اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۱

مذاکرات پاکستان و قطر برای واردات گاز

رسانه‌‌های پاکستان روز جمعه گزارش دادند که قرارداد بلندمدت (15 ساله) واردات گاز پاکستان از قطر در مراحل نهایی قرار دارد اما هنوز قراردادی بین طرفین امضا نشده است.

اگرچه برخی رسانه‌های مطرح پاکستان نظیر روزنامه «اکسپرس تریبیون» در گزارش روز جمعه خود از نهایی‌شدن این قرارداد در مجموع به ارزش 21میلیارد دلار، خبر داده‌اند اما «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت پاکستان این خبر را تایید نکرد و اعلام کرد مذاکرات با طرف قطری همچنان ادامه دارد و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پاکستان توانسته رضایت قطری‌ها را برای واردات گاز مایع با قیمت نسبتا مناسب و قیمتی کمتر از رقمی که هندی‌ها در ازای خرید گاز از قطر می‌پردازند، جلب کند اما رقم‌هایی که در این خصوص گزارش شده است، شامل هزینه گزاف حمل گاز مایع از قطر با کشتی به پاکستان و هزینه سنگین تبدیل دوباره آن به گاز طبیعی در خاک پاکستان و تزریق آن به شبکه خط لوله گاز این کشور نمی‌شود.

همچنین میزان گاز وارداتی از قطر به حدی نخواهد بود که بتواند جوابگوی بحران شدید کمبود انرژی در پاکستان باشد و فقط نقش یک مسکن مقطعی و موقت را خواهد داشت. براساس گزارش بخش اقتصادی روزنامه اکسپرس تریبیون، اگرچه واردات گاز از ایران، برای پاکستان بسیار مقرون به صرفه‌تر از واردات گاز از قطر است اما دولت پاکستان تحت فشار امریکا، فعلا قرارداد گاز با ایران را کنار گذاشته و به سمت واردات گاز گرانقیمت از قطر رفته است.


کاهش صادرات نفت عربستان در سال ۲۰۱۴

میانگین صادرات نفت عربستان در سال ۲۰۱۴ میلادی 7.11 میلیون بشکه گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، صادرات نفت عربستان در سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با کاهش 5.7 درصد روبه‌رو شد.

در همین حال، میانگین صادرات نفت عربستان در سال ۲۰۱۴ میلادی، روزانه

7.11 میلیون بشکه در روز بود که این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی 7.54 میلیون بشکه گزارش شده است. همچنین میانگین صادرات نفت عربستان در آخرین ماه سال ۲۰۱۴ میلادی، کمتر از

۷ میلیون بشکه در روز بود که آمارها حاکی از صادرات کمتر از ۷ میلیون بشکه در روز برای عربستان در بیشتر ماه‌های سال ۲۰۱۴

میلادی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر