درگذشت سخنگوی دولت موقت

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۶

سیدصادق طباطبایی، برادر فاطمه طباطبایی همسر سیداحمد خمینی و خواهرزاده امام موسی صدر، روز گذشته و در پی ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. وی در دوران پس از انقلاب، سخنگویی دولت و معاونت وزارت کشور در دولت مهدی بازرگان را برعهده داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدصادق طباطبایی، فرزند آیت‌الله محمدباقر سلطانی‌بروجردی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شد. وی پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام در سن 32 سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد.

صادق طباطبایی درکنار تحصیل و رشد و تکامل علمی به کارهای اجتماعی و سیاسی نیز پرداخته است. از مبارزه در سازمان کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی گرفته تا بنیانگذاری و عضویت وی در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، امریکا و کانادا و چند دوره دبیر روابط بین‌الملل آن سازمان و نیز عضویت در کادر سردبیری فصلنامه عقیدتی سیاسی، اسلام مکتب مبارز؛ ارگان انتشاراتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، امریکا و کانادا و بالاخره مبارزه علیه استبداد داخلی و استیلای خارجی همگام با سیاسیون مذهبی پیروان آیت‌الله خمینی، بخش‌هایی پر کار و پر تلاش در زندگی سیاسی وی به شمار می‌آید. وی در سال ۱۳۴۴ با دخترخاله خود «فاطمه صدرعاملی» (فارغ‌التحصیل روانشناسی و نیز جامعه‌شناسی تعلیم و تربیت) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک دختر و پسر به‌نام‌های غزاله (پزشک و متخصص مغز و اعصاب متولد ۱۳۵۲) و عدنان (دانشجو حقوق و اقتصاد سیاسی متولد ۱۳۵۷) است. وی همچنین در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) به عضویت جامعه پژوهشگران آلمان DFG درآمده و نتایج پژوهش‌های او در مجله علمی FEBC ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیست‌ها منتشر می‌شده‌ است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر