آرایش جدید تیم‌های ایران و امریکا در ژنو

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۳

گروه ایران

درحالی که پیش از این اعلام شده بود تنها وزیر امورخارجه کشورمان در مذاکرات در حال جریان، به تیم دیپلماسی هسته‌یی اضافه خواهد شد، همراه شدن دو عضو دیگر کابینه به وی باعث افزایش توجه‌ها و نگاه‌ها به تیم مذاکره‌کننده ایرانی شده است. پیاده شدن همزمان محمدجواد ظریف، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستار ویژه رییس‌جمهور، از پله‌های هواپیما در فرودگاه ژنو خبر از آن دارد که این دور از مذاکرات به احتمال زیاد متفاوت‌تر از قبل و دارای اهمیت بسیار بیشتری است حتی برخی تحلیلگران و آژانس‌های خبری نیز از احتمال حصول تفاهم سیاسی خبر داده‌اند. این احتمال آنگاه بیشتر می‌شود که دریابیم علاوه بر جان کری، وزیر خارجه امریکا، برای نخستین‌بار یک وزیر دیگر کابینه اوباما نیز عملا از دیروز وارد مذاکرات شده است.


تاکید بر توافق تک‌مرحله‌ای

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه که از روز جمعه مشغول رایزنی با وندی شرمن همتای امریکایی‌اش در ژنو است درخصوص نتایج دو دور گفت‌وگوهای انجام شده، گفت: پس از یک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرایطی هستیم که باید وارد جزییات شویم به‌ویژه اینکه قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزییات یکپارچه باشد، به‌همین دلیل مجبوریم وارد همه جزییات در همه موضوعات و مراحل شویم. وی فضای روز نخست مذاکرات را مثبت و جدی توصیف کرد و افزود: این به معنی‌ آن نیست که پیشرفت‌های فوق‌العاده‌یی داشته‌ایم، اما بحث‌ها نزدیک و فشرده دنبال می‌شود. معاون وزیر خارجه تاکید کرد: به‌دنبال نوآوری و تحولات در نحوه و شکل مذاکرات هستیم تا به کارها در مذاکرات سرعت دهد.


حضور ناگهانی صالحی و فریدون

همان‌طور که اشاره شد حسین فریدون و علی‌اکبر صالحی بدون اعلام قبلی در این دور از مذاکرات ظریف را همراهی می‌کنند. همین امر گمانه‌زنی‌ها درمورد مذاکرات را بیشتر کرده است. رسانه‌های نزدیک به دولت علت سفر فریدون را باتوجه به رابطه نزدیکش با رییس‌جمهور، انجام مشورت و تسریع هماهنگی‌های لازم خوانده‌اند. در همین راستا محمدعلی حسینی مدیرکل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه، علت حضور فریدون در ژنو را انجام مشورت‌ها و هماهنگی‌های لازم در طول مذاکرات فعلی عنوان کرد. همچنین حضور رییس سازمان انرژی اتمی و معاونش بهروز کمالوندی در ژنو نکته متمایز دیگر این دور از گفت‌وگوهاست. دیدار با همتایان امریکایی و سوییسی حاکی از آن است که به احتمال بسیار در این دور مباحث فنی و تکنیکی بیشتر و جدی‌تری مطرح خواهد شد. در همین چارچوب عصر روز گذشته صالحی با ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. این نخستین دیدار در این حوزه میان طرفین از فردای پس از انقلاب تا به امروز به‌شمار می‌رود و مونیز پس از کری دومین مقام بلندپایه و عضو کابینه کاخ سفید است که در مقابل دیپلمات‌های ارشد ایرانی به مذاکره نشسته است. در همین زمینه وزارت انرژی امریکا در بیانیه‌یی بااشاره به حضور وزیر انرژی این کشور در ژنو اعلام کرده بود: «به درخواست جان کری وزیر خارجه، ارنست مونیز وزیر انرژی روز شنبه به ژنو سفر می‌کند تا در مذاکرات جاری با ایران بر سر برنامه هسته‌یی این کشور، به وزیر کری بپیوندد.» این بیانیه افزوده بود: «مقامات وزارت انرژی همواره به‌عنوان بخشی از تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در این گفت‌وگوهای کاملا فنی دخیل بوده‌اند و وزیر مونیز هم در ژنو به تیم می‌پیوندد تا این رایزنی‌های فنی دقیق، ادامه یابد.»


ناامیدی صهیونیست‌ها از ایران

اما در تحولی دیگر دررابطه با مذاکرات اتمی ایران، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو درقبال برنامه‌ هسته‌یی ایران گفت: ما باید دست از ناله کردن درباره‌ ایران‌ برداریم. وی افزود: بنیامین نتانیاهو بیش از اندازه درباره‌ برنامه هسته‌یی ایران صحبت کرده درحالی که اقدام عملی انجام نداده است.

آویگدور به سخنرانی ماه آینده نتانیاهو در کنگره امریکا که قرار است در آن علیه مذاکرات هسته‌یی صحبت کند اشاره کرد و گفت: این سخنرانی اهمیت چندانی ندارد و صحبت کردن بیش از اندازه در این باره می‌تواند موجب تضعیف بازدارندگی رژیم‌صهیونیستی شود.


افزایش خوش‌بینی‌ها به مذاکرات

حال باتوجه به آنچه شرحش رفت و در ژنو در جریان است و نیز نوع پاسخگویی جدی مقامات امریکایی درقبال تشنج‌آفرینی‌های صهیونیست‌ها همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر تک‌مرحله‌یی بودن توافق احتمالی، به‌نظر می‌رسد طرفین با اراده جدی‌تری از قبل به‌دنبال آن هستند تا در این دور از مذاکرات گام‌های عملی‌تری بردارند. انجام پنج دور مذاکره مستقیم میان تهران و واشنگتن و افزایش تحرکات دیپلماتیک کشورهایی نظیر چین همه و همه حاکی از آن است که می‌توان به نتایج گفت‌وگوهای در حال انجام، خوشبین‌تر از قبل بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر