سرانه تولید 4 برابری عسل در ایران نسبت به میانگین جهانی

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۲

ایرنا

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی عسل تولید ایران را کیفی عنوان کرد و گفت: امسال 74هزار تن عسل با کیفیت در کشور تولید شده و معتقدیم این صنعت باید ازسوی دولت، بخش خصوصی و کشاورزان مورد حمایت قرار گیرد.

حسن رکنی گفت: امسال 74هزار تن عسل توسط 6میلیون و300هزار کلنی مدرن و 320هزار کلنی سنتی در کشور تولید و عرضه شده است.

وی بااشاره به آنکه عسل ماده‌یی ارزشمند است که از آن به‌عنوان ماده‌یی غذایی و دارویی استفاده می‌شود، اظهار داشت: درحال حاضر ایران در تولید عسل جزو 10کشور برتر جهان به‌‌شمار می‌رود به‌طوری که سرانه تولید عسل ایران بالاتر از میانگین سرانه تولید جهان است.

به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، میانگین سرانه تولید عسل در ایران به ازای هر نفر 980گرم است درحالی که درجهان میانگین تولید عسل به ازای هر نفرحدود 225گرم است. بنابراین آمارها نشان می‌دهد عسل به شکل مطلوب و به میزان لازم در کشور ما تولید می‌شود.

وی درباره ادعای برخی مبنی بر کاهش میزان تولید عسل در کشور و واردات عسل چینی، گفت: عسل موردنیاز کشور به میزان لازم و کافی درحال تولید است و نیازی به واردات عسل از چین نیست و تاکنون نیز در بازار با عرضه عسل چینی مواجه نشده‌ام، ضمن آنکه طبق آمارهای سال93 در تولید عسل چهار استان فارس، لرستان، خوزستان و همدان نه‌تنها کاهشی مشاهده نشده بلکه این مناطق با افزایش تولید نیز مواجه شده‌اند. وی تاکید کرد: مردم برای اینکه بدانند چه محصولی مصرف می‌کنند، بهتر است عسل موردنیاز خود را از مراکز و برندهای معتبر ایرانی خریداری کنند.

وی ادامه داد: براساس گزارش‌های علمی، زنبور در گرده‌افشانی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی ازجمله محصولات باغی نقش بسزایی دارد، به‌طوری که با گرده‌افشانی و باروری دانه‌ها منجر به افزایش تولید می‌شود.

وی افزود: بنابراین در اکثر کشورهای دنیا دولت‌ها برای حمایت از زنبورداران یارانه اختصاص می‌دهند یا اینکه برخی باغداران برای بهره‌مندی از گرده‌افشانی زنبور و در نهایت افزایش تولید، مبلغی به زنبورداران می‌پردازند تا این صنعت حمایت شود.

وی گفت: در تلاش هستیم زمینه حمایت از زنبورداران از طریق دولت و کشاورزان فراهم شود و امیدواریم با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های نوین کاربردی پرورش زنبور عسل در دنیا زنبورداری کشور را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی افزود: هم‌اکنون 75هزار نفر درکشور دربخش زنبورداری و تولید عسل فعالیت دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر