سکه 22هزار تومان ارزان شد

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۲

فروشندگان بازار طلا و سکه روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با 22هزار تومان کاهش 969هزار تومان تعیین کردند. این درحالی است که اونس جهانی با کاهش 5دلاری مواجه شد و به زیر 1200دلار سقوط کرد اما در اواسط روز مجددا صعود کرد و در محدوده 1202دلار ماند. تحلیلگران در این باره معتقدند افزایش خوشبینی‌ها در وضعیت یونان باعث کاهش قیمت اونس طلا شده است.

به گزارش «تعادل» صرافان بازار ارز و سکه روز شنبه نرخ هر دلار امریکا را با 5تومان کاهش قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته 3405تومان و هر یورو در بازار آزاد با 15تومان افت نسبت به روز پنج‌شنبه 3‌هزار و 915تومان و هر پوند نیز با 3تومان رشد قیمت 5هزار و 283تومان قیمت خورد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با 22هزار تومان افت نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته 969هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 13هزار تومان کاهش 972هزار تومان به خریداران عرضه شد.

هر نیم سکه با 5هزار تومان افت 494هزار تومان و هر ربع سکه نیز با 2هزار تومان کاهش 271هزار تومان فروخته شد.

هر سکه یک گرمی با یک‌هزار تومان افت 172هزار تومان خریدوفروش شد و هر گرم طلای 18عیار نیز 99هزار تومان قیمت خورد.


کاهش ۲۸دلاری طلا

در هفته‌ا‌‌ی که گذشت

قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته 2.5درصد برابر با حدود ۲۸دلار کاهش یافت و با قیمت 1201.94دلار به کار خود پایان داد. قیمت طلا در معاملات متلاطم روز جمعه کاهش یافت و پس از اینکه منطقه یورو مدت کمک مالی به یونان را تنها 4ماه تمدید کردند، در اطراف کمترین رقم 7هفته گذشته قرار گرفت و چهارمین هفته کاهشی متوالی خود را به ثبت رساند. مقامات یونان و منطقه یورو گفتند که ادامه کمک‌های مالی اقتصادی به یونان را به‌جای 6ماه پیشنهادی قبلی، برای 4ماه دیگر تمدید کردند. به این ترتیب، قیمت طلا طی هفته گذشته حدود 28دلار کاهش یافته است. تای وانگ، تحلیلگر بازار، در این باره گفت که روی هم رفته، با افزایش خوش‌بینی‌ها درمورد رسیدن به یک راه‌حل مثبت درمورد یونان در بازار و به‌تبع آن احساس نیاز کمتر برای سرمایه‌گذاری در این فلز گران‌بها، قیمت طلا کاهش می‌یابد. اکنون تاجران در حال تمرکز روی فدرال رزرو و سیاست مالی آن برای یافتن سرنخ‌هایی از زمان احتمالی افزایش نرخ بهره بانکی تا ماه ژوئن هستند.

همچنین از دیگر عوامل کاهش قیمت طلا در معاملات دیروز، بسته بودن بازار چین و برخی کشورهای آسیایی به‌علت تعطیلات سال نو و

کم بودن حجم نقدینگی در بازار بود. قیمت طلا در آستانه سال نوی چینی، تقویت شده بود.

تاثیر اقتصاد امریکا بر قیمت طلا

موسسه مالی یوبی‌اس سوییس اعلام کرد که پس از انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو امریکا، انتشار آمارهای اقتصادی این کشور در روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

به گزارش کیتکونیوز، درحالی که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو همچنان فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می‌کند، تحلیلگران اقتصادی موسسه یوبی‌اس بر این باورند که انتشار آمارهای اقتصادی امریکا در روزهای آینده، چشم‌انداز روشن‌تری را نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور ارایه خواهد کرد و این مساله وضعیت قیمت طلا را مشخص می‌کند.

براساس این گزارش، آمارهای اقتصادی امریکا تا حد زیادی این مساله را روشن خواهد کرد که وضعیت سیاست‌های پولی امریکا به‌خصوص نرخ بهره چگونه خواهد بود. مبهم بودن وضعیت نرخ بهره بانکی امریکا در 6ماهه دوم امسال تا حد زیادی روند نوسانات قیمت طلا را در ابهام قرار داده است. جانت یلن در هفته جاری در نشست استماع کنگره امریکا شرکت خواهد کرد و درخصوص سیاست‌های پولی فدرال رزرو سخنرانی مهمی خواهد داشت.


مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت طلا

تحلیلگران اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری کاپیتال اکونومیکس بر این باورند که آرامش نسبی برقرار شده در بازارهای مالی بین‌المللی دوام چندانی نخواهد داشت و با تشدید نگرانی‌ها نسبت به خروج یونان از منطقه یورو باید منتظر تحولات جدیدی باشیم.

تحلیلگران اقتصادی کاپیتال اکونومیکس اعلام کردند که در شرایط کنونی آرامش نسبی بر بازارهای بین‌المللی حاکم شده ولی تشدید نگرانی‌ها درخصوص خروج یونان از منطقه یورو به‌زودی بازارهای جهانی به‌خصوص بازار طلا را دستخوش تحولات جدیدی خواهد کرد.

براساس این گزارش، تحلیلگران کاپیتال اکونومیکس افزودند که مذاکرات بی‌نتیجه بر سر بحران مالی و بدهی یونان، احتمال خروج این کشور از منطقه یورو را افزایش داده است. آلمان روز گذشته با جدیدترین پیشنهاد یونان برای تمدید بسته نجات مالی مخالفت کرده تا آتن یک گام دیگر به خروج از یورو نزدیک‌تر شود.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که خطر خروج یونان از منطقه یورو به‌شدت افزایش یافته و این مساله می‌تواند موجب تشدید نوسانات قیمت طلا شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر