دولت برنامه مسکن خود را ارایه دهد

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۸

روزهای پایانی هر سال برای اهالی مجلس با چالش بحث و تصویب همراه است. اما اتفاقات خارج از ساختمان مجلس مانند تجمع متقاضیان مسکن مهر باعث شده، علاوه بر بودجه، این روزها استیضاح وزیر راه و شهرسازی محل بحث اعضای کمیسیون عمران مجلس باشد. به این ترتیب، اهالی رسانه شاهد اخبار ضدونقیضی از اعضای کمیسیون مجلس درخصوص رضایت یا عدم رضایت از عملکرد وزارت راه و شهرسازی بودند. این روند تا جایی ادامه یافت که احتمال استیضاح وزیر مربوطه در محافل خبری مطرح شد. با این‌حال، موافقان وزیر راه دولت تدبیر و امید همچنان اخبار استیضاح وی را تکذیب می‌کنند. به‌نظر می‌رسد، بزرگ‌ترین چالش بین نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهرسازی درباره بی‌برنامگی وزارتخانه برای حوزه‌های مختلف است. در راس این بی‌برنامگی، مشکلات مربوط به مسکن مهر بیش از ابهام در برنامه زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی برای این وزارتخانه و متقاضیان دردسرآفرین شد تا کاسه صبر اعضای کمیسیون مجلس لبریز شود. با این‌حال، به‌گفته یکی از اعضای کمیسیون عمران، دو نگرانی عمده مجلس در حوزه راه و شهرسازی بخش مسکن و حمل‌و‌نقل هوایی است. چرا که با وجود ارایه طرح مسکن اجتماعی و فرسودگی ناوگان هوایی در آغاز دوره وزارت عباس آخوندی، همچنان متولیان این حوزه تاکنون برنامه مشخصی ارایه نکرده‌اند.

به‌هر‌حال، پیکان انتقادات اعضای کمیسیون مجلس همچنان به سوی مسکن مهر نشانه رفته است. چرا‌که مهرداد بایوج‌لاهوتی حجم واحدهای اجرایی آن را برای حوزه مسکن کافی نمی‌داند. این در حالی است که عضو هیات‌رییسه کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از مکان‌یابی برای عملیاتی‌کردن این پروژه برای دستیابی به خدمات شهری و زیربنایی، خاطرنشان کرد که این طرح باید در بافت فرسوده اجرایی می‌شد. در‌واقع، نقطه‌یی که در‌حال‌حاضر محل تمرکز وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برای اجرای سیاست‌های توسعه مسکن است. در این میان، تنها سوال به‌جا‌مانده از اعضای کمیسون عمران این است که سکوت در برابر پروژه مشکل‌ساز مسکن مهر و بازخواست وزیر مربوطه باید پس از هفت‌سال و با تجمع متقاضیان در مقابل ساختمان مجلس شکسته شود.


مطالبه مجلس از وزیر راه و شهرسازی

مهرداد لاهوتی با اشاره به دو مطالبه اصلی مهم مجلس از عباس آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی گفت: دو نگرانی عمده ما که از متولی این حوزه خواسته‌ایم هرچه زودتر برنامه‌های خود را در این دو بخش اجرایی کند. عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه باتوجه به شرایط موجود از عملکرد وزیر راه و شهرسازی رضایت داریم، ادامه داد: عملکرد را باید با‌توجه به شرایط ارزیابی کرد و معتقدم در شرایط اقتصادی امروز آقای آخوندی به‌خوبی توانست نگاه بخش خصوصی را به حوزه عمران جلب کند. وی افزود: در‌حال‌حاضر شرایط دولت بسیار متفاوت از دولت‌های قبل است و طبیعتا توقع و انتظارات ما در این شرایط از انتظاراتمان از دولت قبل که اعتبارات مازاد هم از محل درآمدهای نفتی در اختیار داشت، متفاوت است. عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه در‌حال‌حاضر دو بخش مسکن و حمل‌و‌نقل هوایی به توجه و برنامه‌ریزی بیشتری از سوی دولت نیاز دارند، گفت: در‌حال‌حاضر مساله ایمنی حمل‌و‌نقل هوایی بسیار جدی است و تعداد زیادی از هواپیماهای ناوگان هوایی کشورمان زمین‌گیر شده‌اند و در جلسه‌یی که اخیرا حضور داشتم، گفته شد 60درصد ناوگان آسمان‌ایر که یکی از ایرلاین‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود، زمین‌گیر است. لاهوتی با اشاره به لزوم ساماندهی بخش حمل‌و‌نقل هوایی گفت: دولت می‌تواند در این بخش از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند.

وی با بیان اینکه کمبود ساخت مسکن در آینده مشکل‌ساز خواهد بود، گفت: مهم‌ترین نگرانی مجلس در این حوزه عدم شفافیت سیاست‌های مسکنی دولت است. آمار صدور پروانه‌های ساختمانی، ساخت چیزی حدود 700هزار خانه را نشان می‌دهد این در حالی است که نیاز ما به تولید مسکن سالانه چیزی بین یک تا یک‌و‌نیم‌میلیون واحد است.

این عضو کمیسیون عمران ادامه داد: این دولت اصلا مسکن مهر را قبول ندارد و البته حق هم دارد و هر دولتی سیاست‌های خودش را دارد اما خوشبختانه با وجود اینکه وزیر اعتقادی به مسکن مهر ندارد، ادامه کار را متوقف نکرد و به تعهدات دولت قبل پایبند ماند.

لاهوتی با بیان اینکه عدم تعادل در عرضه و تقاضا، ما را در آینده دچار مشکل خواهد کرد، ادامه داد: البته ما امسال 1300میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر و یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته‌ایم اما این اقدامات برای حوزه مسکن کافی نیست.

وی با اشاره به طرح مسکن اجتماعی گفت: از طرح مسکن اجتماعی چیزی سردرنیاوردیم و آقای آخوندی در روز رای اعتماد مسکن اجتماعی را چیزی شبیه به مسکن مهر و جامع‌تر از آن تعریف کرد.

این عضو کمیسیون عمران ادامه داد: سیاست مسکن فعلا به پرداخت یارانه سود 14درصدی تسهیلات محدود شده که این سیاست دولت هم هنوز به اجرا نرسیده است. لاهوتی با بیان اینکه وزارت تعاون در این حوزه اقدامات کوچکی برای دهک‌های کم‌درآمد تحت پوشش خود انجام داده است، گفت: این طرح‌های کوچک و اقدامات جزیی مشکلی را حل نمی‌کند و دولت و وزارت راه و شهرسازی در راس آن باید برای دهک‌های پایین جامعه نسخه شفاف و عملیاتی طراحی کند.


اجرای مسکن مهر در بافت فرسوده

عضو هیات‌رییسه کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه طرح مسکن مهر باید در بافت فرسوده شهرها اجرا می‌شد گفت: در این صورت هزینه ساخت‌ پروژه‌ها برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی چندبرابر نمی‌شد. به گزارش «تعادل»، علی نعمت چهاردولی با اشاره به مشکلات طرح مسکن مهر گفت: عمده جایابی و جانمایی پروژه‌های این طرح اشتباه بود چون تا شهرهای همجوار فاصله داشتند، بر همین اساس تامین خدمات زیربنایی همچون آب، برق و گاز و خدمات روبنایی همچون مدرسه، مرکز بهداشت، پاسگاه نیروی انتظامی و مسجد هزینه تکمیل طرح‌ها را چندبرابر کرد.

نماینده ملایر در مجلس با بیان اینکه اساسا طرح مسکن مهر باید در بافت فرسوده شهرها اجرا می‌شد توضیح داد: در این صورت دیگر مشکلی برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی وجود نداشت ضمن آنکه خانه‌های کوچک تجمیع و مقاوم‌سازی و معابر کم‌عرض تعریض می‌شدند. آن زمان اگر هم حادثه غیرمترقبه‌یی همچون زلزله رخ می‌داد خسارت کمتری به بار می‌آورد ضمن آنکه امکان دسترسی برای خدمات‌رسانی راحت‌تر بود.

وی با بیان اینکه زمانی که برای واحدهای مسکن مهر ثبت‌نام می‌شد اقشار کم‌درآمد اگر خودرو یا مقدار طلایی داشتند فروختند تا خانه‌دار شوند افزود: وقتی دولت گذشته نتوانست به وعده خود در تحویل به‌موقع واحدهای مسکن مهر عمل کند تحت تاثیر تورم و گران‌شدن قیمت ارز هزینه ساخت واحدها افزایش یافت حال آنکه به متقاضیان وعده کرده بود با 12میلیون تومان آورده و 20میلیون تومان تسهیلات آنها خانه‌دار شوند.

وی ادامه داد: هدف و قصد وزارت راه و شهرسازی تکمیل پروژه‌های مسکن مهر است و همواره به دفاع از دکتر آخوندی اعلام کردم که عزم این وزارتخانه به‌تنهایی کافی نیست چون اکنون بسیاری از واحدهای مسکن مهر به‌لحاظ فیزیکی آماده تحویل هستند اما خدمات زیربنایی همچون آب، برق و گاز ندارند و این همت، یاری و کمک وزارتخانه‌های نیرو و نفت را می‌طلبد تا وزارت راه و شهرسازی در میدان اجرا تنها نماند.

چهاردولی تاکید کرد: امیدواریم هیات وزیران یک خط اعتباری برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر باز کند تا وزارت راه و شهرسازی دست خالی وسط میدان اجرا نباشد و بتواند به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و بستن پرونده آن هرچه سریع‌تر جامه عمل بپوشاند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر