رشد صادرات ایران به عراق با وجود داعش

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳

مشاور معاون اول رییس‌جمهور خبر داد

مشاور معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد میزان صادرات ایران به عراق بعد از رخدادهای اخیر به ویژه روی کار آمدن داعش افزایش داشته است. درحالی که گمرک آمارهای متفاوتی را نشان می‌دهد؛ میزان صادرات ایران در چهار ماهه نخست سال جاری حدود 12درصد از نظر وزنی و حدود 9درصد از نظر ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش یافته است.

هرچند که رستم قاسمی در پاسخ به «تعادل» این تناقض را این طور توضیح داد که افزایش صادرات ایران در بخش مواد غذایی و کالاهایی مانند لبنیات بوده و کاهش اعلام شده در بخش‌های عمرانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی رخ داده است. با این حال چندی پیش که ماجرای وجود روغن پالم در لبنیات ایران منتشر شد، عراق از نخستین کشورهایی بود که محصولات لبنی ایران را مرجوع کرد.

مشاور اسحاق جهانگیری که روز گذشته در همایش کاربردی تجارت با عراق همراه با رایزن بازرگانی عراق در ایران، رییس اتاق بازرگانی استان کربلا و مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان عراق و جمع گسترده‌یی از بازرگانان ایرانی و عراقی حضور داشت، دغدغه خود در بازرگانی ایران و عراق را در پایدار بودن بازار اعلام کرد. وی با اشاره به افزایش صادرات ایران به عراق گفت: این بازار اکنون برای ما پایدار نیست و هر لحظه ممکن است آن را از دست بدهیم. ما باید از دچارشدن به سرنوشت تجارت با آذربایجان در مورد عراق خودداری کنیم. به گفته قاسمی زمانی تمام بازارآذربایجان در انحصار کالاهای ایرانی بود و اکنون خبری از هیچ کالای ایرانی در این بازار نیست؛ کیفیت پایین، بازار را از ما گرفت. کیفیت، سرعت و قیمت سه مولفه‌یی است که باید در تجارت با جهان همواره در نظر داشته باشیم.


داعش شود سبب خیر

گروه تروریستی داعش که چندماهی است کنترل برخی استان‌های عراق را در دست گرفته، گرچه امنیت این کشور را برهم زده اما فوایدی هم برای کشورهایی مانند ایران که دارای مرزهای مشترک گسترده با این کشور است، داشته. برای نمونه تا پیش از نفوذ داعش در عراق 70درصد صادرات ایران به عراق از راه اقلیم کردستان صورت می‌گرفت اما همواره با مشکلاتی همراه بود که بعد از ناامنی‌های داخلی، دولت مرکزی عراق با کاهش تعرفه‌ها و پذیرش استانداردهای ایران، درهای خود را به روی کالاها و تجار ایرانی بازتر کرد.

به گفته وی دولت مرکزی عراق تا پیش از روی کار آمدن داعش به راحتی مجوز واردات کالا را به مرزهای خود به دلیل مساله استاندارد نمی‌داد اما بعد از اختلالاتی که داعش در این کشور ایجاد کرد، ‌دولت مرکزی هم مرزهای بیشتری را بازکرد و هم تعرفه‌ها را کاهش داد و حتی برداشت.

وزیرنفت دولت دهم که این روزها به معاون اول رییس‌جمهور در دولت یازدهم مشاوره می‌دهد برای تجار هم پیشنهاداتی دارد: بودجه سال 2014 عراق 347 میلیارد دلار برای جمعیت 30میلیونی است. این کشور درحال حاضر زیرساخت‌های لازم را ندارد و به‌شدت نیازمند خدمات فنی و مهندسی ایران است. قاسمی درعین حال سعی داشت درجمعی که به همت مرکز آموزش بازرگانی مرکز پژوهش‌های بازرگانی گردهم آمده بودند، ترس تجار از تاثیر و حضور داعش را نیز بکاهد، گفت: استان‌های جنوبی عراق امن است و مشکلی وجود ندارد. از طرفی این استان‌ها از آنجا که استان‌های نفتی کشور هستند از شهرهای پولدار عراق نیز محسوب می‌شوند.

تاسیس بانک مشترک در ایران و عراق

رایزن بازرگانی سفارت عراق در ایران نیز در این همایش که مرکز آموزش بازرگانی برگزارکرد، حضور داشت. شاکر رواق‌الدعمی درحاشیه این همایش از تاسیس بانک مشترکی در ایران و عراق برای تسهیل مراودات مالی خبر داد. به گفته الدعمی چند ماه پیش هیاتی از عراق به ایران آمد و مباحثی در رابطه با امضای تفاهمنامه‌یی برای تسهیل مراودات مالی مطرح و درنهایت قرار شد بانک مشترکی در ایران و عراق تاسیس و مراودات مالی از طریق این بانک انجام شود.

وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته زیرساخت عراق به‌شدت مورد نابودی قرارگرفته و اکنون نیاز به بنای زیرساخت داریم،گفت: دررابطه با ساختمان‌های مسکونی و خدمات فنی و مهندسی باید اقداماتی صورت گیرد و در این زمینه به‌شدت نیاز به کمک داریم.

شاکر رزاق‌الدعمی با بیان اینکه به لحاظ خط‌آهن و حمل‌ ونقل نیز مواردی مطرح شده که درحال بررسی است، گفت: در رابطه با فعالیت‌های پالایشگاهی و ساخت پالایشگاه‌ها استقبال و اقداماتی نیز انجام شده و درحال انجام است. رایزن بازرگانی سفارت عراق در ایران با بیان اینکه به لحاظ قرب اجتماعی و فرهنگی و خط مرزی بلندی که بین ایران و عراق وجود دارد منجر به رشد فعالیت‌ها و افزایش حجم صادرات می‌شود و روابط رو به گسترش است. رایزن بازرگانی سفارت عراق در ایران از تجار ایرانی خواست تا شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را جدی بگیرند. او گفت: برای افزایش همکاری و آشنایی تجار ایرانی بهتر است آنها درنمایشگاه‌های بین‌المللی که درعراق برگزار می‌شود، حضوریابند که این موضوع به اعتقاد من زمینه‌سازی بسیار مناسبی برای افزایش آگاهی و دانش آنها از فعالیت‌هایی است که می‌توانند درعراق انجام دهند.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های بین‌الملل در اربیل یا بصره برگزار می‌شود که می‌تواند جایگاهی برای شرکت‌های ایرانی باشد تا بتوانند محصولات خود را ارایه کنند و مردم عراق و تجارعراقی نیز روی شرکت‌های ایرانی حساب خاصی باز کرده‌اند. شاکر رزاق‌الدعمی یادآور شد: چند ماه پیش هیاتی از وزارت بازرگانی عراق به ایران آمدند و بحث سر تفاهمنامه‌یی بود که پیش‌نویس آن یک ماه گذشته آماده و ارسال شد که بعد از امضای آن بدون شک خیلی از موارد برطرف خواهد شد.

مرکز آموزش بازرگانی مرکز پژوهش‌های بازرگانی هر ماه همایش‌های کاربردی درحوزه بازرگانی خارجی برگزار می‌کند که با استقبال بازرگانان نیز قرار می‌گیرد چراکه آنها را با فرصت‌ها و تهدیدها آشنا می‌کند. درنشست قبلی که با موضوع چین برگزار شده بود، یکی از تجار بزرگ و صاحب برند ایرانی با اطلاعاتی که از آن همایش به دست آورده از زیانی میلیاردی پیشگیری کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر