گشایش 850 میلیون دلار اعتبار برای صنایع کشور

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹

مدیرعامل بانک صنعت ومعدن گفت: 850 میلیون یورو در 5 ماه نخست سال جاری گشایش اعتبار و1800میلیارد تومان برای 18طرح صنعتی اختصاص یافته و55 طرح عمرانی نیز شامل طرح‌های پتروشیمی، فولادی و صنعتی و عمرانی در دست اجراست.

علی‌اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت ومعدن درنشست خبری دیروز وزارت اموراقتصادی ودارایی اظهارکرد: اکنون 3.9میلیارد دلار قرارداد جاری با صندوق توسعه ملی منعقد شده همچنین رشد سپرده در 5 ماه گذشته 20درصد بوده و وصولی‌های بانک 31درصد اضافه شده است.

به گفته افخمی بانک صنعت ومعدن 2هزارمیلیارد تومان معوقات بانکی دارد. درسال 86 سرمایه بانک 2070میلیارد تومان بوده که تقاضای افزایش آن را به 15هزار میلیارد تومان ارایه داده‌اند.

مدیرعامل بانک صنعت ومعدن گفت: سال گذشته 2.5میلیارد دلار گشایش اعتبار برای طرح‌های فولادی، دارویی، پتروشیمی داشته‌ایم و 800 میلیارد تومان در بخش اعتبارات ریالی برای ایجاد طرح‌ها اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: از محل پول‌های آزاد شده در روند مذاکرات هسته‌یی در ژنو، اعتباری به بانک اختصاص نیافته و منابع بانک از سه طریق صندوق توسعه ملی، منابع دولتی و سپرده‌ها تامین می‌شود و بیشتر منابع بانک‌های توسعه‌یی از طریق دولت تامین می‌شود. اکنون بانک آسیایی و بانک توسعه اسلامی به ترتیب 165میلیارد دلار و 35 میلیارد دلار سرمایه دارند مدیرعامل بانک صنعت ومعدن در ادامه سخنان خود به مطالبات معوق این بانک اشاره و تصریح کرد: نسبت مطالبات معوق در تمام بانک‌ها به دلایل مشکلات اقتصادی که درسال‌های گذشته وجود داشته بالا رفته و در بانک صنعت ومعدن نیز این مشکل وجود دارد. وی ادامه داد: از همین رو کمیته‌یی در بانک صنعت و معدن تشکیل شد تا آن گروه از مشتریانی که به خاطر مشکلات اقتصادی قادربه بازپرداخت تسهیلات خود نیستند، شناسایی شوند. همچنین به تازگی خط 6 و 7 مترو تهران از سوی این بانک تامین اعتبار شده است.


مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های زیرساختی به عهده این بانک است، تصریح کرد: حساب ما نزد بانک مرکزی مثبت بوده و حساب برداشت یا وضعیت قرمز نداریم. به گفته افخمی، نسبت سهم این بانک برای پرداخت تسهیلات دربخشی از صنعت ومعدن پررنگ است و 17درصد سهم بازار را داشته و رتبه یک را در میان بانک‌ها در این بخش داریم. همچنین سال گذشته رقم نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات تک‌رقمی بوده و اکنون 8.6 درصد است و جایگاه خوبی دارد. وی با اشاره به اینکه در 5ماه اول سال 850 میلیون دلار گشایش اعتبار داشتیم، عنوان کرد: این درحالی بوده که تحریم‌ها و مشکلات فراوانی وجود داشته و البته بخشی از ‌آن از سوی صندوق توسعه ملی و فاینانس چین تامین شده است. مدیرعامل بانک صنعت ومعدن با بیان اینکه درچند پروژه بزرگ عضو سندیکای آن هستیم، عنوان‌کرد: همچنین در زمینه تامین مالی بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی فعالیت داریم که بخش تجهیزات آن 87 میلیون یورو بوده و نیز تسهیلات ریالی آن 183میلیارد تومان می‌شود و امیدواریم بتوانیم در مهر خبر قطعی شدن نهایی منابع مالی را بدهیم. وی یکی از برنامه‌های این بانک را توجه به صنایع کوچک و متوسط دانست و یادآور شد: این موضوع از آبان سال جاری انجام شده و هزار واحد کوچک در 5ماه نخست سال با اعتباری بالغ بر 1100میلیارد تومان تامین مالی و سرمایه درگردش شده است. وی درباره رویکرد بانک گفت: این رویکرد توسعه‌یی بوده و اکنون 289 میلیون یورو برای پتروشیمی، 55 میلیون یورو فولاد مهران و 32 میلیون یورو برای سیمان اختصاص یافته است. به گفته افخمی از سال 86 سرمایه بانک 2070 میلیارد تومان بوده که تقاضای افزایش آن را به 15 هزارمیلیارد تومان داریم همچنین 2هزارمیلیارد تومان معوقات بانکی داریم. افخمی تاکیدکرد: باید رشته کار در بحث بدهکاری‌ها شناسایی شود وی افزود: 70 شعبه داریم که قصد توسعه آنها را نداشته اما ماموریت آنها تغییر خواهد کرد همچنین بنگاهداری نمی‌کنیم و بسیاری از بنگاه‌ها فروخته شده و 8شرکت با دستور قضایی پس داده شده است.


بانک دلیل خودسوزی صنعتگر ایلامی نبود

مدیرعامل بانک صنعت ومعدن درباره دلایل خودسوزی صنعتگر ایلامی مقابل این بانک طی هفته‌های اخیر اظهارکرد: بانک در این خودسوزی نقشی نداشته و این موضوع که 2نفر از کارمندان بانک از این صنعتگر حق حساب خواسته‌اند، صحت ندارد. وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی دلیل اصلی این اقدام تاسف‌بار از سوی صنعتگر ایلامی بوده، افزود: از همان روز اول تیم ویژه‌یی برای بررسی این موضوع در بانک تشکیل شد که کار آن رو به اتمام است و بنا داریم گزارش‌ها را به دستگاه‌های مربوطه ارایه دهیم. وی ادامه داد: این صنعتگر دستش از دنیا کوتاه است نمی‌توانم خیلی از این مطالب را درباره علت این اقدام وی بگویم. این صنعتگر غیربانک صنعت ومعدن از بانک‌های دیگر نیز وام گرفته بود ولی قادر به بازپرداخت نبود البته سال قبل نام این شرکت را هم برای برون‌رفت از مشکلات تصویب کرده بودیم که در 2 مرحله وامی به ارزش 5 میلیارد تومان به وی پرداخت شود تا بتواند تسهیلات قبلی را تسویه کند. مدیرعامل بانک صنعت ومعدن با اشاره به پرداخت نیمی از تسهیلات 5 میلیارد تومانی به صنعتگر ایلامی در بهمن سال قبل گفت: پرداخت بخش دوم تسهیلات مشروط به جلو رفتن کارها بود که موفق به دریافت آن نشد اما تاکید دارم بانک در این خودسوزی نقشی نداشته است.

وی درباره استمهال بدهی صنعتگر ایلامی گفت: هنوز بانک صنعت ومعدن برای استمهال و بخشودگی این فرد تصمیمی نگرفته ولی جلساتی را با خانواده وی داشته تا راهکاری برای برون‌رفت از این مشکل پیدا کند. وی با اشاره به نامه صنعتگران برای رسیدگی به خودسوزی صنعتگر ایلامی گفت: تعدادی از همین صنعتگران در نامه‌یی به بانک اعلام کردند که ما نمی‌دانیم چه کسی اسم ما را در این لیست گذاشته و این از همان بداخلاقی‌هایی است که برخی‌ها انجام می‌دهند.

افخمی از ارایه توضیحات بیشتر درباره خودسوزی این صنعتگر خودداری و تاکیدکرد: به دلایل اخلاقی نمی‌توانم بسیاری از موارد را درباره علت این خودسوزی اعلام کنم و اگر خانواده ایشان تصمیم گرفتند دراین باره صحبتی انجام شود حاضریم این دلایل را اعلام کنیم اما به زودی عامل اصلی این اقدام مشخص خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر