گرمای مذاکرات ژنو در سرمای روابط تل‌آویو-واشنگتن

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۸

جاش ارنست سخنگوی کاخ‌سفید در سخنانی رژیم‌صهیونیستی را به تلاش برای به تحریف کشاندن مذاکرات در حال انجام هسته‌ای متهم کرد. ارنست در این زمینه گفت: ما می‌بینیم که یک اقدام درخصوص درز دادن بخش‌های خاصی از مذاکرات ادامه دارد و این اقدام موجب تحریف موضع امریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌شود

از دیروز معاونان وزرای خارجه ایران و امریکا در ژنو دور دیگری از مذاکرات را آغاز کرده‌اند و از فردا ژنو میزبان پنجمین دور گفت‌وگوهای دوجانبه جان کری و جواد ظریف خواهد بود، مذاکراتی که مهم‌ترین محورهای آن بحث بر سر حل و کاستن از اختلافات درخصوص دو مساله است؛ «چگونگی لغو تحریم‌ها» و «میزان و نحوه غنی‌سازی ایران.» اما این مذاکرات گرم و در حال جریان درست در زمانی در حال انجام است که روابط امریکا و رژیم‌صهیونیستی در همین خصوص در سردترین وضعیت خود قرار دارد. در همین زمینه هم سخنگوی کاخ‌سفید و هم سخنگوی وزارت خارجه در زمانی تقریبا مشترک رژیم‌صهیونیستی را متهم به تلاش برای تحریف مذاکرات و انتشار اطلاعات نادرست کردند.


مذاکرات عراقچی- شرمن

به گزارش «تعادل» یک ماه مانده به زمان مقرر شده برای دستیابی به تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 دور جدیدی از مذاکرات در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و ایالات‌متحده در ژنو آغاز شده است. در همین چارچوب سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی با هیات امریکایی به رهبری وندی شرمن دور نخست گفت‌وگوهای‌شان را انجام دادند. گفت‌وگوها در این سطح طی امروز (شنبه) نیز ادامه خواهد یافت و قرار است فردا نشستی گسترده‌تر میان هفت کشور مذاکره‌کننده در سطح معاونان وزرای خارجه تشکیل شود به‌همین دلیل از امروز هیات‌های دیپلماتیک پنج کشور دیگر (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) وارد ژنو می‌شوند. همچنین در روز سه‌شنبه عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه به دیدار یوکیا آمانو رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد رفت.


مذاکرات جدید ظریف- کری

اما همان‌طور که اشاره شد پنجمین دور از گفت‌وگوهای دوجانبه میان محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و امریکا در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه در ژنو انجام خواهد شد و به‌همین دلیل ظریف امروز از تهران راهی ژنو می‌شود. باتوجه به واقعیات موجود و میزان اثرگذاری کشورهای مختلف در این مذاکرات، دیدارهای دوجانبه کری و ظریف، مهم‌ترین بخش این مذاکرات به‌شمار می‌رود که احتمالا کلید باز کردن قفل مذاکرات هم را باید در میان گفت‌وگوهای این دو دیپلمات جست‌وجو کرد. این اهمیت باتوجه به درنظر گرفتن این واقعیت که تنها 30روز از فرصت باقی‌مانده برای دستیابی به تفاهم سیاسی مانده است، دو چندان می‌شود.


اتهام تحریف مذاکرات به تل‌آویو

اما در تحولی دیگر جاش ارنست سخنگوی کاخ‌سفید در سخنانی رژیم‌صهیونیستی را به تلاش برای به تحریف کشاندن مذاکرات در حال انجام هسته‌یی متهم کرد. ارنست در این زمینه گفت: ما می‌بینیم که یک اقدام درخصوص درز دادن بخش‌های خاصی از مذاکرات ادامه دارد و این اقدام موجب تحریف موضع امریکا در مذاکرات هسته‌یی با ایران می‌شود. وی افزود: هیچ ابهامی وجود ندارد که چیزهایی که صهیونیست‌ها درخصوص موضع ما در مذاکرات هسته‌یی گفته‌اند، دقیق نیست.

ارنست درخصوص گزارش روزنامه نیویورک تایمز صحبت می‌کرد که در آن به نقل از مقام‌های صهیونیستی اعلام شده است که امریکا به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌یی با ایران را با صهیونیست‌ها، محدود کرده است.

یک مقام اروپایی نیز در این باره گفته است که ازسوی واشنگتن به اروپا هشدار داده شده نسبت به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌یی با رژیم‌صهیونیستی، مراقب باشد چراکه رژیم‌صهیونیستی به‌صورت گزینشی این اطلاعات را درز می‌دهد.

همچنین جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی در باب عبارت «توافق بد» که نتانیاهو به‌کار می‌برد، گفت: به‌نظر می‌رسد او از مذاکره‌کنندگان بیشتر خبر دارد، چون اصلا توافقی به‌دست نیامده است. وی افزود: این تعبیر ما نیست، رژیم‌صهیونیستی قبلا هم دید منفی نسبت به برنامه اقدام مشترک داشت و اینکه ایران به تعهداتش عمل نخواهد کرد، اما آنها به تعهدات خود عمل کردند. اگر به توافق برسیم، توضیح خواهیم داد چرا و چگونه این توافق با جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی به‌نفع کل جامعه بین‌الملل خواهد بود.


انتشار گزارش جدید آژانس عدم انحراف در برنامه ایران

و نهایتا اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه گزارش جدید خود را درباره عدم انحراف برنامه هسته‌یی ایران منتشر کرد. گزارش مذکور که در 76بند تنظیم شده دارای یک محور اصلی است و آن هم تایید عدم انحراف در برنامه هسته‌یی ایران.

حال باتوجه به شرایط مذکور به‌نظر می‌رسد مذاکرات فردای ظریف و کری در شرایطی که روابط امریکا و رژیم‌صهیونیستی در سردترین وضعیت خود قرار دارد همچنین گزارش جدید آژانس هم ادعاهای ایران را اثبات کرده است؛ می‌تواند توام با پیشرفت جدی‌تری نسبت به قبل باشد. امری که جن ساکی هم آن را تایید کرده و گفته است: باور داریم که دیدارهای مستقیم دوجانبه و دیدارها در قالب گروه 1+5 برای پیشبرد این روند مفید است. همان‌طور که می‌دانید 6هفته زمان برای رسیدن به توافق سیاسی داریم بنابراین (دیدار ژنو) فرصتی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر