رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۵

افت واردات ورق گرم ترکیه

به گزارش انجمن آهن و فولاد ترکیه، واردات ورق گرم به این کشور در سال ٢٠١٤ معادل ١٧,١درصد افت داشته و به ٣ میلیون و ٤٠٠ هزار تن رسید. تقاضای نهایی کم بود و ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار در سال گذشته رو به پایین بوده است. اوکراین بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ورق گرم به ترکیه بوده که ٨١٣٨٨٨ تن ثبت شد اگرچه خرید ترکیه از ورق گرم اوکراین سال گذشته ١٢,٢ درصد افت داشته که به دلیل بحران ایجادشده در اوکراین بود. دومین عرضه‌کننده بزرگ ورق گرم به ترکیه فرانسه با حدود ٧٣٧ هزار تن بود و خرید از روسیه نیز ٢٥درصد افت داشته و به حدود ٦٠٨ هزار تن رسید.


تاثیر قیمت قراضه بر بازار اسلب

افت قیمت قراضه باعث شده بازار اسلب سی‌آی‌اس دچار رکود شود. آخرین معامله اسلب سی‌آی‌اس اواخر ژانویه در ٣٥٥ دلار هر تن دریای سیاه انجام شده بود. در فاصله یک هفته قیمت قراضه در ترکیه ٣٥ دلار افت داشته و به ٢٥٠ دلار در هر تن رسید و پس از آن خریداران اسلب عقب‌نشینی کردند. شاید ثبات قیمت قراضه باعث شود مذاکرات برای خرید اسلب سی‌آی‌اس از سر گرفته شود. اسلب تولید ماه مارس سی‌آی‌اس از اواسط فوریه یا اواخر آن معامله خواهد شد و قیمت بین ٣٣٠تا٣٤٠دلار هر تن برای مقصد امریکا و اروپا خواهد بود. خریداران ترک حاضر نیستند بیشتر از ٣٣٠ دلار هر تن برای اسلب سی‌آی‌اس هزینه کنند.


پیش‌بینی افزایش واردات فولاد اروپا

واردات فولاد از کشور‌های غیراروپایی به اروپا در سال جاری افزایش می‌یابد و امسال و سال آینده به طور میانگین ٢درصد نسبت به سال گذشته بالا خواهد رفت. با توجه به تداوم افت ارزش یورو نسبت به دلار، صادرات فولاد اروپا سال ٢٠١٥ و ٢٠١٦ نیز ادامه خواهد داشت. البته واردات نیز رو به افزایش است.

طبق آمار، واردات فولاد به اروپا در سال ٢٠١٤ حدود ١٤درصد رشد داشته است. میزان واردات محصولات فولادی ١٩درصد نسبت به سال ٢٠١٣ بالا رفت و واردات ورق و مقاطع به ترتیب ١٥درصد و ٣٣درصد رشد داشت. یوروفر نگران روند صعودی واردات فولاد در اروپاست به‌ویژه از چین و سی‌آی‌اس. حال علاوه ‌بر افزایش صادرات چین به اروپا، فولاد روسیه نیز موجب نگرانی بازار داخلی در اروپا شده چون ارزش پایین روبل به فولادسازان روس اجازه می‌دهد برای جبران فروش‌های پایین داخلی به صادرات به حوزه یورو فکر کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر