معاملات کشاورزی روی غلتک افتاد

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۲

بررسی روند معاملات بورس کالای ایران در هفته گذشته بیانگر رونق مبادلات کالاهای کشاورزی، صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است. به‌طوری که کارشناسان عنوان می‌کنند، هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، بر حجم دادوستد‌های کالاها نیز افزوده می‌شود. براین اساس طی آخرین هفته بهمن، حدود 702هزار تن انواع کالا به ارزش نزدیک به 9385میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب از رشد 70 و 83درصدی معاملات برخوردار شد.


مشتریان طلای سرخ به تالار آمدند

هفته گذشته در تالار محصولات کشاورزی، 1655 تن مرغ منجمد، 5565 تن ذرت، یک‌هزار تن نخود، 295 تن شکر و دو کیلوگرم زعفران رشته‌یی مورد معامله قرار گرفت که براساس آمار، گروه مرغ منجمد رشد 171درصدی حجم و 172درصدی ارزش را تجربه کرد. نکته جالب در معاملات هفته اخیر، دادوستد زعفران رشته‌یی در تالار بود. این محصول که به «طلای سرخ ایران» شهرت دارد، از ماه‌های پیش روی تابلوی معاملات رینگ کشاورزی می‌رفت اما خریداری برای آن در تالار پیدا نمی‌شد که به‌نظر می‌رسد بازاریابی مناسب کارگزاران و جذاب بودن قیمت عرضه زعفران در بورس، پای خریداران را به بورس باز کرده است. ازسوی حجم معاملات مرغ منجمد نیز در هفته‌های اخیر مطلوب بوده و فعالان بازار از ادامه این روند تا پایان سال خبر می‌دهند. بهبود روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا در شرایطی است که هنوز فعالان این بخش و کشاورزان به اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی امید دارند که درصورت تحقق این امر، از سال آینده شاهد درج قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا به جای خرید تضمینی کالاها ازسوی دولت خواهیم بود.


زمستان داغ فولادی‌ها

بنا بر این گزارش، رکورد‌دار معاملات هفته گذشته بورس کالا به گروه محصولات فولادی اختصاص دارد. به‌طوری که در این مدت 253هزارو903 تن انواع فولاد مورد معامله قرار گرفت که این حجم دادوستد باتوجه به شرایط رکودی بازار فولاد و نیمه تعطیل بودن پروژه‌های عمرانی رکوردی قابل توجه به‌شمار می‌رود. براساس آمار نیز گروه فولاد به ترتیب شاهد رشد 264 و 272درصدی حجم و ارزش معاملات به نسبت مبادلات دوهفته گذشته بود.

معامله‌گران فولاد درخصوص دلایل رشد حجم مبادلات فولاد به «تعادل» می‌گویند: نزدیک شدن به روزهای پایانی سال باعث شده تا خریداران از فروش سلف‌های تحویل اوایل سال آینده استقبال کنند. از طرف دیگر امکان عرضه‌های خرد فولاد در بورس فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود روند مطلوب معاملات تا پایان امسال ادامه یابد.

یکی دیگر از معامله‌گران نیز معتقد است، علاوه بر موارد فوق، رشد یک‌باره حجم معاملات گروه فولادی‌ها در هفته گذشته به فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان به طلبکاران خود مربوط می‌شود، به نحوی‌که این فولادساز به جای بدهی، محموله‌های فولاد را به طلبکاران می‌فروشد تا در روزهای پایانی سال بتواند عمده بدهی خود را جمع کند.

علاوه بر معاملات فولاد، هفته اخیر در تالار محصولات صنعتی و معدنی 150هزار تن سنگ‌آهن، 3950 تن انواع مس، 3720 تن آلومینیوم، 100 تن کنسانتره مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها توسط مشتریان خریداری شد.

بررسی روند معاملات رینگ صادراتی نیز بیانگر بهبود حجم صادرات سنگ‌آهن از بورس کالا به بازارهای جهانی است. به‌طوری که با استقبال خریداران خارجی از سنگ‌آهن ایرانی، رفته‌رفته رکود صادرات این محصول در ماه‌های گذشته درحال جبران است. در پایان معاملات هفته اخیر تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، 411هزارو691 تن انواع کالا با ارزشی بیش از 5302میلیارد ریال معامله شد.


رونق به پتروشیمی‌ها هم رسید

همچنین در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، 281هزارو524 تن انواع کالا به ارزش بیش از 3937میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار، 144هزارو140 تن انواع قیر، 48هزارو659 تن مواد پلیمری، 43هزارو700 تن وکیوم باتوم، 22هزارو500 تن لوب‌کات، 19هزارو 590 تن مواد شیمیایی، 504 تن عایق رطوبتی، 2190 تن گوگرد، 40 تن گاز و خوراک و 200 تن روغن توسط مشتریان خریداری شد. براساس این گزارش، مهم‌ترین اتفاق این روزهای تالار پتروشیمی به افزایش محسوس حجم خریدوفروش‌ها و رشد تقاضا اختصاص دارد. به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود با اعلام قیمت‌های جدید برای مبادلات اسفند ازسوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، خریداران کماکان از عرضه‌های بورس استقبال کنند. بهبود معاملات پتروشیمی در بورس در شرایطی است که طی ماه‌های اخیر به‌دلیل افت چشمگیر تقاضا، برخی مجتمع‌های پتروشیمی دوباره به عرضه‌های خارج از بورس روی آورده بودند اما به‌نظر می‌رسد با بازگشت تقاضا به تالار بر تنوع گرید‌های عرضه شده نیز اضافه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر