ادامه درگیری‌ها در اوکراین با وجود آتش‌بس

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۸۸

گروه جهان

هنوز دو روز از شروع آتش‌بس در اوکراین نگذشته تبادل آتش در شرق این کشور از سر گرفته شده است و درگیری‌های پراکنده دومین توافقنامه آتش‌بس را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش رویترز، نبرد در شهر استراتژیک دبالتسوه و پیرامون آن جریان دارد. درگیری‌هایی نیز در اطراف بندر ماریوپل گزارش شده است. الکساندر هوگ، نایب‌رییس ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین علاوه‌بر دبالتسوه از دو شهر دونتسک و لوهانسک نیز نام می‌برد و می‌گوید که توافق آتش‌بس در هر سه شهر نقض شده است. جدایی‌طلبان اوکراین شدیدا در تلاش برای کنترل کامل شهر در محاصره دبالتسوه و جاده منتهی به آن هستند، شهری که تقریبا خالی از سکنه است. از همان ابتدای توافق آتش‌بس، نگرانی عمده این بود که آنچه در مینسک مورد توافق قرار گرفت روی کاغذ بماند. با این همه با وجود آغاز درگیری‌ها، ‌هنوز صحبتی از نقض آتش‌بس نیست. شتاب و اضطرار برای رسیدن توافق آتش‌بس در شرق اوکراین و پافشاری بر اجرای آن باعث شد که مباحث و اختلاف‌نظرها در امریکا پیرامون نحوه برخورد با روسیه تشدید شود. در خود امریکا جمهوری‌خواهان خواستار تسلیح دولت اوکراین هستند اما رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا با ارسال سلاح‌های امریکایی برای اوکراین مخالفند. آنها هشدار می‌دهند که با این اقدام شرایط بد اوکراین، بدتر خواهد شد.

البته باراک اوباما احتمال ارسال کمک نظامی به اوکراین را رد نکرده است و می‌گوید که دولت او هنوز در مورد تسلیح ارتش اوکراین به سلاح‌های پیشرفته تصمیم نهایی را نگرفته است. او این موضوع را در یک کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بیان کرد. تحلیلگران و استراتژیست‌های امریکایی از سیاست شکیبایی بدون مداخله یا تسلیح دولت اوکراین دفاع می‌کنند.

سوزان رایس رییس شورای امنیت ملی امریکا در این باره می‌گوید: به جای اینکه تحت تاثیر تیترهای خبری قرار بگیریم، ما به بررسی تحولات درازمدت و کنترل آینده متعهد هستیم که فراتر از بحران‌های موردی و روزمره است و دیدگاهی را دنبال می‌کنیم که به اعتقاد ما جهان باید و می‌تواند بر آن مبنا شکل بگیرد. البته باراک اوباما به ولادیمیر پوتین هشدار داده است که اگر روسیه به اقدامات تعرضی خود در اوکراین ادامه دهد هزینه‌های این اقدام برای روسیه افزایش خواهد یافت. اما رییس‌جمهورامریکا دقیقا منظورخود را از این هشدار بیان نکرده است.

در پاسخ به این تهدیدها و هشدارها مسکوتایمز به انتقاد از سیاست امریکا در اوکراین پرداخته است. به گزارش ایرنا و به نقل از مسکوتایمز، منطق واشنگتن برای تشدید درگیری‌ها این است که هزینه‌های پوتین باید (در درگیری اوکراین) افزایش یابد. مسکو تایمز افزوده است: اما این دیدگاه جنگ‌طلبانه علاوه‌بر همه معایب و نواقصی که دارد اهمیت اوکراین را برای روسیه نادیده می‌شمارد. روسیه همان طور به اوکراین می‌نگرد که چین به تایوان؛ اوکراین موضوعی هویتی و خط قرمز روسیه است. روسیه معتقد است که امریکا علاقه‌مند است که درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر