خودروسازان نیز مانند این کارشناسان و اعضای شورای رقابت این ابلاغیه را زمینهساز گسترش دخالت دولت در بازار خودرو میدانند و معتقدند بهتر بود دولت به جای ورود به بحث قیمتگذاری خودروهای وارداتی پای خود را از مداخله در تعیین قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخل نیز بیرون بکشد
گروه حملونقل و خودرو
مدتها بود که خریداران خودروهای وارداتی به تاخیر در تحویل خودروها و دریافت هزینههای اضافی توسط واردکنندگان اعتراض داشتند و بارها این مساله جنجالبرانگیز شد، حتی در تابستان گذشته نمایندگان مجلس برخی واردکنندگان را بهدلیل دریافت هزینه اضافه بابت اسقاط خودروهای فرسوده به مجلس فراخواندند. اما این مساله به اینجا ختم نشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت که در سال93 خیلی با مساله خودرو درگیر بود، در اقدامی جدید طرح ساماندهی واردات خودرو را تصویب کرد تا با تعیین ضوابط قیمتگذاری دردسرهای مشتریان خودرو برای دریافت خدمات پس از فروش و گارانتی را کم کند. با وجود مخالفت شورای رقابت، بالاخره معاونت کالاهای سرمایهیی سازمان حمایت ضوابط تعیین قیمت خودروهای وارداتی را به انجمن واردکنندگان و همچنین ۳۰شرکت واردکننده خودرو ابلاغ کرد. وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایهیی و خدمات سازمان حمایت در این ابلاغیه آورده است: پیرو ابلاغیه اول بهمن۹۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ثبتسفارش و واردات خودرو سواری از یکم بهمن۹۳ باتوجه به ضرورت ساماندهی و تبیین وحدت رویه تعیین قیمت، بدینوسیله ضوابط تعیین قیمت فروش خودرو سواری برای
آگاهی، رعایت و اقدام توسط کلیه نمایندگان رسمی و واردکنندگان از تاریخ اول اسفند۹۳ ابلاغ میشود. براساس این ابلاغیه، شرکتهای آسانموتور (برند HYUNDAI)، اطلس خودرو (برند KIA)، ایرتویا (برندTOYOTA)، جیلرانموتور (برند GEElY)، پرشیاخودرو (برند BMW)، نگین خودرو (RENAULT)، رامکخودرو (برند SSANG YANG)، تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران (برند BENZ)، بازرگانی مدیاقشم (برند MG)، آلفاموتور (برند ALFA ROMEO)، توان خودرو جی (برند OPEL)، معینموتور (برند PORSCHE)، سیفخودرو (برند SUBARU)، خودروسازی توسعه بینالمللی لوتوس (برند (FIAT)، سازههای خودرودیار (برند FOTON-BAIC-GREATWALL)، آرتاتاکموتور (برند MASERATI)، آرینموتور پویا (برند MITSUBISHI)، فامیلیموتور (برند HONDA)، افراموتور (برند VOLVO)، بازرگانی آراد خودرو هرمز (برندABT)، مهانقشم (برندJ ACUAR)، البرز خودرودیزلسازان (برند HAIMA)، خودروسازان بم (برند VOLKSWAGEN)، ایرانخودرو (برند SUZUKI)، سایپا (برند ZOTYE-Changan)، پارسخودرو (برند RENAULT)، گروه بهمن (برند FAW)، خودروسازان راین (برند GREATWALL)، کرمانموتور (برند LIFAN-JAC) و آریندیزلپایا
(برند JAC MOTORS)، مخاطب قرار گرفتهاند.
ضوابط تعیین قیمت خودروهای وارداتی
سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هفته گذشته این ضوابط را اعلام کرد تا براساس آن برای اعمال وظایف سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعمال قانون حمایت ازحقوق مصرفکنندگان مصوب ۱۳۸۸، ضوابط تعیین قیمت فروش انواع خودروهای وارداتی که از اولاسفند93 اجرا میشود، توسط کلیه نمایندگیها، واردکنندگان و اطلاع عموم به این شرح اعلام و براساس آن قیمت تمامشده شامل: ارزش CIF خودرو، حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی، مابهالتفاوت مالیات بر ارزشافزوده دریافتی و پرداختی، عوارض هلال احمر، عوارض مندرج در بودجه سنوات، هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و عوارض بندری، هزینه ثبت سفارش، هزینه بازرسی فنی، هزینه استاندارد، عوارض وزارت راه و شهرسازی درصورت حمل با ناوگان خارجی، کلیه مالیاتها و عوارض شمارهگذاری، هزینه بیمه شخص ثالث، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون براساس این اطلاعیه قیمت نهایی فروش نقدی به خریداران (بدون احتساب مبلغ ارزشافزوده دریافتی از خریدار) عبارت است از مبلغ قیمت تمامشده مزبور بهعلاوه 7درصد مبلغ قیمت تمامشده که شامل سایر
هزینهها و سود نمایندگی و واردکننده و 3درصد ارزش CIFخودرو بابت گارانتی، وارانتی و ارایه خدمات پس از فروش میشود، درصورت پیشفروش یا فروش اقساطی مابهالتفاوت برابر دستورالعمل مصوب عمل خواهد شد.»
دیدگاههای متفاوت به ابلاغیه وزارت صنعت
با اینکه مشخص کردن چند نمایندگی خاص برای واردات خودرو با انتقادهای بسیاری از سوی برخی کارشناسان و اعضای شورای رقابت روبهرو شد و آنها این اقدام را در راستای ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی میدانستند اما چندی پیش در همین راستا مسعود مرکزی، فعال بازار و واردکننده خودرو با اشاره به طرح ساماندهی واردات خودرو در گفتوگو با «تعادل» گفت: این طرح اگر براساس برنامهریزی مدون باشد، مطمئنا میتواند موثر باشد. چرا که درحالحاضر بسیاری از واردکنندگان خودرو بهصورت خانگی و بدون داشتن نمایشگاه یا نمایندگی اقدام به واردات خودرو میکنند. درحالیکه بسیاری از نمایشگاهداران که سالانه مبالغی را بهعنوان مالیات میدهند دچار ورشکستگی شدهاند. مرکزی در ادامه افزود: البته این مساله وجود دارد که این طرح نباید مانع فعالیت برخی نمایندگیها شود و تنها به برخی شرکتها اجازه فعالیت دهد. چراکه در آنصورت انحصار بهوجود آمده و مانع فعالیت واردکنندگان اصلی میشود. این واردکننده خودرو گفت: باید واردات خودرو زیرنظر کانون باشد و ما بهعنوان واردکننده شارژ میدهیم و درواقع به نفع شرکتهای واردکننده است. وی همچنین با اشاره به ارایه خدمات توسط شرکتهای واردکننده گفت: در این صورت سرویسدهیها بیشتر میشود و در اصل ارایه خدمات روی روال میافتد. وی درخصوص واردات خودروهای دستدوم بهجای خودرو صفر گفت: در کنار ساماندهی واردات باید بتوانند این مساله را نیز مهار کنند تا مشتریان نیز از سردرگمی رها شوند. حتی واردکنندگان نیز میتوانند بهصورت رقابت خودروهای خود را لیزینگی ارایه کنند. از سوی دیگر خودروسازان نیز مانند این کارشناسان و اعضای شورای رقابت این ابلاغیه را زمینهساز گسترش دخالت دولت در بازار خودرو میدانند و معتقدند بهتر بود دولت به جای ورود به بحث قیمتگذاری خودروهای وارداتی پای خود را از مداخله در تعیین قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخل نیز بیرون بکشد.