اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۰۲

تاکید وزیر صنعت بر گسترش روابط اقتصادی ایران و قبرس

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر انرژی، اقتصاد، صنعت و توریسم قبرس به استفاده بر ظرفیت‌های موجود درخصوص صنعت گردشگری، برقراری خطوط هوایی و استفاده از محصولات دارویی تولید شده تاکید کرد.

به گزارش شاتا؛ نعمت‌زاده در این دیدار با اشاره به پایین بودن حجم مبادلات تجاری دو کشور خواستار فراهم کردن زمینه‌های حضور شرکت‌های تجاری دو کشور در کشور مقابل به‌ویژه شرکت‌های ایرانی در قبرس شد. وزیرصنعت، معدن وتجارت افزود: توانمندی‌ها و پتانسیل‌های ایران در زمینه مختلف صنعتی به‌ویژه درخصوص طراحی و توان فنی و مهندسی همچنین وجود ذخایر غنی معدنی کشور می‌تواند به گسترش روابط تجاری دو کشور کمک کند. وی افزود: بیش از 95درصد داروهای تولید کشورمان قابلیت صادراتی دارند و می‌توانند به کشورهای دیگر ازجمله قبرس صادر شوند.

مهندس نعمت‌زاده با بیان اینکه قبرس می‌تواند پنجره ورود ایران و در برقراری روابط موثر با اتحادیه اروپا موثر باشد؛ افزود: برقراری خطوط هوایی به توسعه تجارت و توریسم کمک می‌کند. وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و قبرس راضی‌کننده نیست و باید به بیش از وضع موجود ارتقا یابد. در ادامه این دیدار یورگولاگوترپیس با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو کشور و علاقه‌مندی تجار دو کشور به توسعه روابط خواستار برقراری خط مستقیم پروازی بین دو کشور شد. وی با اشاره به توانمندی بخش توریسم و گردشگری قبرس و تجربیات بسیار ارزنده آن در سازماندهی و ارایه خدمات گردشگری، آمادگی موسسات توریستی قبرس را به ارایه دوره‌های آموزشی به‌خصوص در عرصه خدمات گردشگری به دانشجویان ایرانی و شرکت‌های علاقه‌مند ایرانی در حوزه گردشگری اعلام کرد. یورگولاگوترپیس با اشاره به توانمندی و تجربه ایران در حوزه نفت،گاز و انرژی خواستار بهره‌برداری طرف قبرسی از این تجربیات به‌ویژه در عرصه آموزشی نیروی انسانی شد. بر پایه این گزارش، طرفین در این مذاکرات بر امکان توسعه همکاری در عرصه آموزشی، تبادل دانشجو و مصالح بهداشتی نیز تاکید کردند. همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت، نفت،‌گاز، خدمات و هواپیمایی و نیز امکان همکاری چند جانبه و بین‌المللی در عرصه‌های مورد نظر را تاکید کرده‌اند.


شناسایی 400 خوشه صنعتی در کشور

سید محمدعلی سیدابریشمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شناسایی ۴۰۰خوشه صنعتی در کشور خبرداد.

به گزارش ایدرو، ابریشمی در دیدار با صنعتگران استان بوشهر گفت: هدف از شبکه‌سازی خوشه‌ها تجمیع واحدهای صنعتی و هم‌افزایی در تمامی بخش‌ها ازجمله تامین مواد اولیه، شبکه حمل و نقل، تامین بازار و کیفی‌سازی تولیدات صنایع کوچک است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: در جریان تغییر نرخ ارز بخش وسیعی از اقتصاد کشور ضربه خورد و علاوه بر واحدهای صنعتی بانک‌ها نیز متضرر شدند. این مقام مسوول با بیان اینکه برای حمایت از واحدهای صنعتی، سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به ۲هزارمیلیارد ریال افزایش یافته است، افزود: با این میزان می‌توان ۱۰هزار میلیارد ریال ضمانتنامه بانکی برای صنایع کوچک صادر کرد.


اجرای طرح کاداستر معادن در 4 استان کشور

اسدالله کشاورز، مدیرکل دفتر اموراکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای طرح کاداستر معادن در 4 استان کشور خبرداد.

به گزارش شاتا؛ کشاورز گفت: از 2 اسفند 93 سامانه کاداستر معادن پس از استان آذربایجان شرقی در 4 استان تهران، قم، البرز و اصفهان عملیاتی می‌شود. وی افزود: این طرح پس از اتمام طرح مستندسازی و ساماندهی محدوده‌های معدنی در 4 استان یاد شده و تصویب آن توسط شورای عالی معادن اجرایی می‌شود. مدیرکل دفتر اموراکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با اجرایی شدن این سامانه تمام روال‌های کاغذی در فرآیند صدور مجوزهای بخش معدن حذف و سامانه به‌صورت مکانیزه اقدام به صدور پروانه اکتشاف، ‌گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری در قالب فرم‌های جدید و تک برگی خواهد کرد که از ضریب امنیتی بالایی برخوردارند.

وی گفت: با اتمام طرح ساماندهی محدوده‌های معدنی در سایر استان‌ها، سامانه کاداستر به‌زودی در تمام استان‌ها اجرایی خواهد شد.


محاسبه صرفه‌جویی گاز سیمانی‌ها از ابتدای 94

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان از آغاز دوباره تولید سیمان درکشور خبر داد و گفت: رقم صرفه‌جویی شده در مصرف گاز کارخانه‌های سیمانی از ابتدای سال 94 در قبض گاز کارخانه‌های سیمانی لحاظ می‌شود. شیخان در گفت‌وگو با فارس اظهارکرد: قرار بود تولید کلینکر کارخانه‌های سیمان به مدت یک ماه متوقف شود اما این مدت به 20روز کاهش یافت و کارخانه‌های سیمان از 15بهمن تولید خود را از سر گرفتند. وی ادامه داد: انباشت کلینکر در کارخانه‌های سیمان دلیل اصلی توقف تولید این محصول بود و طبق موافقت با وزارت نفت قرار شد به ازای هر مترمکعب عدم مصرف سوخت در کارخانه‌های سیمانی 7 سنت به نرخ دلار تعادلی به تولید‌کنندگان پرداخت شود.

شیخان تصریح کرد: طبق موافقت انجام شده با وزارت نفت، این مبلغ از ابتدای سال آینده در قبض گاز کارخانه‌های سیمان لحاظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر کارخانه‌های سیمانی با 94درصد ظرفیت خود فعال هستند، گفت: برنامه‌هایی برای افزایش فروش کارخانه‌های سیمانی در سال 94 پیش‌بینی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر