تازه‌‌خبر

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۹

سطح کشت گندم تا 70‌هزار هکتار کاهش می‌یابد

ایانا معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را تدوین کرده تا سطح کشت گندم 70‌هزار هکتار کاهش یابد، اما تولید بالاتر از سطح فعلی برود. مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی از بحران جدی آب در کشور خبر داد و گفت: شعارهای بسیاری برای مصرف بهینه آب و کمبود آن در کشور داده شده، اما زمان عمل فرا رسیده است. محمدحسین شریعتمدار افزود: روند نزولی آب‌های زیرزمینی در کشور به‌گونه‌یی بوده که بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته است و کمبود آب به‌صورت چشمگیری دیده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: هنوز برنامه جامعی درباره نحوه استفاده از آب‌های زیرزمینی نوشته نشده است، اما باید تمامی افکار روی کاغذ بیاید و تبدیل به برنامه شود تا بتوانیم از بحران گذر کنیم. مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: باید به‌ازای هر یک مترمکعب آب، درآمد بیشتر و تولید مناسب‌تری را رقم بزنیم.


پیش‌بینی ارزآوری 3هزار‌دلاری خاویار ایرانی

تعادل رییس سازمان شیلات با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود، امسال 1.5تن خاویار پرورشی در کشور تولید شود، گفت: تولید این میزان خاویار برای کشور 2‌میلیون و 800‌هزار‌دلار ارزآوری دارد. حسن صالحی در مورد میزان تولید ماهی خاویاری، گفت: روسای‌جمهوری 5کشور حاشیه خزر شامل ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان در سال۲۰۱۰ در کمیسیون منابع زنده برای بازسازی و حفظ ذخایر دریای خزر به‌مدت پنج‌سال صید انواع ماهیان خاویاری را ممنوع کردند. وی افزود: هم‌اکنون صید برای تکثیر، کارهای تحقیقاتی و بازسازی ذخایر انجام می‌شود و در دهه گذشته سالانه بیش از 10‌میلیون بچه‌ماهی برای حفظ گونه‌های باارزش در خزر رها‌سازی می‌شده است. رییس سازمان شیلات تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 1.5تن خاویار پرورشی به‌ارزش تقریبی 2‌میلیون و 800‌هزار‌دلار (حدود 10میلیارد تومان) تا پایان سال تولید شود که بخش اعظم آن به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.


ارزآوری زالوی آلمان از نفت ایران بیشتر است

ایانا ارزآوری زالو در بازارهای جهانی بیش از 10 تا 15‌دلار برآورد شده است بر همین اساس، توافقنامه‌یی مشترک بین شیلات با پردیس دانشگاه تهران منعقد شده تا زمینه‌های لازم برای تولید انبوه آن و ورود به عرصه صادرات فراهم شود. مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران گفت: دستیابی به تولید فناوری زالوی ایرانی به نرخ قابل‌قبولی رسیده است و استفاده از زالو در درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون پاک‌سازی عضو، انواع پیوندها، گرفتگی عروق، زخم‌ها، جوش‌ها، کورک‌ها، درمان افسردگی یا تولید مواد آرایشی و بهداشتی و... موثر است. غلامرضا کردافشاری این طور ادامه داد: قیمت صادراتی زالوی روسیه یا آلمان بیشتر از صادرات نفت ایران برآورد شده است؛ بنابراین ارزش‌افزوده این موجود کوچک بسیار بالا است. وی اظهار کرد: قیمت زالو در بازارهای جهانی بیش از 10 تا 15‌دلار برآورد شده است که زالوی ایرانی نیز می‌تواند از‌طریق تولید انبوه با محصول تولیدشده سایر کشورها رقابت کند. کردافشاری همچنین گفت: بخش شیلات وزارت جهادکشاورزی برای تولید انبوه این جاندار کمک می‌کند و در این بخش همکاری‌های بسیاری در حال انجام است.


تخریب یک‌میلیون هکتار از اراضی کشاورزی

فارس رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: در 5دهه گذشته یک‌میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تخریب شده که این تخریب نشان می‌دهد سالانه 10‌میلیون تن محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم. قباد افشار گفت: امروز این موازنه تنها یک تفاهمنامه در چند برگ نیست بلکه سرآغاز یک حرکت هماهنگ بین دو دستگاه برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و ساماندهی کارهای اجرایی است. افشار اضافه کرد: متاسفانه در دهه‌های گذشته بخش‌های زیادی از اراضی کشاورزی تخریب شده است به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهد در 5دهه اخیر یک‌میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تخریب شده و به‌عبارتی سالانه 10‌میلیون تن محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم.


ایران، کلینیک تخصصی در عراق راه‌اندازی می‌کند

تعادل معاون دارویی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از 95‌درصد نیازهای داخلی ایران تولید داخل است و در سال2014 نزدیک به 200‌میلیون‌دلار صادرات دارویی داشتیم. دکتر رسول دیناروند در نشست با شرکت‌های دارویی حاضر در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد اظهار کرد: بخش عمده‌یی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، دارویی و پزشکی هستند. ما امیدواریم یخ روابط 40-30ساله ایران و عراق سریع‌تر آب شود؛ البته از سال گذشته تاکنون سطح روابط خیلی بیشتر شده است اما در حوزه بهداشت و درمان باید ارتباطات جدی برقرار کنیم. در این نشست همچنین معاونت وزارت بهداشت عراق، دکتر الساعدی با تقدیر از حضور هیات بلندپایه ایران در عراق اظهار کرد: متاسفانه در عراق تولیدات دارو و لوازم پزشکی نداریم. ما آماده‌ایم که بیمارانمان را برای درمان به ایران اعزام کنیم یا از پزشکان ایرانی در عراق استفاده کنیم. همچنین این تقاضا وجود دارد که کلینیک‌های تخصصی پزشکی در کشور ما راه‌اندازی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر