یونان در منطقه یورو باقی خواهد ماند؟

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۶

گروه جهان

امریکا معتقد است که عدم توافق یونان با رهبران اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به ظهور بحران جدیدی در اقتصاد جهانی شود. به باور یکی از مقامات مسوول در دولت امریکا که خواست نامش فاش نشود، درصورتی که مذاکرات یونان با کشورهای اروپایی به شکست بینجامد، ابتدا یونان پیامدهای آن را لمس خواهد کرد و سپس منطقه یورو و حتی اقتصاد جهانی بار دیگر دستخوش بی‌ثباتی می‌شود.

از این‌رو وزرای دارایی حوزه پولی یورو، موسوم به «یورو گروپ» روز جمعه، در یک نشست اضطراری درخواست دولت یونان برای تمدید 6ماه کمک مالی را بررسی کردند. باتوجه به مخالفت آلمان با برنامه یونان برای بازپرداخت بدهی‌ها به‌نظر نمی‌رسد دستیابی به توافق برای این کشور برخلاف خواسته قلبی‌اش کاملا در دسترس باشد. به گزارش یورونیوز، مقامات آتن یک روز پیش از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای بازپرداخت بدهی‌ها با ارسال نامه‌یی به یروم دایسلبلوم، رییس «یوروگروپ» آخرین پیشنهادهای خود را برای رسیدن به یک توافق ارایه کردند. پیشنهاد آتن با واکنش متفاوت مقامات اروپایی روبه‌رو شده است. دولت جناح چپ یونان که اخیرا به قدرت رسیده است رسما درخواست تمدید مهلت موافقتنامه‌های وام خود را مطرح و اعلام کرد: برای تحقق این هدف حاضر است مصالحه‌هایی انجام دهد. این درحالی است که این درخواست یونان با مخالفت سریع و صریح آلمان روبه‌رو شد.

آلمان با رد پیشنهاد یونان برای تمدید 6ماه توافقنامه وام منطقه یورو اعلام کرده است این پیشنهاد راه‌حل اساسی محسوب نمی‌شود، چراکه یونان را به تبعیت از شرایط مربوط به بسته نجات اقتصادی بین‌المللی پایبند نمی‌سازد. مهلت اعتبار برنامه وام صندوق بین‌المللی پول به یونان در ماه مارس سال2016 به پایان می‌رسد. در مقابل کمیسیون اروپا اقدام یونان را مثبت خوانده و از آن استقبال کرده است. «مارگاریتیاس اسشیناس»، سخنگوی کمیسیون اروپا در این زمینه گفت: «آقای یونکر، رییس کمیسیون اروپا به شکل مستمر با دایسلبلوم، رییس یورو گروپ و الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در تماس بوده است. او این نامه را نشانه مثبتی دانسته که می‌تواند راه را برای یک مصالحه منطقی باز کند، مصالحه‌یی که در جهت ثبات و منافع حوزه پولی یورو باشد.» بی‌بی‌سی به نقل از یک منبع دولت یونان گفت: وزرای اقتصاد حوزه یورو «تنها دو گزینه دارند یا درخواست یونان را تایید بکنند یا رد و بعد روشن می‌شود که چه کسی دنبال راه‌حل است و چه کسی نیست.»

همزمان با نشست وزرای اقتصاد حوزه یورو، مجلس یونان نیز جلسه‌یی برای تصمیم‌گیری درباره یک‌سری برنامه‌های اصلاحات اجتماعی برگزار می‌کند. آنچه اکثریت مجلس قصد دارد، تصویب کند آشکارا با شرایط اقتصاد ریاضتی که بخشی از برنامه کمک به یونان بوده در تضاد است. ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا عنوان کرد که پیشنهاد یونان «مثبت» است اما سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان گفت: درخواست یونان «قابل توجه» نیست. مقامات آلمان، قدرتمندترین اقتصاد اروپا به شکل واضح مخالفتشان را با درخواست یونان اعلام کردند. برلین اقدامات آتن را قابل توجه نمی‌داند و بر ادامه سیاست‌های ریاضتی پیشین تاکید می‌کند. نامه مقامات یونانی از صبح روز جمعه توسط مقامات سازمان‌های اروپایی و مسوولان اقتصادی کشورهای حوزه پولی یورو مورد ارزیابی قرار گرفت. باتوجه به موضع آلمان مذاکرات دشواری پیش روی یونان قرار دارد.


تنش یونان برای صندوق بین‌المللی پول

«گری رایس» سخنگوی صندوق بین‌المللی پول درباره این مذاکرات گفت: «هرگونه خطری که ثبات مالی یونان را تهدید می‌کند، باید به حداقل برسد و درباره آن گفت‌وگو شود. همه شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگوها با حسن‌نیت کامل درحال تلاش هستند تا تضمین کنند این خطرات به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد.»

برخی از ناظران خارجی هشدار داده‌اند که یونان درصورتی که با تمدید 6ماهه موافقتنامه‌های وام خود با منطقه یورو توافق نکند، ممکن است با فقدان نقدینگی روبه‌رو و در نهایت به اجبار از منطقه یورو خارج شود.

ترویکای «صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا» پیش‌تر درباره برنامه کمک‌های مالی یونان فعالیت‌هایی را انجام داده بودند. «رایس» در این‌باره گفت: هنوز مشخص نیست توافقات و هماهنگی‌ها در آینده چگونه خواهد بود. وی همچنین از اظهارنظر درباره پیشنهاد‌های مطرح شده درباره یونان خودداری کرد.


پافشاری یونان بر موضع مخالفت

سخنگوی دولت یونان نیز همزمان با این مذاکرات اعلام کرد: یونان برای دستیابی به توافق سودمند متقابل با شرکای خود در منطقه یورو همه تلاش خود را کرده است. با این همه هرگز با اجرای برنامه سابق نجات اقتصادی موافقت نخواهد کرد.

گابریل ساکلاریدیس، سخنگوی دولت یونان در گفت‌وگو با شبکه مگاتی وی گفت: «دولت یونان برای پیدا کردن یک راه‌حل سودمند متقابل هر کاری که باید در همه سطوح انجام داده است.»

ساکلاریدیس گفت: «بحث ما درباره ادامه اجرای برنامه نجات اقتصادی نیست. دولت یونان بر این موضع خود خواهند ماند. با این همه شرایط به‌گونه‌یی است که در نهایت امکان پیدا کردن یک راه‌حل وجود دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر