موافقان و مخالفان از کاهش حجم مبنا می‌گویند

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۰

تسنیم یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکلات بورس با تغییر حجم مبنا حل نمی‌شود و شرایط کنونی بازار سرمایه نشان از واقعیت اقتصاد کشور دارد.

علیرضا عسگری مارانی تسنیم درخصوص مصوبه اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس درخصوص حجم مبنا گفت: ابزار حجم مبنا در زمان ریاست عبده تبریزی بر بورس و برای کنترل نوسانات و هیجانات وارد شده به بازار سهام طراحی و اجرایی شد که این ابزار تنها مختص بورس در کشور ماست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: آن چیزی که در بورس‌های دنیا درخصوص حجم مبنا اجرایی می‌شود قیمت باز و بسته شدن سهام شرکت‌ها برمبنای 15دقیقه پایانی معاملات است که براساس برآورد تقاضاهای موجود در این دقایق، میانگین گرفته می‌شود و حجم مبنا را تشکیل می‌دهد. بنابراین آنچه در زمینه حجم مبنا در کشور ما اتفاق می‌افتد متفاوت از سایر کشورهاست.

وی بااشاره به اینکه یکی از مشکلات بورس ما عدم همخوانی قیمت باز و بسته شدن نمادهای بورسی است، گفت: باید عدد چهار و پنج درصدی حجم مبنا برای شرکت‌ها در بورس و فرابورس را نیز مانند سایر بورس‌های دنیا افزایش دهیم.

عسگری مارانی افزود: در مجموع تصمیم اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس درخصوص حجم مبنا اقدام موقتی است که ممکن است اثر یکی دو روزه و کوتاه‌مدت داشته باشد، اما دوباره کلیت بازار به روال قبلی خود بازمی‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مشکلات بازار سرمایه ما با تغییر حجم مبنا حل نمی‌شود تصریح کرد: شرایط کنونی بازار سرمایه نشان از وضعیت و واقعیت اقتصاد کشور دارد و برای بهبود شرایط بورس دولت باید سیاست‌های خود را در زمینه‌های مختلف ازجمله بالابردن تعرفه واردات، تشویق صنایع داخلی و بهبود وضعیت حمل‌ونقل مورد توجه قرار دهد و تا زمانی که وضعیت تولید در کشور ما اینگونه است نباید انتظار بهبود شرایط بورس را داشت.

سنا مصوبه جدید درخصوص کاهش حجم مبنا، اقدام بسیار موثر و مثبتی ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار به شمار می‌رود زیرا موجب می‌شود تا در شرایط فعلی، بازار روان‌تر از سابق شود.

حسین خزلی‌خرازی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص مصوبه اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس درخصوص حجم مبنا اظهار داشت: این اقدام سازمان بورس برای روان‌سازی بازار بسیار موثر است و نشان می‌دهد که سازمان بورس برای حمایت از سرمایه‌گذاران اقدام به بازنگری در قوانین و دستورالعمل‌ها کرده است.

وی ادامه داد: این دیدگاه کلی که بازنگری در جزییات و دستورالعمل‌های سازمان بورس و به خصوص دستورالعمل‌های معاملاتی و ادبیات‌های مالی برای حمایت از سرمایه‌گذاران شروع شده، اقدام بسیار مناسبی است و نشان می‌دهد که سازمان بورس از سهامداران حمایت می‌کند. خرازی درخصوص دلیل تصویب قوانین حجم مبنا در سال‌های گذشته بیان داشت: قانون حجم مبنا در سازمان کارگزاران تصویب شد، چراکه در آن زمان مشکلات بزرگ‌تری در بازار سرمایه وجود داشت اعم از اینکه در آن زمان سامانه معاملات با مشکل مواجه بود و حتی سیستمی که شاخص را محاسبه می‌کرد امکان محاسبه میانگین موزون قیمت را نداشت. وی درخصوص محدودیت‌های موجود در سازمان کارگزاران و تصویب حجم مبنا ادامه داد: در آن زمان حجم مبنا به‌دلیل جلوگیری از انحراف معاملات و در واقع دستکاری بازار وضع شد و به این دلیل که امکان محاسبه میانگین وزنی حجم معاملات وجود نداشت فرمولی به نام حجم مبنا وضع شد و حجم مبنایی با نرخ 8 در 10هزار برای شرکت‌ها ایجاد شد. خرازی خاطرنشان ساخت: بنابراین ریشه تاریخی حجم مبنا بازمی‌گردد به محدودیت‌های موجود در بازار سرمایه در روزهای پیشین. لذا، هم‌اکنون با پیشرفت سیستم‌های فعال در بازار سرمایه و طبق استانداردهای معمول دنیا براساس میانگین موزون، کاهش حجم مبنا موجب روان شدن معاملات شده و سازمان بورس به‌راحتی می‌تواند در قدم بعدی این حجم مبنا را حذف کند. کما اینکه در سال‌های پس از آن فرابورس ایجاد شد و حجم مبنا نیز برای معاملات لحاظ نمی‌شود. با این حال، معاملات آن بسیار روان انجام می‌شود و میزان نقدشوندگی بالایی نیز دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر