بدهی ۵ هزار میلیاردی وزارت راه به پیمانکاران

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۳۶

وزیر راه‌وشهرسازی بااشاره به اینکه خطوط ریلی جنوب و غرب کشور برقی می‌شود، گفت: وزارت راه‌وشهرسازی ۵هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌ها دارد. عباس آخوندی در مراسم افتتاح محور چهارخطه رباط‌کریم‌- حسن‌آباد (جاده قدیم تهران‌- قم) اظهار داشت: وزارت راه‌وشهرسازی ۵هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌ها دارد و این یعنی بیشترین بار ما بر دوش دفاتر مهندسی است.

وی بااشاره به ساماندهی شهر تهران و حومه، گفت: حدود ۲۰درصد جمعیت کل کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و در این راستا توجه به ساماندهی این شهر امری ضروری است. وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه گروهی را مامور کرده‌ام تا موضوع طراحی یکپارچه مجموعه شهری تهران شامل استان تهران و استان البرز را پیگیری کنند، بیان کرد: طرح ساماندهی یکپارچه تهران بزرگ در حال تهیه است و یکپارچگی شبکه حمل‌ونقل و یکپارچگی شبکه خدمات شهری از ویژگی‌های این طرح است.


کنترل جمعیت و ارتقای کیفیت زندگی

آخوندی با بیان اینکه مجبوریم بخش حمل‌ونقل ریلی تهران را توسعه دهیم و در حال حاضر این مجموعه شهری ۱۵میلیونی حمل‌ونقل نابسامانی دارد و تمام جاده‌های خروجی تهران، از چندین سال پیش، بیش از ظرفیت خود تردد دارند، گفت: تردد روزانه در آزادراه تهران- کرج ۱۱۰هزار خودرو و در آزادراه تهران- قم ۵۲هزار خودرو است. وی با اعلام اینکه ترافیک جاده‌های استان تهران باید به راه‌آهن منتقل شود، گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا راه‌آهن تهران- قزوین را دوخطه، تهران- کرج را چهارخطه، تهران- گرمسار را چهارخطه و تهران- پرند را دوخطه کنیم و به شهرهای نزدیک راه‌آهن ایستگاه دهیم که امیدواریم در دولت اول تدبیر و امید عملیاتی شود.

وزیر راه‌وشهرسازی بااشاره به اینکه سیاست کنترل جمعیت در منطقه تهران و به‌دنبال آن ارتقای کیفیت زندگی باید در دستور کار باشد، زیرا کسی کیفیت زندگی را در تهران به‌خصوص حومه حس نمی‌کند، بیان کرد: ۱۵میلیون جمعیت در استان تهران وجود دارد اما در حاشیه خلیج‌فارس در هر ۱۰۰هکتار حدود ۵نفر اقامت دارند و این وضع قابل‌قبول نیست. وی به برقی کردن خطوط ریلی اشاره کرد و افزود: خطوط ریلی منتهی به تهران همه چهارخطه خواهند شد، ضمن آنکه توسعه خطوط ریلی حومه‌یی در دستور کار است. همچنین برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد در دست اجراست و پس از آن خطوط ریلی جنوب کشور و غرب کشور برقی می‌شوند.

وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی کردیم فرودگاه امام‌خمینی(ره) به خط‌آهن تهران- قم متصل شود، اظهار داشت: هفته آینده عملیات مرحله دوم خط‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با هزینه 2.6میلیارد دلار عملیاتی می‌شود و سرعت قطارها در این مسیر ۳۵۰کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین پروژه آزادراه چرمشهر تا آبیک قزوین به طول ۱۵۶کیلومتر به‌تازگی آغاز شده است.

رشد 35 درصدی بودجه حمل‌ونقل

وی با بیان اینکه کشور در تنگنای مالی جدی است اما در بودجه پیش‌بینی اعتبارات مناسبی برای وزارت راه‌وشهرسازی درنظر گرفته شده است، گفت: به‌عنوان مثال ۲میلیون تن قیر برای این حوزه اختصاص یافته و امسال و سال گذشته روکش جاده‌ها نسبت به قبل ۵۰درصد رشد داشته است. آخوندی بااشاره به اینکه میانگین اعتبارات سیستم حمل‌ونقل در بودجه ۳۵درصد رشد داشته که البته امیدواریم امکان تخفیف هم داشته باشد، گفت: در بند «ل» تبصره ۵ پیش‌بینی شده از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های زیربنای حمل‌ونقل اعتبارات ارزی اختصاص یابد.

آخوندی درباره افزایش قیمت اتوبوس در بهمن بیان کرد: هر سال و در آستانه نوروز نرخ بلیت اتوبوس‌های برون‌شهری تا حدود 20درصد افزایش می‌یابد؛ این افزایش اخیر نرخ بلیت اتوبوس هم درراستای کاهش زیان حاصل از ترددهای یک سر خالی ناوگان در ایام نوروز است. وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: در این شرایط سخت امیدواریم از محل‌های دیگر که مجلس مجوز داده، نظیر اوراق مشارکت و روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، استفاده کنیم. وی درباره افزایش قیمت اتوبوس در بهمن، گفت: هر سال و در آستانه نوروز نرخ بلیت اتوبوس‌ها تا حدود ۲۰درصد افزایش می‌یابد و این افزایش اخیر نرخ بلیت اتوبوس درراستای کاهش زیان ترددهای یک سر خالی در ایام نوروز است. وی بااشاره به بازدید خود از شهر جدید پرند اعلام کرد: این شهر ۵۰۰هزار نفر جمعیت دارد اما متاسفانه متولیان قبلی در بخش روبنایی و زیربنایی آن هیچ فکری نکرده‌اند. در حال حاضر احداث ۲۲مدرسه و ۴بیمارستان و درمانگاه در شهر پرند در حال انجام است، ضمن آنکه تلاش می‌کنیم راه‌آهن پرند- تهران به‌سرعت اجرایی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر