ابولا چگونه می‌تواند از گینه بال‌ زده و وارد ایران شود‍!

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۷

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به مباحث مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر مشاهده مواردی از ابولا در کشور پاسخ داد. دکتر محمود نبوی درباره شایعات اخیر در زمینه مشاهده مواردی از ابولا در کشور و ازجمله در تبریز که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، گفت: به هیچ عنوان مشاهده مواردی از ابولا در کشور را تایید نمی‌کنم. ابولا چگونه می‌تواند از گینه بال زده و وارد ایران شود‍!

به گزارش «تعادل»، نبوی بااشاره به سفر خود به تبریز تاکید کرد: به هیچ‌وجه مورد ابولا در کشور و در تبریز دیده نشده، اما از آنجا که اپیدمی آنفلوآنزا در تبریز و سایر شهرها وجود دارد؛ ظاهرا در تبریز فردی که آگاهی درستی نداشته با دیدن یک مورد بیماری آنفلوآنزا لباس حفاظتی کامل پوشیده و بعد از آن شایعه شده که ابولا بوده، درصورتی که چنین چیزی نیست. وی همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر ورود میوه‌های آلوده به ویروس ابولا تصریح کرد: اصلا چنین چیزی نیست و این موضوع شایعه است. این شایعات همیشه وجود داشته و متاسفانه میان مردم وحشت ایجاد می‌کند. محال است خفاش میوه‌خوار روی میوه‌یی نشسته باشد و ترشحاتش روی میوه بریزد سپس آن میوه بار کشتی شده و وارد ایران شود.

نبوی در ارزیابی وضعیت ابولا در جهان و ایران با بیان اینکه خیلی بعید است ابولا وارد ایران شود و تا به حال موردی دیده نشده، اظهار کرد: ابولا درجهان درحال فروکش کردن است. در ایران نیز ترددی به کشورهای درگیر ابولا وجود ندارد؛ زیرا اغلب کشورهایی هستند که درحال جنگ بوده و به‌طور عادی، برای توریسم و برای کار کسی از ایران به این کشورها سفر نمی‌کند. این اپیدمی درجهان نیز درحال کم شدن است.

وی درهمین راستا با بیان اینکه ترس ناشی از ورود ابولا خطرسازتر است، ادامه داد: خطری که در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد این است که اگر کسی به یک بیماری جدی یا آنفلوآنزا دچار شود به او بگویند ابولاست و هیچ‌کس طرف بیمار نرفته و او از بیماری خود از بین برود یا زمانی که به بیمار بگوییم به ابولا مبتلاست و او از ترس داشتن ابولا سکته کند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در ادامه در مورد اپیدمی آنفلوآنزا نیز گفت: باتوجه به فصل سرما، آنفلوآنزا در کشور شایع است و مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی، درصورت ابتلا به آنفلوآنزا درخطر ذات‌الریه قرار می‌گیرند. هرسال میزانی مرگ‌ومیر هم به‌دنبال این موضوع داریم. نبوی تاکید کرد: البته میزان آنفلوآنزا بیش از حد معمول نیست. دی موج B این اپیدمی را در کشور داشتیم و درحال حاضر موج H3N2 را شاهدیم و تا زمانی که هوا سرد بماند، این روند ادامه دارد. پیش‌بینی می‌کنیم که این اپیدمی تا پایان اسفند ادامه یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر