولی مساله اصلی این است که چه کسانی به‌دنبال خدمت هستند در مجموع به‌دنبال تحمیل خود به هیچ گروهی نیست.

سونامی بانک‌ها در ایران

جمیلی همچنین در این جلسه با اعلام اینکه براساس اقتصاد مقاومتی باید از هم‌اکنون به فکر وضعیت شرایط بعد از تحریم باشیم و یکی از مسایل مهمی که اتاق می‌تواند در این مسیر انجام دهد، جلوگیری اتاق از سونامی بانک‌هاست. رییس خانه اقتصاد گفت: وضعیت معوقات بانکی باید مشخص شود و استمهال بدهی به هیچ‌وجه راهی درست برای حل مشکلات نیست. جمیلی تاکید کرد: در 4سال گذشته فقط موضوع بدهی بانکی با به تعویق افتادن آن حل شده است که راه‌حل قطعی محسوب نمی‌شود.

پورفلاح همچنین در پاسخ به سوالی درباره سنتی بودن ائتلاف بزرگ و داشتن پدرخوانده در این لیست گفت: ائتلاف بزرگ فاقد پدرخوانده است.همچنین جمیلی اعلام کرد: سنتی بودن چیز بدی نیست و پایبند بودن به سنت هیچ اشکالی ندارد ولی متاسفانه برخی دوستان کم لطفی می‌کنند و از این اصطلاح برای رقابت انتخاباتی استفاده می‌کنند. به گفته وی ائتلاف بزرگ را به‌جای سنتی باید بخش خصوصی واقعی دانست و هیچ ایرادی ندارد که جز دانشگاه در بازار هم حضور داشته باشند و احترام به بزرگ‌تر می‌گذارند. پورفلاح نیز اعلام کرد: اگر منظور از سنتی کار کردن حجره‌یی و کارکردن با چرتکه است، این موضوع به گروه ائتلاف بزرگ نمی‌چسبد. محمدرضا بهرامن نیز اعلام کرد: افتخار اروپای صنعتی داشتن سابقه‌هایی بالای 100سال است و اگر سنتی داشتن ریشه و سابقه است، نداشتن آن اشتباه است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: سنتی بودن با لباس پوشیدن نیست بلکه کسانی که شناسنامه صنعتی از خانواده خود دارند برای بخش خصوصی مفید است. بهرامن تاکید کرد: ما افتخار می‌کنیم که پیشینه‌یی تاریخی داریم و مشکلی با سنتی بودن نداریم. بهرامن مشکل مشارکت پایین در انتخابات را مساله ضعف در تشکل‌ها خواند.

بهرامن در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید انتخابات در این دوره از سوی دولت مهندسی شده است، گفت: همیشه از سوی دولت مهندسی انتخابات وجود داشته و قطعا دولت هم به‌دنبال اتاقی مطلوب با معیارهای خود است تا مشاور خوبی در این رابطه داشته باشد. پورفلاح در ادامه افزود: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در اتاق ایران تاکید زیادی داشت که انتخابات مهندسی نخواهد شد ولی در عین حال ما تجربه این را داریم که با این موضوع مقابله کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر